شناسهٔ خبر: 39280873 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

توزیع ۱۰ هزار درسنامه برای آموزش دانش‌آموزان مناطق محروم خراسان رضوی

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی از پوشش ۵۰ درصدی آموزش دانش‌‌آموزان این استان از طریق اینترنت و فضای مجازی خبر داد و گفت: حدود ۱۰ هزار جلد درسنامه برای دانش‌آموزان مناطق محروم و عشایری تهیه و توزیع کرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

قاسم‌علی خدابنده در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در مشهد، در خصوص تمهیدات اداره کل آموزش‌و‌پرورش جهت ادامه جریان آموزش به‌ویژه در مناطق محروم اظهار کرد: بحث تعطیلی ناخواسته مدارس در پی شیوع ویروس کرونا موضوعی بود که به لحاظ اهمیت حفظ سلامت و جان دانش‌آموزان و همکاران ما در دستور کار ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار گرفت.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی ادامه داد: بنابراین آموزش‌وپرورش هم بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مجبور به تعطیلی مدارس شد تا زمانی که مجدد طبق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا و مساعد شدن شرایط مدارس مجدد بازگشایی شود.

وی عنوان کرد: در این فاصله جهت جلوگیری از عقب‌ماندگی درسی دانش‌آموزان و جبران بخشی از عقب‌ماندگی‌ها در تمام کشور و از جمله در آموزش‌وپرورش خراسان رضوی ما اقدام به برگزاری کلاس‌های مجازی و ارائه محتوای آموزشی به‌صورت الکترونیک در سامانه‌ها و سایت‌های مختلف آموزش‌وپرورش کردیم.

خدابنده با بیان اینکه صدا و سیما هم در این مورد به کمک ما آمد، تصریح کرد: خوشبختانه بخشی از آنتن زمانی صدا و سیما در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گرفت بنابراین محتوای آموزشی از طریق شبکه‌های تلویزیونی چهار و شبکه آموزش سیما به‌صورت روزانه برای گروه‌‌های سنی مختلف و مقاطع تحصیلی و رشته‌ها و دروس متفاوت ارائه می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند بهره‌مند شوند.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی با اشاره به پوشش سراسری صدا و سیما خاطرنشان کرد: استنباط ما این است که درصد زیادی از دانش‌آموزان استان ما هم امکان استفاده از این برنامه‌های صدا و سیما را دارند و آن بخش از برنامه‌ها اکثریت دانش‌آموزان را در برمی‌گیرد.

فقط ۳۸ درصد از دانش‌آموزان مناطق کم‌برخودار ار آموزش‌های مجازی برخوردارند

وی ادامه داد: یک بخش از دانش‌آموزان هم علاوه بر این کلاس‌های صدا و سیما از طریق کلاس‌های آنلاین و محتواهای آموزشی که در بستر اینترنت بارگذاری شده استفاده می‌کنند که بر اساس آماری که ما از سطح خراسان رضوی گرفته‌ایم در مناطق برخوردار بالای ۶۰ درصد و در مناطق ضعیف‌تر حدود ۳۸ درصد از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان اعلام کردند که از این کلاس‌های مجازی که از طریق فضای مجازی و در پیام‌رسان‌های مختلف در حال ارائه است، استفاده می ‌کنند. 

خدابنده یادآوری کرد: طبق آمار به طور میانگین ۵۰ درصد دانش‌آموزان از این فرصت استفاده کردند اما ۵۰ درصد دیگر به‌خاطر در اختیار نداشتن اینترنت و یا در مکان‌ها و موقعیت‌هایی هستند که امکان ارائه این خدمات وجود ندارد و یا مدارس امکانات و بستر لازم را نداشتند، نتوانسته‌اند از این موقعیت بهره ببرند.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه علاوه بر همه این موارد برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم کلینیک آموزشی طراحی کرده‌اند، گفت: با شرکت افتخاری و داوطلبانه تعداد زیادی از همکاران ما که در حوزه‌های کنکور و به‌ویژه در مدارس سمپاد فعالیت دارند شماره تماس‌هایی را اعلام کردیم که این شماره تماس‌ها اغلب از طریق مدارس سمپاد تهیه و در اختیار همکاران قرار گرفته و به‌صورت شبانه‌روزی برنامه‌ای فراهم شده که اگر این دانش‌آموزان سوالات تخصصی و یا اشکالاتی دارند از دبیران حاضر در این طرح بپرسند.

