شناسهٔ خبر: 39280660 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان بررسی می کند

جامعه آرمانی در دعای منسوب به حضرت ولی عصر(عج)

در جامعه ای که حضرت مهدی (عجل الله تعالی) ظهور می کند و در رأس آن قرار می گیرد به چه چیزهایی اهمیت داده می شود و حضرت به چه مسائلی توجه دارند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، گرگان؛ درعصری که ما در آن زندگی می کنیم فراز و فرودهای فراوانی وجود دارد، تاریخ بشر پر است ازحوادث گوناگون، از گذشته تا کنون صفحات تاریخ بشر مملو از تلخی ها، شادی ها، جنگ ها، ظلم ها، صلح ها، مبارزات، تولدها، مرگ ها، پیشرفت ها، حادثه ها، بلایا و عناوین دیگری است که در این صفحه نمی گنجد؛ اما آنچه که مردم را به آینده امیدوار کرده است و روح زندگی را درآنها دمیده است امید به آینده، انتظار کشیدن برای آمدن منجی است.

 

شاید قریب به اتفاق بسیاری از ادیان به وعده آمدن منجی، در آئین خود معتقدند؛ البته هر مذهبی با جزئیات و شاخص های مربوط به دین خودش به این وعده معتقد است.

 

در مذهب شیعه نیز این عقیده سبز با علائم و جزئیات روشن ذکر شده است. به جرأت می توان گفت هیچ یک از ادیان و مذاهب همانند شیعه اینقدر برنامه ریزی شده، مکتوب، مدون، مشخص، منتظر منجی آخرالزمان نیست.

 

آنچه که در روایات برای آمدن منجی آخرالزمان به انسانها وعده داده شده است این است: با آمدن منجی زمین پر از عدل و قسط می شود و عدالت همه جا گسترده می شود همانطور که ظلم پرشده بود.

 

عدالت و دادگستری، گوهر نایابی است که انسانها در طول تاریخ همواره تشنه آن بودند. منازعات، حوادث و جنگ هایی که در جهان و در بین مردم همواره اتفاق می افتد و برخی از انسانها از باب تبعیت از هوا و هوس خویش به حقوق دیگران احترام نمی گذارند و برخی دیگر با روحیاتی استکبار ستیزانه مدام در پی تعدی و ظلم هستند و جهان و عرصه زندگی را بر همنوعان خودشان سخت و تیره و تار کرده اند، همیشه جای خالی نبودن یک انسان کامل و معصوم را در رأس هرم حکومتی جامعه برایمان نشان داده است.

 

بر همین اساس دنیا و مردم ستمدیده آن تشنه آمدن فردی هستند که آنها را از این ورطه هولناک بی عدالتی و ظلم نجات دهد و حقوق از دست رفته آنها را به آنان بازگرداند. شیعیان منتظر مردی هستند که میراث دار انبیاء و ائمه (علیهم السلام) است و مدینه النبی (صلی الله علیه و آله وسلم) جدش را پیاده سازی خواهد کرد، او معصوم است و در رأس حکومت عدل اسلامی قرار خواهد گرفت و حکم او حکم خداوند است.

 

شاید ما می خواهیم بدانیم، در جامعه ای که حضرت مهدی (عجل الله تعالی) ظهور می کند و در رأس آن قرار می گیرد به چه چیزهایی اهمیت داده می شود و حضرت به چه مسائلی توجه دارند، اگر چه در برخی از روایات مسائلی در این باره نقل شده است اما کفعمی در کتاب (مصباح) دعایی را نقل کرده است؛ (اللهم ارزقنا توفیق الطاعه و بُعد المعصیه ...) که به آن حضرت (عجل الله تعالی) نسبت داده است، در این دعا که دعایی پرمضمونی است حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی) از توجه و خداباوری و دوری از گناه شروع می کند تا دعا برای همه افراد و قشرهای جامعه، 26 فراز در این دعا وجود دارد که وقتی آنها را مطالعه می کنیم و مضمون آنرا با دقت بررسی می کنیم؛ می بینیم که توجه حضرت به این 26 عنوان ریشه در نگاه عدالت گستر دارد و توجه به این 26 عنوان می تواند ما را از آسیب های اجتماعی مصون نگه دارد و اگر اینها در جامعه محقق شود بیشتر نزاع ها، کمبودها و آسیب ها از بین می رود و جامعه روی آرامش، سلامت و رفاه را خواهد دید.

 

مضمون این 26 فراز بشرح زیر است و حضرت از خداوند همواره اینها را طلب می کند: 

۱- اطاعت از خدا 

۲- دوری از گناه 

۳- نیت پاک 

۴- شناخت حرام ها 

۵- راستگویی 

۶- به سوی دانش و بینش حرکت کنیم.

۷- در مسیر هدایت قرار بگیریم و استقامت بورزیم.

۸- از حرام ها و لقمه های شبهه آلود پرهیز کنیم.

۹- به ظلم و سرقت دست نزنیم.

۱۰- چشم ها را از فجور و خیانت نگه داریم.

۱۱- از حرف های لغو و غیبت پرهیز کنیم.

۱۲- دانشمندان و علماء دو خصلت زهد و خیرخواهی را پیشه خود کنند.

۱۳- دانشجویان، تلاش و شوق دانش داشته باشند. 

۱۴- افراد جامعه پیروی کنند و پندآموز باشند.

۱۵- برای بیماران همیشه آرزوی شفا و آرامش داشته باشیم.

۱۶- برای مردگان همواره مهر و رحمت آرزو کنیم.

۱۷- برای پیران و افراد مسن متانت و آرامش آرزو کنیم.

۱۸- جوانان بازگشت و توبه را در رفتار خود داشته باشند.

۱۹- زنان، حیاء و پاکدامنی را جزء سرشت خود کنند.

۲۰-  ثروتمندان، فروتنی و گشاده دستی را در دستور کار خود داشته باشند.

۲۱- تنگدستان و فقیران، شکیبایی و قناعت را پیشه خود کنند.

۲۲- برای رزمندگان و مدافعان، پیروزی آرزو کنیم و آنها را یاری کنیم.

۲۳- برای اسیران، آزادی و راحتی آرزو کنیم. 

۲۴- حاکمان جامعه، دلسوزی و دادگستری را در دستور کار قرار دهند.

۲۵- نسبت به زیردستان انصاف و خوش رفتاری داشته باشیم. 

۲۶- برای حجاج و زائران توشه راه و برکت آرزو کنیم.

 

پایان پیام/ 83

نظر شما