شناسهٔ خبر: 39281368 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حسن سلطانی در گفتگو با مهر؛

خلأ «هیأت» با تلویزیون پر می‌شود؟/ همه دنیا به‌دنبال «منجی» است

عطیه موذن

حسن سلطامی مجری و کارشناس مذهبی سیما با اشاره به فضا و بستر تازه‌ای که باید در ایام تعطیلی هیئت‌ها و محافل مذهبی در تلویزیون گشوده شود، تصریح کرد که خلأ این محافل باید در سیما پر شود.

صاحب‌خبر -

حسن سلطانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برطرف کردن نیاز مخاطبان علاقمند به بهره‌مندی از هیأت‌ها و محافل مذهبی در مناسبت‌هایی همچون نیمه شعبان، در روزهای تعطیلی این مراکز به‌واسطه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تأکید کرد: تلویزیون یک رسانه فراگیر است و از آن با عنوان رسانه ملی یاد می‌شود یعنی در همه خانه‌ها راه دارد و مخاطب از همه اقشار می‌تواند برنامه‌های دلخواه خود را در آن ببیند. از همین زاویه هم این توقع در مناسبت‌ها وجود دارد و انتظار از آن بالا می‌رود که به جا و درست در آن برنامه سازی شود و به نوعی نیازسنجی شود که مخاطبان هر شبکه‌ای میل‌شان به چه برنامه‌هایی سوق پیدا می‌کند.

سلطانی با اشاره به شرایط متفاوت نیمه شعبان امسال نسبت به سال‌های قبل اظهار کرد: مردم در این مناسبت‌ها، همواره خاطره‌هایی داشته‌اند مانند خیابان‌های طاق نصرت زده، چراغانی‌ها و بوی گلاب و … حالا اما همه یا نمی‌توانیم به خیابان‌ها برویم و یا اگر برویم هم دیگر خبری از این اجتماعات و شور و حال نیست. جوانانی که به هیأت می‌رفتند دیگر نمی‌توانند به این هیأت‌های مذهبی بروند و اینجاست که معتقدم تلویزیون می‌تواند این خلأ را پر کند.

وی اضافه کرد: تلویزیون می‌تواند نقش مهم و سازنده‌ای در این روزها داشته باشد. به طور مثال بخشی از آن برطرف کردن این خلأ حسی و مذهبی میان مردم با پخش تصاویر گذشته و آرشیوی است و البته باید با زیرنویس تأکید شود که این تصاویر به گذشته تعلق دارد تا تأثیر مخرب در حوزه دیگری نداشته باشد. مخاطب دلش برای همان حس و حال و شور شرکت در این مجامع مذهبی و موجی که عده‌ای در کنار هم نشسته‌اند و پر از شور و شعف هستند، تنگ شده است. مخاطب دوست دارد این عرض ارادت نسبت به ساحت مقدس حضرت مهدی (عج) را در قالب همان فضای سابق شاهد باشد و به این صورت با آن فضا همذات پنداری می‌کند بنابراین خود را در آن جلسه حس کرده و حال خوبی پیدا می‌کند.

اوضاع کرونایی شاید تا چند ماه بعد ادامه یابد

این مجری تلویزیون با اشاره به اینکه تلویزیون باید در این فضا برای برنامه‌سازی‌های متناسب زمینه‌چینی کند، تصریح کرد: شاید این اوضاعی که ما و حتی کل مردم جهان دچار آن شده‌ایم تا چندین ماه بعد به طول بینجامد و ما بعد از ماه مبارک رمضان ماه‌های محرم و دیگر ماه‌ها را هم داریم که باید برای آن‌ها تدارک دیده شود. شاید در شب‌های قدر هرکسی مجبور شود در منزل خود احیا بگیرد و تلویزیون باید بستری را مهیا کند که برنامه‌ها حالت اقناعی و راضی‌کننده داشته باشد.

وی اضافه کرد: تلویزیون می‌تواند از شاعران و ذاکرانی دعوت کند که مورد اقبال هستند و حتی چهره‌های جدیدی پیدا کند که خوش سخن و خوش صدا بوده و بیان گرم و شیوایی داشته باشند.

سلطانی با اشاره به فضاهای جدیدتر در حوزه مداحی و اجرای برنامه‌های مذهبی در سیما هم توضیح داد: در این فضا اتفاقاتی می‌تواند برای اولین‌بار رخ دهد مثل افرادی که سراغ لایو اینستاگرام رفته‌اند. در فضای تلویزیون هم می‌توان ذاکر اهل بیت (ع) را در حرم معصوم داشت تا مناجات شعبانیه بخواند. با این حال نکته مهم همه این اتفاقات این است که صدایی که انتخاب می‌شود و فردی که دعوت می‌شود با ملاحظه ظرافت‌ها در نظر گرفته شود. ممکن است یک مداح در جمع خوب بخواند اما در تنهایی از آن شور و گرما برخوردار نباشد.

دامنه مهمانان گسترش یابد

این مجری تلویزیون معتقد است: انتخاب افراد و چهره‌ها و مدت زمانی که در اختیارشان قرار می‌گیرد هم باید کارشناسی شده باشد. این روزهای کرونایی از طرف دیگر فرصت مناسبی است که دامنه مهمانان در تلویزیون وسعت یابد و در جلسات از شهرهای مختلف از شاعران و واعظان بیشتری دعوت شود.

این مجری برنامه‌های سحرگاهی در ادامه درباره تجربه‌ای که این روزها در سایه کرونا به دست آمده است، گفت: کرونا خیلی درس‌های مهمی به ما داد و فصل‌های نانوشته کتاب‌ها را اشکار کرد. کرونا نشان داد انسان ضعیف است، انسانی که متکی به علم و صنعت بود یک ویروس توانست او را زمین‌گیر کند.

کرونا و فراگیری فضای معنوی در جهان

سلطانی با اشاره به فضای معنوی در کل جهان یادآور شد: در این روزها خیلی از کلیساها و معابد شلوغ شده‌اند البته نه فقط به لحاظ فیزیکی بلکه به نظر می‌رسد همه توجهات از زمین به سمت آسمان رفته و مردم جهان دستشان را به سوی آسمان بلند کرده‌اند.

وی با اشاره به تفاوت نیمه شعبان امسال با سال‌های دیگر گفت: نیمه شعبان امسال یک تفاوت ماهوی دارد. انسان می‌فهمد حیات بدون امام معصوم (ع ۹ و حیات در عصر غیبت حکم حیات در کشورهایی را دارد که آفتاب را بسیار کم می‌بینند. در این مناطق که همیشه ابر و باران است مردم وقتی به هم می‌رسند ابتدا می‌گویند چه افتاب دلپذیری وجود دارد چراکه مدت‌ها در انتظار خورشید بوده‌اند.

سلطانی در پایان گفت: وقتی نیمه شعبان می‌رسد، فرصتی است برای دعا کردن، برای رها شدن از سایه ابرهایی که فضای دل و روح و اقتصاد و اجتماع دنیا را تیره کرده است. تنها کسی که می‌تواند ما را در این فضا هدایت و حمایت کند دست مهدی موعود (عج) است. اضطرار همین است که همه طلب کنند و وقتی که دعاها یکسان شد مسیحی، یهودی، مسلمان و… به بدنبال یک منجی می‌گردند تا رهایی یابند.

نظر شما