شناسهٔ خبر: 39282302 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جشن نیمه شعبان در پایتخت معنوی ایران؛ متفاوت و همدلانه

مشهد-ایرنا- حاصل کرونا و محدودیت در ارتباطات اجتماعی، برگزاری جشن نیمه شعبانی متفاوت از دیگر سالها در پایتخت معنوی ایران اسلامی یعنی مشهدالرضا بود جشنی که در شب و روز سرد بهاری، دل‌ها را به هم نزدیکتر و کانون‌های خانوادگی را گرمتر کرد.

صاحب‌خبر -

امسال شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نتوانستند زیر سایه گنبد طلای حرم مطهر امام رضا(ع) و در فضای سراسر معنویت و آرامش آستان ملائک پاسبان رضوی، میلاد امام عصر، حضرت مهدی موعود (عج) را جشن بگیرند و از فضای مجازی و تلویزیون‌های خود به نجوای عاشقانه ذاکران حرم قدسی گوش سپردند و دعای فرج را از دور زمزمه کردند.

امسال وقتی صدای نقاره‌های حرم مطهر رضوی میلاد خجسته امام زمان(عج) را بعد از نماز مغرب و عشا بشارت داد کرونا، مجال اقامه نماز جماعت و دست به دعا برداشتن همگانی در صحن‌ها و رو به گنبد طلای حرم هنگام نواختن نقاره‌ها را از مومنان گرفت.

با این حال مومنان با به راه انداختن پویشی تحت عنوان "استغاثه به امام زمان(عج)" در شب میلاد آن حضرت، در حالی که تصاویر زنده از حال و هوای حرم مطهر رضوی در شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد، "یا مهدی ادرکنی" و "مرا دریاب" گویان از پیشگاه آن حضرت خواستند که واسطه ای شوند تا خداوند متعال سلامتی را نصیب عموم مردم گرداند.

شب میلاد امام زمان(عج) با این که با بارش برف در مشهد همراه بود اما مساجد مختلف ماسم نورافشانی را اجرا کردند به طوری که شب ابری و سرد این شهر نورباران روشن شد، همچنین کاروان خودرویی با پرچم‌های مزین به نام آن حضرت همراه با پخش مولودی خوانی ذاکران اهل بیت (ع) در خیابان‌های مشهد به راه افتاد و پیام نشاط و شادمانی را در سراسر شهر گستراند.

امسال برای پیشگیری از شیوع کرونا اجتماعات مذهبی برای برگزاری جشن میلاد  در مشهد ممنوع شده بود اما جوانان پرشور مذهبی بیکار ننشستند و مولودی خوانی و جشن را به کوچه‌ها و خیابان‌های شهر آوردند به این شیوه که سیستم صدا و ذاکر اهل بیت و گروه سرود را سوار بر خودرو کرده و با توقف چند دقیقه‌ای در کوچه‌ها، لحظات شادی را برای مردم رقم زدند.

نشر نماهنگ‌های شادمانه

مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی هم همزمان با نیمه شعبان، نماهنگ جدیدی از گروه سرود آوای رضوان با تصاویر و هم‌نوایی مردم مشهد تولید و منتشر کرد.

مدیر دفتر نمایندگیهای آستان قدس رضوی در استان خراسان رضوی در این باره گفت: با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، یک نماهنگ با هدف شادی‌آفرینی و امیدبخشی در ایام حضور مردم در منازل آماده‌ و از شب میلاد امام عصر(عج) در فضای رسانه‌ای منتشر شد.   

امین بهنام افزود: این نماهنگ در فضای سه مجتمع مسکونی، در سه نقطه از شهر مشهد یعنی بلوار نماز، بلوار فردوسی و منطقه رسالت مشهد و با مشارکت هنرمندان گروه سرود آوای رضوان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و ساکنان این مناطق ضبط و تولید شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط منع حضور در اجتماعات عمومی به خاطر شیوع ویروس کرونا، ساکنان این سه منطقه با هم‌نوایی از داخل ایوان‌ و پشت پنجره منازل و با رعایت فاصله در کنار گروه آوای رضوان به تولید این سرود کمک کردند.

