شناسهٔ خبر: 39281552 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در پیچ و خم پاستور / مجلس همراه بازنشستگان

قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی طی سال‌های گذشته فقط یک بار آن هم در سال ۸۹ اجرایی شده بود و این مورد دیگر در سال‌های بعد به مرحله اجرا نرسید.

صاحب‌خبر -

همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در پیچ و خم پاستور/ مجلس پا به کار بازنشستگان

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- محمدمهدی احمدی؛ بودجه سال ۹۹ با تمام حواشی خود در ۲۸ اسفند ۹۸ و با اعلام رسمی سخنگوی شورای نگهبان به تایید رسید.
دراین لایحه بودجه اقدام خوبی که از سوی نمایندگان مجلس دیده می‌شد؛ همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بعد از ۹ سال بود. قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی طی سال‌های گذشته فقط یک بار آن هم در سال ۸۹ اجرایی شده بود و این مورد دیگر در سال‌های بعد به مرحله اجرا نرسید.
 
سازمان تامین اجتماعی را با داشتن حدود ۴۴ میلیون نفر تحت پوشش می‌توان بعد از دولت یکی از سازمان‌های بزرگ غیر دولتی  در ایران نام نهاد که وظیفه پوشش اجباری بیمه کارگران، حقوق‌بگیران و پوشش اختیاری صاحبان حرفه و مشاغل آزاد را برعهده دارد.

طبق ماده ۲۸ قانون اساسی سازمان تأمین اجتماعی منابع درآمد خود را از طریق حق بیمه، درآمد حاصل از وجوه و ذخایر و اموال سازمان، وجوه حاصل از خسارات و جریمه‌های نقدی مقرر در این قانون و کمک‌ها و هدایا بدست می‌آورد. این در حالی است میزان حق بیمه تا پایان سال ۱۳۵۴ به میزان ۲۸درصد حقوق بود که ۷ درصد آن به عهده بیمه شده و ۱۸درصد به عهده کارفرما و ۳ درصد درصد به وسیله دولت تأمین می‌شد ولی طبق تبصره ۱ ماده ۲۸ این قانون حق بیمه سهم کارفرما به میزان ۲۰درصد افزایش یافت و با در نظر گرفتم سهم بیمه شده ۷ درصد و دولت ۳ درصد به ۳۰ درصد مزد حقوق افزایش یافت که از این رو تبصره ۲ ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی تصریح می‌کند. دولت مکلف است حق بیمه سهم خود را به صورت یکجا در بودجه کل کشور تصویب و به سازمان پرداخت کند.

علت اجرایی نشدن همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چیست؟
در بند ب ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه که درسال ۹۵ ابلاغ شده به صراحت آمده است که سازمان تأمین اجتماعی موظف است مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند اما این اقدام با وجود گذشت سه سال از اجرای قانون برنامه ششم، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همچنان به دلیل عدم تامین اعتبار آنچنان اجرا نشده است و یکی از توجیهات تامین اجتماعی عدم پرداخت و عدم تعیین تکلیف طلب بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از دولت بوده است.

امسال و در رسیدگی به بودجه سال ۹۹ نمایندگان مجلس با موظف دانستن دولت در پرداخت بدهی به سازمان تامین اجتماعی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ولی باز خبر‌ها حاکی از آن است که هنوز دولت بدهی خود را با تامین اجتماعی تسویه نکرده و یا حتی بخشی از این بدهی‌ها را هم نپرداخته است.
 
حاجی دلیگانی: ۱۱۸ نماینده به رئیس جمهور مبنی بر اجرا کردن همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نامه زده اند
در این رابطه حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دانشجو این موارد را تایید کرده و اظهار داشت: در بودجه سال ۹۹ برای بازنشستگان لشگری و کشوری اتفاقات خوبی افتاده است و میزان اعتبار از شش هزار میلیارد به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، اما متاسفانه دولت در تحقق همسان سازی حقوق بازنشستگان کارگری کوتاهی کرده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: علیرغم اینکه یک مرتبه همچنین قانونی در سال ۸۶ مصوب شده ولی اجرا نشد در سال ۹۵ هم در قانون برنامه ششم و در ماده ۱۲ آن همین موضوع دیده شد و دولت را به پرداخت بدهی به تامین اجتماعی موظف کرده است، ولی این اتفاق از سوی دولت هنوز به تحقق نرسیده است.

وی با اشاره به همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، تصریح کرد: در بودجه امسال حدود مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان دیده شده که دولت موظف است این مبلغ را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ادامه داد: متاسفانه تا به امروز این اتفاق از سوی دولت نیفتاده و این مبلغ به سازمان تامین اجتماعی داده نشده است تا از همین اوایل سال ما شاهد همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باشیم.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه صحبت‌های نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت این مبالغ از فروردین ماه امسال، گفت: مسئولین زمانی حرف از همسان سازی حقوق‌ها می‌زنند ولی هیچ اشاره‌ای به همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نمی‌کنند و این مورد خیلی درد آور است که هیچ کاری برای بازنشستگان تامین اجتماعی صورت نمی‌گیرد.

وی بیان داشت: اخیرا ۱۱۸ نماینده مجلس اعتراض خود را با نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام کرده‌اند و از ایشان خواسته‌اند که هرچه سریع‌تر به مسائل بازنشستگان تامین اجتماعی بپردازد. علاوه بر رئیس جمهور این نمایندگان رونوشتی را از این نامه به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ارسال کرده‌اند.

در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که چرا دولت طبق برنامه ششم توسعه از سال ۹۶ تا ۹۸ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را همسان نکرده و چرا بدهی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی خود به تامین اجتماعی را نپرداخته است. با این حال که اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سازمان تامین اجتماعی در بودجه امسال در نظر گرفته‌اند هنوز این رقم از سوی دولت به سازمان تامین اجتماعی اختصاص نیافته است. باید به این موضوع نیز اشاره کرد که بازنشستگان این سازمان حقوق کمی دریافت می‌کنند و مشکلات زیادی نیز دارند و هر سال تقاضای جدی آن‌ها اجرای قانون همسان سازی است که تاکنون از سوی مسئولان میسر نشده است.
 
حال باید دید آیا عدالت اجتماعی در مورد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی که غالبا قشر متوسط جامعه را نیز تشکیل می‌دهند در سال 99 توسط دولت اجرایی می‌شود یا خیر. 
 

نظر شما