شناسهٔ خبر: 39281110 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

جنجال دو چهره سیاسی/ تکذیب یک شایعه درباره رئیس جمهور

هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی

روند کاری رئیس‌جمهور و هیات وزیران با شدت بیشتری ادامه دارد. رئیس‌جمهور در نخستین روز سال 99 پس از انتشار پیام نوروزی و تبریک سال نو به مقام معظم رهبری و مراجع تقلید عظام، با حضور در دفتر کار خود، در ارتباط ویدئوکنفرانسی ضمن گفتگو با سه استاندار کشور، با مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک فرماندهی پلیس راهور ناجا، سه بیمارستان و مرکز درمانی در استان‌های خراسان رضوی، گلستان و سمنان و همچنین یک واحد تولیدی پارچه‌های بیمارستانی یکبار مصرف و ماسک، در جریان اقدامات انجام شده برای درمان بیماران کرونایی و همچنین اجرای پروتکل‌های بهداشتی و کنترل ترددها و وضعیت راه‌های کشور در ایام تعطیلات قرار گرفت.

حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در روز دوم سال بر همین امر تاکید کرد و از مردم خواست تا از تردد غیرضروری خودداری کنند.

روحانی روز دوشنبه (4 فروردین) در اولین ارتباط ویدئوکنفرانسی، از همتی سرپرست جمعیت هلال احمر در خصوص تعداد رفت و آمد خودرو در عوارضی تهران- قم و چگونگی و انجام آزمایش و تب‌سنجی از سرنشینان خودروها سوال و بر این اساس بر لزوم کاهش مدت معطلی مردم و انجام معاینات ضروری در کمترین زمان ممکن تاکید کرد.

دومین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا روز سه‌شنبه (5 فروردین) برگزار شد. رئیس‌جمهور در ایام عید مجموعا چهار بار در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا شرکت کرد. همزمان ارتباط با استانداری‌ها و منخصصان نیز ادامه داشت و با وزرا نیز چندین جلسه برگزار کرد.

رئیس جمهور همچنین در روز 13 بدر هم در جلسه هیات دولت شرکت کرد و همچنان جلسات روحانی برای مبارزه با ویروس کرونا روزانه، برگزار می شود.

دکتر روحانی همچنین در یکی از اقدامات اخیر خود با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، گفتگو کرد. رؤسای جمهور ایران و فرانسه دوشنبه‌ شب در تماسی تلفنی ضمن تأکید بر دغدغه‌های مشترک، نارضایتی‌های متقابل خود را نیز در این تماس مطرح کردند. برجام، تحریم‌ها، کرونا و اینستکس از جمله موضوعات این گفت‌وگو بودند. روحانی در این تماس گام‌های اولیه در برقراری سازوکار اینستکس را مثبت اما ناکافی خواند و تأکید کرد اینستکس نباید منحصر به کالاهای پزشکی و غذایی باشد و باید برای تأمین تمام نیازمندی‌های ایران قابل‌استفاده باشد. روحانی با اشاره به اینکه تحریم‌های آمریکا مقررات بین‌المللی و نیز مقررات بهداشتی مصوب سال ۲۰۰۵ سازمان بهداشت جهانی را زیر پا می‌گذارد، خواستار شد ابتکار دبیر کل سازمان ملل متحد برای اعلام آتش‌بس در جنگ میان کشورها در دوران شیوع کرونا در جهان، شامل جنگ اقتصادی علیه ایران هم باشد.

او با اشاره دوباره به آمادگی ایران به بازگشت به همه تعهدات برجامی در صورت لغو تحریم‌ها، رفع آنها و عمل اروپا به تعهدات را یک ضرورت شمرد.

چهره هفته؛ علی لاریجانی

خبر ابتلا علی لاریجانی، رئیس مجلس، به کرونا در رسانه ها منتشر شد هرچند که این خبر با شایعاتی مثل به کما رفتن رئیس مجلس ایران همراه بود که اعضای هیئت‌ رئیسه مجلس آن را تکذیب کردند. پس از انتشار این خبر، پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، نیز خبر داد: «درپی ابتلای رئیس مجلس شورای اسلامی به بیماری ناشی از ویروس کرونا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی از طرف مقام معظم رهبری ضمن جویاشدن آخرین وضعیت درمان آقای دکتر لاریجانی، برای او دعا و آرزوی سلامتی و بهبود کرد». از سوی دیگر رئیس‌جمهور، رئیس دستگاه قضا، علما و مراجع تقلید در تماس‌های تلفنی جویای حال رئیس مجلس شدند. در این بین رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی هم در پیامی خطاب به لاریجانی برای او آرزوی سلامتی کرد و تأکید کرد که «با تلاش جمعی بر ویروس کرونا غلبه می‌کنیم».