توزیع نان رایگان در ۳۱۳ نانوایی مشهد

به مناسبت شب میلاد منجی عالم بشریت مهدی موعود(عج) ۳۱۳ نانوایی حاشیه شهر مشهد نیز نان رایگان در میان مردم توزیع کردند.

سرپرست معاونت محرومیت‌زدائی آستان قدس رضوی در این باره گفت: این معاونت از ظهر دیروز چهارشنبه به مناسبت نیمه شعبان با هزینه کرد ۲ میلیارد ریال ۳۱۳ نانوایی در حاشیه شهر مشهد را مامور کرد که نان رایگان را طبخ و در میان مردم توزیع کنند.

حامد صادقی افزود: با توجه به عدم امکان برگزاری ایستگاه صلواتی به دلیل شیوع ویروس کرونا، در این نانوایی‌ها که به صورت ایستگاه صلواتی عمل می کردند علاوه بر نان رایگان، ماسک بهداشتی رایگان نیز در بین مردم توزیع شد.

وی اضافه کرد: معاونت محرومیت زدایی آستان قدس رضوی به مناسبت شب میلاد قائم آل محمد(عج) علاوه بر توزیع نان و ماسک رایگان ۱۵ هزار پرس غذا نیز در مناطق محروم شهر مشهد توزیع کرد.

دعای سلامتی ۲۵ هزار قرآن آموز

همزمان با سالروز میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) ۲۵ هزار قرآن آموز مهدالرضا(ع) در مشهد نیز دعای سلامتی امام زمان(عج) را قرائت می‌کنند.

قرار است قرآن آموزان از ساعت ۹ صبح امروز از لحظه قرائت دعای سلامتی امام زمان(عج) خود تصویر ضبط کرده و تا عصر ۲۱ فروردین ماه با هشتگ « #من_مهدالرضائی_ام » کلیپ خود را درفضای مجازی منتشر کنند.
مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی به ۱۲ کلیپ برگزیده قرآن آموزان شرکت کننده در این پویش هدایای ویژه ای اهدا خواهد کرد.

اختصاص هزینه جشن نیمه شعبان به نیازمندان

هیات‌های مذهبی مشهد نیز به منظور پیشگیری از شیوع کرونا، در نیمه شعبان هیچ نوع مراسم و اجتماعی تشکیل نمی‌دهند و هزینه برگزاری جشن این روز را به کمک به محرومان و افراد کم برخوردار اختصاص دادند.

رییس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی در این باره گفت: به همین منظور تاکنون هشت هزار و ۷۰۰ بسته مواد غذایی به ارزش هر بسته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال آماده شده که امروز همزمان با نیمه شعبان بین نیازمندان توزیع شود.

سید مهدی طباطبایی افزود: هیات‌های مذهبی استان ۱۴ راس گوسفند و ۳۵۰ کیلوگرم گوشت گوساله نیز تهیه کرده اند که این گوشت‌ها نیز بسته‌بندی و آماده توزیع در روز نیمه شعبان است.

وی تولید ماسک را از دیگر اقدامات هیات‌های مذهبی در زمینه مقابله با ویروس کرونا ذکر و بیان کرد: ضد عفونی ۴۰۰ مکان مذهبی، حسینیه، مسجد و هیات در مشهد از دیگر اقدامات انجام شده است.

رییس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی گفت: همچنین تعدادی از هیات‌های مذهبی با نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تولید لباس برای کادر پزشکی اقدام کردند.

طباطبایی توزیع یک تن پرتقال، ۱۰ هزار بطری آب معدنی و ۲ تن شیر بین کادر پزشکی و بیمارستان‌ها را از دیگر اقدامات هیات‌های مذهبی استان خراسان رضوی به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج) برشمرد.

 .

نظر شما