شناسهٔ خبر: 39281877 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

البرز؛

یک داروخانه‌دار : توزیع دستکش و ماسک در داروخانه‌ها مجاز نیست |مردم از فروشگاه‌های غیرمرتبط ماسک نخرند

بارها پس از شیوع کرونا از تلویزیون اعلام شد که ماسک‌های بهداشتی در حال توزیع در داروخانه‌هاست ولی به گفته یکی از داروخانه‌داران در البرز تاکنون ماسکی که از لحاظ قانونی مجوز و شرایط استاندارد داشته باشد، در اختیار آنان قرار نگرفته‌است؛ این در حالی است که دستفروشان و برخی مغازه‌داران در تهران و کرج همچنان در حال فروش ماسک هستند.

صاحب‌خبر -

همشهری‌آنلاین-معصومه حق‌جو: دکتر «حمیدرضا جوانبخت»، عضو انجمن داروسازان ایران در استان البرز گفت: با توجه به این‌که این روزها بارها در اخبار گفته شد ماسک‌های بهداشتی در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفته‌است ولی این‌طور نیست و ماسک اغلب از شرکت‌های متفرقه به داروخانه‌ها عرضه شده‌است. داروخانه به عنوان یک مرکز بهداشتی درمانی و علمی اجازه خرید و ارائه هر گونه ماسک با هر کیفیتی را ندارد. مخصوصا که اغلب شرکت‌های متفرقه از ارائه فاکتور هم امتناع می‌کنند.

جوانبخت ادامه داد: زمانی که شرکت‌های معتبر دارویی ماسک را با قیمت مصوب و کیفیت مطلوب در اختیار ما بگذارند داروسازان حاضرند ماسک را از آنها خریداری و حتی بدون سود برای رفع نیاز مردم به فروش برسانند و در دسترس عموم قرار دهند.

او اظهار کرد: این نابسامانی در عرضه ماسک باید برطرف شود.  این روزها با عرضه ماسک توسط دستفروشان و مشاغل غیرمرتبط دیگر مواجه هستیم که فاقد کارآیی و کیفیت مطلوب است.

عضو انجمن داروسازان البرز بیان کرد: به تازگی فروشگاه لوازم ساختمانی یا رنگ‌فروشی یا مشاغل دیگر بدون هرگونه نظارتی به فروش ماسک اقدام کرده‌اند. ماسک‌هایی که این مغازه‌ها ارائه می‌کنند، بهداشتی و استاندارد نیستند و حتی ممکن است از پارچه‌های نامرغوب تهیه شده باشد.

جوانبخت افزود: ماسک هم همانند الکل و ژل ضدعفونی‌کننده باید با فاکتور رسمی و کیفیت مناسب در اختیار داروخانه‌ها قرار بگیرد تا نیاز مردم رفع شود.

عضو انجمن داروسازان ایران بیان کرد: در این شرایط داروخانه‌ها بی‌تقصیر هستند و نامه‌نگاری‌هایی هم برای رفع این مشکلات انجام شده است تا داروخانه‌ها بتوانند ماسک استاندارد و بهداشتی و با کیفیت و قیمت مناسب به مردم ارائه کنند.

دکتر جوانبخت ادامه داد: اسفند سال گذشته که تب و تاب مردم برای خرید ماسک بالا رفته بود، ماسک با قیمت‌های چند برابر به داروخانه‌ها عرضه شد که مشکلاتی در آن مقطع به وجود آورد. امیدواریم مشکل کمبود ماسک با همکاری مسئولان و شرکت‌ها به زودی برطرف شود و مردم از خرید ماسک‌های متفرقه و غیر بهداشتی با قیمت‌های گزاف خودداری کنند.  

قیمت‌گذاری در بازار به درستی انجام نشده است

دکتر «محمد بقایی»، دبیر انجمن داروسازان البرز و عضو انجمن داروسازان ایران اظهار کرد: در شرایطی که کشور با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، موضوع توزیع ماسک و دستکش و محلول‌های ضدعفونی‌کننده بسیار مهم است.

او اظهار کرد: از ابتدا مدیریت غلطی در زمینه توزیع این اقلام وجود داشت. ما از قبل می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که این ویروس شیوع پیدا خواهد کرد. بنابراین باید تولید این اقلام را از قبل بالا می‌بردیم ولی متاسفانه این کار انجام نشد.  

بقایی ادامه داد: کم کم داروخانه‌ها به عنوان بخش خصوصی و با توجه به رسالتی که داشتند نیاز جامعه را شناسایی و اقدام به تهیه این اقلام کردند.