جنجال هفته؛ اظهارات پرویز فتاح

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، اخیرا در یک برنامه تلویزیونی گفته است: «من در بنیاد تعاون سپاه بودم، حاج قاسم آمده بود به من گفت حقوق فاطمیون را ندارم بدهم، در سوریه کمک کن یعنی کار به جایی می‌رسد که حاج قاسم سلیمانی نمی‌تواند حقوق سپاهش را بدهد. می‌گفت اینها برادران افغان ما هستند و دست نیاز به امثال ما دراز می‌کرد...». این اظهارات فتاح واکنش‌های زیادی را در پی داشت. اما سوال اینجاست اصولگرایانی که که به روحانی و اعضای دولتش می‌تاختند که با اشاره به خزانه خالی و بی‌پولی گرا به دشمن داده است، حالا چرا برابر سخنان اخیر رئیس بنیاد مستضعفان سکوت کرده‌اند.

خبر هفته؛ طرح سه فوریتی برای تعطیلی مجلس؛ رای اعتماد به وزیر جهاد کشاورزی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرح سه‌فوریتی خود با استناد به اصل 79 قانون اساسی خواستار تعطیلی یک‌ ماهه «کلیه مراکز دولتی، عمومی و خصوصی» از زمان تصویب این قانون شده‌اند. این اصل علاوه بر تاکید بر ممنوعیت اعلام «حکومت نظامی»، به دولت این اختیار را داده که در شرایط «اضطراری» و بعد از کسب «اجازه مجلس» نسبت به وضع قوانین موقتی برای منع آمد و شد اقدام کند.

این طرح که علاوه بر ماده واحده خود با 11 تبصره تکمیل شده است، در تبصره دوم دستگاه‌های اجرایی را موظف به «تامین مایحتاج دهک‌های پایین جامعه و واریز حقوق کامل دو ماهه برای تمامی آنها به صورت پیش تراکنش» کرده‌اند و همچنین بر لزوم «استفاده رایگان شهروندان از اینترنت» تاکید و خواستار استفاده رایگان ایرانیان از «آب، برق، گاز و تلفن» به شرط رعایت «الگوی مصرف» شده‌اند. بدین‌ترتیب پرسش اساسی درباره این مصوبه چگونگی تامین منابع مالی لازم برای اجرای این طرح است. البته طراحان تاکید کرده‌اند که منابع مالی لازم برای تعطیلی یک‌ماهه کشور و ارایه خدمات به عموم جامعه در مرحله نخست از محل «عدم فروش بنزین سهمیه‌ای و ارایه آن به صورت کاملا آزاد با نرخ واحد سه هزار تومان» تامین خواهد شد. همچنین «برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی» و «استفاده از همه مبلغ واریزی از سوی صندوق جهانی پول» از دیگر منابع مدنظر طراحان برای اجرای این طرح است. این طرح در حالی مطرح شد که وام اختصاص داده شده از سوی صندوق بین‌المللی پول به ایران با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو است. در نهایت این طرح در اولین روز از جلسه مجلس شورای اسلامی در سال جاری کلیات آن لغو شد.

***

نمایندگان مردم در خانه ملت، به کاظم خاوازی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی رأی اعتماد دادند. مسعود پزشکیان در نشست علنی چهارشنبه 20 فروردین ماه 1399 مجلس شورای اسلامی نتیجه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی را قرائت کرد.

بر این اساس نمایندگان مجلس با 196 رأی موافق، 15 رأی مخالف، 4 رأی ممتنع از مجموع 215 آرای ماخوذه تصدی وزارت جهاد کشاورزی را به کاظم خاوازی سپردند.

