شناسهٔ خبر: 39283545 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شایعه است: صادرات کیت‌های آلوده چینی به انگلیس و ایران

تهران- ایرنا- برخی شایعه‌پردازان در فضای مجازی با انتشار خبری کذب مدعی شدند، کشور چین کیت‌های آلوده خود را به انگلیس و ایران ارسال کرده‌است که با پیگیری‌های به عمل آمده معلوم شد که این خبر شایعه‌ای بیش نبوده و این کیت‌ها تولید یکی از شرکت‌های تولیدی مستقر در لوکزامبورگ است و ایران نیز تاکنون هیچ وارداتی از این کیت‌ها نداشته است.

صاحب‌خبر -

در همه کشورهای جهان، آزمایش به منظور تشخیص اولیه بیماری کووید ۱۹ و جداسازی فوری بیماران مبتلا به این ویروس بسیار حائز اهمیت است. از این رو تشخیص سریع این بیماری با وسیله ای به نام کیت انجام می گیرد. برای انجام این تست با استفاده از یک سُواب از ترشحات تنفسی فرد مشکوک به ابتلا نمونه گیری می‌شود تا ماده ژنتیکی ویروس (RNA) مورد بررسی قرار گیرد. سپس با استفاده از یک دستگاه قابل حمل، نمونه مورد بررسی قرار گرفته و با به کارگیری روش سریع نتیجه تست  مشخص می‌شود. اینک در این روزهای کرونای برخی از کشورها با کمبود کیت های تشخیصی روبرو شده اند و این ابزار را از دیگر کشورها وارد می کنند. به تازگی خبری کذب در فضای مجازی انتشار پیدا کرده بود که کشور چین کیت های آلوده خود را به انگلیس و همینطور ایران ارسال کرده است که با پیگیری‌های مرتبط با این موضوع مشخص شد که این کیت های آلوده مربوط به یکی از شرکت های مستقر در لوکزامبورگ است و ایران نیز تا کنون هیچ وارداتی از این کیت ها نداشته است.

شایعه: صادرات کیت‌های آلوده چینی به انگلیس و ایران

پاسخ به شایعه: همزمان با انتشار این اخبار برخی کانال‌های مجازی وابسته به گروه‌های معاند مدعی شدند که این کیت‌ها در ایران هم مورد مصرف قرار گرفته است. البته این خبر ۲مرتبه دیگر هم در فضای مجازی انتشار پیدا کرده بود اما به گفته مسئولان این کیت‌ها تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است و  انتشار این خبر را شایعه ای بیش ندانستند. با پیگیری‌های مرتبط با این موضوع مشخص شد که این کیت های آلوده مربوط به یکی از شرکت های مستقر در لوکزامبورگ است و ایران نیز تا کنون هیچ گونه وارداتی از این کیت ها نداشته است.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت هم در خصوص کیت‌های مورد استفاده در ایران می‌گوید: «کیت‌های تشخیصی که تاکنون در ایران استفاده شده کیت‌های اروپایی بوده که سازمان‌های بین‌المللی به ایران اهدا کرده بودند. تمام وسایل و کیت‌ها به‌طور پیوسته پایش می‌شوند و اگر وسیله‌ای دچار مشکل باشد کامل از سیستم خارج می‌شود و این شایعات کاملا از اساس اشتباه است.»

نظر شما