او افزود: اقلام بهداشتی را از ویزیتور با قیمتی که به ما اعلام می‌کند،  خریداری و تهیه می‌کنیم. داروخانه دیگری ممکن است با قیمت دیگری این اقلام را خریداری کند. در اینجا ناهماهنگی قیمت به وجود می‌آید که ۷۰ درصد آن به بازار ارتباط دارد چون قیمت‌گذاری درستی انجام نداده و ۳۰ درصد هم مربوط به همکاران ماست.

دبیر انجمن داروسازان ادامه داد: بعد از مدتی اعلام شد که داروخانه‌ها حق عرضه ماسک ندارند. این در حالی است که مردم اصولا نیازهای بهداشتی خود را از داروخانه تامین می‌کنند. در نتیجه این اقدام، رنگ‌فروشی که ماسک رنگرزی داشت یا پارچه‌فروش هم اقدام به عرضه ماسک کرد.

او افزود: به این ترتیب ماسک‌های غیر استاندارد در دسترس مردم قرار گرفته و آنها تصور می‌کنند ماسکی که از مغازه‌ها خریداری کرده‌اند، استاندارد است. اما این ماسک‌ها نه از ورود ویروس و نه از ورود ذرات موجود در هوا می‌توانند جلوگیری کنند.

بقایی اظهار کرد: اگر ماسک در بازار موجود باشد، قیمت‌ آن بسیار بالاتر از قیمتی است که تعیین شده بنابراین داروخانه‌داران نمی‌توانند این ماسک‌ها را عرضه کنند. در حال حاضر سیستم توزیع از حالت منطقی به غیرمنطقی تغییر کرده است و به نوعی ما در حال ایجاد دلال خانگی در بازار هستیم.

دبیر انجمن داروسازان ادامه داد: من هم هنگام مراجعه مردم به داروخانه ماسک ندارم. توانایی تهیه آن را دارم ولی وجدانم نمی‌پذیرد به مردم بگویم ماسک نداریم ولی خودم ماسک روی صورت داشته باشم. تا چه زمانی به مردم بگوییم ماسک نداریم، واقعا در شأن ما نیست. به هر حال من هم جزئی از این جامعه هستم.

دکتر بقایی گفت: من و تمام پرسنلم آلوده به کرونا و بستری شدیم و دوباره به سرکار برگشتیم. این موارد جایی دیده نمی‌شود ولی مطمئن‌ام در ۹۰ درصد داروخانه‌ها چنین اتفاقی افتاده است. انتظار من این است که وزارت بهداشت به عنوان متولی از ما حمایت کند.

او اظهار کرد: چندین بار درخواست دادیم که حداقل به پرسنل داروخانه ماسک یا دستکش بدهند ولی بی‌توجهی می‌کنند و اقداماتی که انجام می‌دهیم، زیر سوال می‌برند.

دبیر انجمن داروسازان البرز بیان کرد: قیمت ماسک براساس بافت و نانویی که آن را پوشش می‌دهد، متفاوت است. به عنوان مثال ماسک ان ۹۵ (N۹۵) بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان قیمت دارد.

بقایی اظهار کرد: ماسک معمولی که فقط از ورود ذرات فیزیکی جلوگیری کند را با قیمت حدود ۸ هزار تومان از ویزیتور خریداری کردم. همین ماسک را قبل از شیوع کرونا در داروخانه با همان قیمت ۱۵۰۰ تومان که خریداری کرده بودم، فروختم. بدون این‌که سودی برای من داشته باشد.

دبیر انجمن داروسازان البرز ادامه داد: به تازگی با تمام داروخانه‌داران صحبت کردیم و درخواست کردیم این اقلام را بدون سود در اختیار مردم قرار بدهند.

او گفت: در حال حاضر اگر داروخانه‌ای ماسک عرضه کند از نظر قانون فعلی، غیر قانونی است. فرقی نمی‌کند ماسک از نوع ارزان‌قیمت یا گران باشد در  هر حال غیرقانونی است. طبق قانون عرضه هر نوع ماسک فعلا در داروخانه‌ها ممنوع است.

بقایی اظهار کرد: عملا در سراسر دنیا میزانی که ماسک تولید می‌شود، جوابگوی نیاز همه نیست. بهترین کار این است که توزیع به صورت عادلانه و گسترده و با نظارت انجام شود تا کم کم نیاز جامعه برآورده شود.

دبیر انجمن داروسازان البرز ادامه داد: سهمیه داروخانه‌ها برای عرضه الکل هم تقریبا قطع شده و الکل در حال حاضر فقط در اختیار شرکت‌های داروسازی و داروخانه‌ها برای تولید ژل‌های ضدعفونی قرار می‌گیرد. در این میان مغازه‌دارانی هم بودند که الکل صنعتی را بی‌رنگ کردند و به عنوان الکل طبی به مردم فروختند. این مسائل بیرون از داروخانه‌ها اتفاق می‌افتد و متاسفانه مردم را نسبت به ما هم بدبین می‌کند.