سوژه هفته؛ فرار از زندان

فروردین تصاویر مربوط به فرار تعدادی از زندانیان از زندان سقز دست به دست می‌شد. فارس نوشت: «شامگاه امروز (8فروردین) زندانیان زندان سقز شورش کرده و بیش از ۸۰ نفر از زندان متواری شده‌اند. شاهدان عینی می‌گویند، تعدادی از این زندانیان در حین فرار ماشین‌های عبوری از مسیر را به زور از مردم گرفته و یا سوار شده‌اند و با تهدید چاقو از محل گریخته‌اند. براساس مشاهدات این شاهدان عینی، تعدادی از این زندانیان از کوچه‌های مقابل زندان وارد شهر شده و فرار کرده‌اند.»

«صادق حسینی»، فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان در مصاحبه‌ای گفته بود که علت "احتمالی" فرار جمعی از زندانیان زندان سقر "ترس از کرونا بوده و شهر سقز الان در امنیت است و ماموران در شهر حضور دارند".

دو روز بعد به گفته «محمد جباری»، مرکز استان کردستان 10 تن از افراد متواری دستگیر شدند و 9 نفر نیز خود را تحویل زندان دادند. او همچنین ادعای برخی از رسانه‌ها مبنی بر عضویت تعدادی از زندانیان متواری در گروهک‌های ضدانقلاب را تکذیب کرد.

پس از این واقعه ابرهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، دستور داده تا مراقبت‌های امنیتی از زندان‌های سراسر ایران افزایش یابد. او با صدور دستور ویژه از دادستان کل کشور خواسته برای بررسی این حادثه و بازگرداندن زندانیان کمیته‌های قضائی، اطلاعاتی و انتظامی تشکیل شود.

رئیسی تاکید کرد همچنان مسأله بهداشت و سلامت زندانیان نیز با اولویت دنبال شود و اجرای بخشنامه اخیر اعطای مرخصی و عفو تداوم یابد تا بواسطه اقدامات معدودی از مجرمان قانون ‎شکن و سهل‎ انگاری یا ضعف در تدابیر مراقبتی، سایر زندانیان که با رعایت مقررات در حال تحمل مجازات هستند، از تسهیلات و رأفت اسلامی محروم نشوند.

زندانیان همدان نیز دهم فروردین دست به شورش و اعتراض زدند. ایرنا نوشت: «تا این لحظه اطلاعات و گمانه زنی هایی در زمینه فرار زندانیان به دست نیامده و موضوع توسط نهادهای ذیربط در حال پیگیری و بررسی است.»

به گفته دادستان همدان، شورش با آتش‌زدن پتوها در بخشی از زندان آغاز شده و تنها چند ساعت به طول انجامیده است. بر اساس اظهارات این مقام قضایی هیچ یک از زندانیان نتوانسته متورای شود.

ترس از بیماری کرونا یکی از دلایل این آشوب‌ها عنوان شده است این در حالی است که هنوز خبر موثقی درباره ورود کرونا به زندان‌ها منتشر نشده است اما ترس از این بیماری به زندان‌های سراسر کشور وارد شده و ‌نتیجه آن دو هفته ناآرامی برای زندانبانان بوده است.

حاشیه هفته؛ اظهارات یک نماینده

طی روزهای اخیر مصاحبه ای در روزنامه همدلی منتشر شد که «حسن نوروزی»، نماینده مردم رباط کریم در مجلس، اعلام کرده که در زمینه شلیک موشک به سمت هواپیمای اوکراینی مواخذه و بازداشتی، صورت نگرفته است.

در واکنش به اظهارات نوروزی سازمان قضایی نیروهای مسلح، سخنان این نماینده مجلس را رد کرد و نوشت: در رابطه با پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی چند نفر بازداشت شده‌اند.

حجت الاسلام شکرالله بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، خبر داد که علیه حسین نوروزی، نماینده مجلس، در مراجع قضایی ذی صلاح تحت عنوان نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی اعلام جرم شده است و پیگیری لازم به عمل خواهد آمد.

حسن نوروزی در واکنش به سخنان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: روزنامه همدلی صحبت‌های من را تحریف کرده است. این روزنامه از من سوال کرد این افرادی که دستگیر شدند چرا محاکمه نمی‌شوند؟! من هم گفتم، لزومی ندارد.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه «در واقع از سازمان قضایی نیروهای مسلح دفاع کردم» افزود: سازمان قضایی بد برداشت کرده است.  همدلی می‌گوید چرا دستگیر شدگان را محاکمه نمی‌کنند؟! من گفتم محاکمه لزومی ندارد چراکه خطای چشمی رخ داده است و این لزومی ندارد. سازمان قضایی نیروهای مسلح، اشتباه برداشت کرده و شکایت کرده است.