وی عنوان کرد: علاوه بر تمام این موارد خود مدارس هم که بیشترین و موثرترین ارتباط را با دانش‌آموزان و خانواده‌ها دارند، خوشبختانه میزان رضایتمندی خانواده‌ها و دانش‌آموزان هم از ارائه محتوای آموزشی که توسط مدارس و معلم مربوطه تهیه شده بیشتر از آن محتوایی است که در وزارتخانه و یا در استان ارائه شده است.

خدابنده افزود: خود مدارس نیز با معرفی سامانه و یا تماس تلفنی معلمان هر پایه با دانش‌آموزان خود و یا تشکیل گروه‌هایی در فضای مجازی به طرق مختلف نسبت به رفع اشکال و تدریس دروس اقدام کرده‌اند.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه با این روش‌ها بخشی از عقب‌ماندگی‌ها جبران می‌شود تأکید کرد: قطعا حضور معلم و تشکیل کلاس حضوری و آموزش چهره‌به‌چهره، یک مؤلفه و رکن اساسی در آموزش است که هیچ چیز جای آن را نخواهد گرفت.

وی در خصوص اقدامات تربیتی صورت گرفته در زیرمجموعه متبوع خود بیان کرد: کلنیک‌های مشاوره ما به‌صورت شبانه‌روزی فعال و شماره تماس‌ها به دانش‌آموزان و اولیا اعلام شده تا دانش‌آموزانی که در حوزه‌های مشاوره تحصیلی و تربیتی سوالاتی دارند به‌صورت تلفنی از این مشاوران بپرسند.

خدابنده بیان کرد: پیام‌ها و کلیپ‌های مشاوره‌ای نیز آماده شده که از طریق شبکه‌های مختلف در اختیار مدیران مدارس و اولیا دانش‌آموزان قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی ادامه داد: ما تصورمان این بود که مدارس حداقل بعد از اتمام کرونا چهار هفته امکان حضور دانش‌آموزان و فعالیت را خواهند داشت و در آن چهار هفته مروری بر مطالبی که در این مدت در فضای مجازی و شبکه‌های صدا و سیما پخش شده خواهیم داشت تا بتوانیم دروس را تمام کنیم.

وی اظهار کرد: اگر این فرصت فراهم نشود به احتمال زیاد بخشی از محتوای آموزشی را در این مرحله حذف خواهیم کرد و در شروع سال تحصیلی بعدی هر تعداد درسی که باقی‌مانده بود به دانش‌آموزان ارائه خواهیم کرد.

خدابنده در خصوص ارزشیابی دانش‌آموزان متذکر شد: بنابر آنچه گفته شد اگر کلاس‌‌ها برگزار شد، ارزشیابی حضوری و امتحانی برگزار خواهد شد اما اگر شرایط به نحوی پیش‌رفت که امکان برگزاری کلاس وجود نداشت، قطعا یکی از شیوه‌ها ارزشیابی به‌صورت مجازی خواهد بود به این نحو که معلمان ما سؤالاتی را طرح می‌کنند و در فضای مجازی به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند و دانش‌آموزان نیز پاسخ‌ها را در زمان مشخص باید به معلمان برگشت دهند.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی یادآوری کرد: ما باید منتظر بمانیم اگر ستاد ملی عدم بازگشایی مدارس تا آخر سال را مصوب کرد بعد در آن زمان ما آزمون‌هایمان را به‌صورت مجازی انجام می‌دهیم.

وی در خصوص دانش‌آموزان نواحی محروم نیز بیان کرد: ما از طریق راهبران آموزشی که در مناطق روستایی و محروم و عشایر داریم برای دانش‌آموزان مان در این مناطق که عمدتا امکان دسترسی به آموزش‌های فضای مجازی را ندارند یک سری درسنامه‌هایی را آماده کردیم.

خدابنده در خصوص این درس‌نامه‌ها اظهار کرد: این جزوات خلاصه‌ای است از راه‌های ساده برای خود‌آموزی و آموزش دانش‌آموزان، که حدود ۱۰ هزار جلد درسنامه برای دانش‌آموزان ابتدایی چاپ و تکثیر کردیم و در اختیار خانواده‌ها قرار دادیم تا دانش‌آموزان به صورت خودآموز بتوانند مطالب را آموزش ببینند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی ادامه داد: به کارشناسان خود در گروه‌های آموزشی گفته‌ایم تا تدابیری را برای ارزشیابی این دانش‌آموزان بیاندیشند تا از سایر دانش‌آموزان عقب نیفتند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

نظر شما