او اظهار کرد: اگر اطمینان به داروخانه‌ها از بین برود، آرامش جامعه مختل خواهد شد. داروخانه همیشه مورد اطمینان مردم بوده است. نباید این اطمینان مخدوش شود.

۷ درصد فوت‌شدگان ناشی از کرونا، پرسنل داروخانه‌ بودند

دکتر «احسان عمادی»، عضو انجمن داروسازان البرز هم بیان کرد: توزیع ماسک متاسفانه از طریق مراکز غیررسمی هم در حال انجام است، حتی برخی دستفروش‌ها در خیابان طالقانی از حدود ساعت ۸ به بعد به توزیع ماسک اقدام می‌کنند. مشخص نیست این ماسک‌ها در شرایط بهداشتی تهیه شده یا خیر. حتی ممکن است باعث شیوع بیشتر کرونا شود.

عمادی ادامه داد: ۵ تا ۷ درصد افرادی که به علت کرونا فوت شدند از پرسنل داروخانه‌ها بودند که در ارتباط مستقیم با بیماران قرار داشتند. تاکنون برای این‌که چنین افرادی آلوده نشوند حفاظتی وجود نداشته و آنها در معرض مستقیم ابتلا به ویروس هستند.

عضو انجمن داروسازان بیان کرد: باید با مدیریت صحیح، ماسکی که تولید آن به گفته اخبار تلویزیون به ۴ میلیون قطعه رسیده است در داروخانه‌ها توزیع شود تا از فروش ماسک تقلبی توسط دستفروش‌ها یا مغازه‌داران جلوگیری شود. برخی خیاطان هم اقدام به تولید ماسک کرده‌اند ولی ماسک‌های تولیدشده توسط آنان استاندارد نیستند.

او گفت: شرکت‌های پخش‌کننده اگر ماسک داشته باشند، چون باید تحت کنترل هیات امنای صرفه‌جویی ارزی باشند و با توجه به سیاست‌هایی که این هیات در نظر دارد، به هیچ عنوان نباید به توزیع آن اقدام کنند. تاکنون هم در داروخانه‌ها توزیعی انجام نشده است.

عمادی ادامه داد: اگر ماسک توسط داروخانه‌ها توزیع شود التهابی که در مردم بابت کمبود ماسک ایجاد شده از بین می‌رود و آنها با خیال راحت می‌توانند ماسک را از داروخانه تهیه کنند.

او بیان کرد: داروخانه‌ها الکل اصل را از شرکت‌های توزیع دارو خریداری می‌کنند بنابراین بهترین کار این است که مردم هم با اطمینان الکل را از داروخانه‌ها خریداری کنند. به عنوان مثال سوپرمارکتی که الکل عرضه می‌کند ممکن است آن را از یک شرکت غیررسمی خریداری کرده و تقلبی باشد.

عضو انجمن داروسازان اظهار کرد: شماره تلفن وزارت بهداشت روی شیشه‌ الکلی که اصل باشد، درج شده است. با تماس با این شماره هم می‌توان از تقلبی یا اصل بودن آن اطمینان حاصل کرد و قابل پیگیری هم هست.

داروخانه‌ها موظف به عرضه ماسک هستند

«سید یاسر رایگانی»، مدیرکل روابط عمومی و تشریفات و سخنگوی تعزیرات اظهار کرد: داروخانه‌ها باید ماسک توزیع کنند و این‌که نباید توزیع می‌کردند مربوط به هفته اول اسفند بود.

او ادامه داد: بعد از مدتی مجوز توزیع به داروخانه‌ها داده شد و حق فروش دارند. اگر کسی مصداق گران‌فروشی را دیده باید اعلام کند تا از مبادی رسمی پیگیری شود. این‌که چرا داروخانه‌ها با توجه به مجوزی که صادر شده،  ماسک عرضه نمی‌کنند، باید از سازمان غذا و دارو بپرسید.

متاسفانه تلاش‌های ما برای صحبت با دکتر جهانپور مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، مهندس صفوی مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی، دکتر روئینی رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی و داروخانه‌های بیمارستانی دانشگاه و همچنین مهندس علاءالدین رئیس اداره نظارت بر تامین و نگهداشت تجهیزات و ملزومات پزشکی بی‌نتیجه ماند. اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی زیرمجموعه مهندس صفوی و اداره نظارت بر تامین و نگهداشت ملزومات پزشکی به ما گفتند دراین‌باره باید با دکتر جهانپور صحبت کنیم و بقیه بخش‌ها و مسئولان هم در این چند روز با موکول‌کردن به روز بعد و ساعتی دیگر در نهایت پاسخ‌گو نبودند!   

نظر شما