نوروزی در پاسخ به این سوال که دستگیری برخی افراد در ارتباط با هواپیمای اوکراینی را تایید می‌کنید یا خیر، تصریح کرد: محاکمه را رد کردم و دستیگری را تایید می‌کنم.

پیش از این غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، در یک نشست خبری در دی ماه سال گذشته با اشاره به این موضوع، اظهار کرده بود: «هم تأثیر سبب و هم تاثیر مباشر را بررسی می‌کنیم تا مشخص شود مسئولیت سبب و مباشر چقدر بوده است.»

وی همچنین اضافه کرده بود که تحقیقات مفصلی در این خصوص انجام شده و افرادی هم بازداشت شده‌اند.

خبر مهم هفته؛ برداشت از صندوق توسعه ملی

حجت‌لاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهوری، با قدردانی از موافقت رهبر انقلاب با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، دستورات لازم را برای تامین نیازهای ضروری در این عرصه صادر کرد. محمود واعظی، رییس‌دفتر رییس‌جمهور، در نامه‌ای به محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور پی‌نوشت رییس‌جمهور به نامه دفتر مقام معظم رهبری، را به او ابلاغ کرد. روحانی پی‌نوشت کرده است که «نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این منبع تامین و حتی‌الامکان از تولیدات داخلی و با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام شود. همچنین کمک‌های لازم به صندوق بیمه بیکاری ظرف هفته آینده انجام و جزییات طرح در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود.»

***

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، یکشنبه در نشست خبری ویدئویی و در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی، انتقاد تندی از عملکرد چین به عنوان مبدأ شیوع بیماری کووید۱۹ داشت که به تقابلی توییتری بین او و سفیر چین در ایران نیز منجر شد.

جهانپور در پاسخ به پرسش خبرنگار آناتولی گفت: «چین با ارائه آمار و مدارکش نسبت به بیماری کووید19، شوخی تلخی با دنیا کرد. همه کشورهای درگیر این بیماری به استناد مدارک چین تصور کردند بیماری شبیه و آسان‌تر از بیماری آنفلوانزاست؛ چنین نیست و نمی‌شود گفت دوره این بیماری دو ماه است.» او همچنین در توییتر نوشت: «مباحث علمی را هیچ‌گاه نه می‌توان و نه باید با سیاست آمیخت؛ همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققان چین، حداقل آنفلوانزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم‌تر قلمداد کردند. امروز یافته‌ها خلاف این را نشان می‌دهد. به یافته‌های خودی اطمینان بیشتری داریم.» این موضع‌گیری با واکنش چانگ هوا، سفیر چین در ایران، در توییتر همراه شد و توییت هایی درباره آمار و برگزاری نشست های خبری میان ایران و چین رد و بدل شد. 

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در ادامه در توییتر خود نوشت: «دولت و ملت چین پیشگام مبارزه با ویروس کرونا و اعطای کمک‌های سخاوتمندانه به سایر کشورها در اقصی نقاط جهان است. شجاعت، تعهد و حرفه‌ای‌گری چین در مهار کرونا شایسته تبریک است. ایران همواره قدردان چین در این شرایط دشوار بوده است».

این توییت نیز واکنش سفیر چین را به همراه داشت که او نیز نوشت: «شایعات نمی‌توانند دوستی ما را از بین ببرند».

دروغ هفته؛ حضور رئیس جمهور در مجلس

«حسینعلی امیری»، معاون پارلمانی رئیس جمهور، با تکذیب ارتباط ویدیویی رئیس جمهور با نمایندگان مجلس برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: در جلسه روز چهارشنبه، معاون اول رئیس جمهور به جای رئیس جمهور حاضر خواهد شد.

حسینعلی امیری با تکذیب حضور رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاوزی به صورت ویدئو کنفرانس  اظهار کرد: من چنین مطلبی نگفته ام و این خبر صحت ندارد.

وی ادامه داد:  با توجه به تداخل جلسه امروز مجلس با جلسه هفتگی دولت و با توافق با نایب رئیس اول و هیات رئیسه مجلس،  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به جای رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی حضور می یابد.

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما