شناسهٔ خبر: 39279514 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

چرا «برنی سندرز» از ادامه رقابت‌های انتخاباتی کنار رفت؟! سندرز: شکست ترامپ اولویت اصلی است / ترامپ: سندرز رفت!

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز در نخستین واکنش به کناره‌گیری سندرز در توئیتی گفت: «سندرز رفت. تشکر از الیزابت وارن. اگر وارن نبود، برنی در سه‌شنبه بزرگ می‌توانست، تقریبا در همه ایالات‌ پیروز شود! اوضاع آن گونه که دموکرات‌ها و کمیته ملی دموکرات‌ها می‌خواست به ‌پایان رسید. مثل شکست مفتضحانه هیلاری شیاد. طرفداران برنی باید به حزب جمهوری‌خواه بپیوندند.»

صاحب‌خبر -

چرا «برنی سندرز» از ادامه رقابت های انتخاباتی کنار رفت!؟ سندرز: شکست ترامپ اولویت اصلی است/ ترامپ: سندرز رفت!

تحریریه تابناک جهان: برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت و نامزد رقابت مقدماتی حزب دموکرات آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز چهارشنبه هشتم آوریل (بیستم فروردین) به کارزار انتخاباتی خود پایان داد. آقای سندرز این خبر را در جریان یک کنفرانس از راه دور با اعضای کارزار انتخاباتی‌اش اعلام کرد.

به نظر می‌رسد این تصمیم باعث می‌شود، مسیر برای جو بایدن به‌ عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر باز شود.

سناتور ورمونت از تلاش هواداران خود از جمله ۱۰ میلیون فقره کمک مالی آن‌ها سپاسگزاری کرد و گفت: بعد از یک ارزیابی صادقانه، تصمیمی سخت و دردناک گرفته است.

سندرز تصریح کرد: کاش خبر بهتری به شما می‌دادم، اما واقعیت را می‌دانید. پیروزی عملا ناممکن شده بود.

این سناتور آمریکایی با تبریک به بایدن به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها، بر همکاری با وی برای مقابله با دونالد ترامپ رئیس جمهوی فعلی آمریکا تاکید کرد.

سندرز افزود: همان طور که می‌بینم، بحرانی این ملت را گرفتار کرده که توسط رئیس جمهوری که یا تمایل ندارد یا قادر به ارائه رهبری معتبر نیست، تشدید می‌شود و کار‌هایی که باید، انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: من نمی‌توانم با وجدانی خوب، بر ادامه کارزاری اصرار ورزم که نمی‌تواند برنده شود. با وجود آن که برنی سندرز نتوانست در رقابت برای نامزدی حزب دموکرات پیروز شود، گفت: خط سیاسی او و هوادارانش قدمی بزرگ در مسیر عدالت اقتصادی، اجتماعی و نژادی در آمریکا برداشته است.

برنی سندرز، که خود را یک سوسیالیست دموکرات می‌خواند، گفت: جنبش ما نبرد ایدئولوژیک را برد.

سندرز به هوادارانش گفت، با وجود توقف کارزار، به نامزدی‌اش پایان نمی‌دهد و آن‌ها همچنان می‌توانند در ایالات‌ باقی‌مانده به او رای بدهند.

او گفت: ما باید همچنان آرای بیشتر و نمایندگان حزبی بیشتری برای نشست سراسری حزب دموکرات به دست بیاوریم، در آنجا می‌توانیم تاثیر چشمگیری بر سازوکار حزب و عملکردش بگذاریم.

جو بایدن، که برای سومین بار برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات تلاش می‌کند، از توقف کارزار انتخاباتی برنی سندرز استقبال کرده است.

بایدن با انتشار بیانیه‌ای گفت: سندرز با این تصمیم منافع مردم آمریکا و اولویت شکست دادن دونالد ترامپ را به منافع سیاسی خودش ترجیح داده است.

او در ستایش از سندرز گفت: او تنها یک کارزار سیاسی نداشته، بلکه یک جنبش خلق کرده است؛ اشتباه نکنید، این جنبش همچنان قدرتمند است.

بایدن از سندرز برای همکاری دعوت کرده است. سندرز هم با تبریک به بایدن از همکاری با او برای شکست دونالد ترامپ گفته است.

واکنش ترامپ به کناره گیری سندرز

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز در نخستین واکنش به کناره‌گیری سندرز در توئیتی گفت: «سندرز رفت. تشکر از الیزابت وارن. اگر وارن نبود، برنی در سه‌شنبه بزرگ می‌توانست تقریبا در همه ایالات‌ پیروز شود! اوضاع آنگونه که دموکرات‌ها و کمیته ملی دموکرات‌ها می‌خواست به ‌پایان رسید. مثل شکست مفتضحانه هیلاری شیاد. طرفداران برنی باید به حزب جمهوری‌خواه بپیوندند.»

چرا بایدن کنار رفت؟

گزارش‌ها حاکی از آن است برخی معاونان و طرفداران «برنی سندرز» از وی خواسته‌اند تا از ادامه رقابت درون حزبی کناره‌گیری کند تا مسیر برای معرفی شدن «جو بایدن» به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها برای رقابت با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا هموار شود.

به گزارش روزنامه «واشنگتن پست»، «فیض شاکر» مدیر کارزار انتخاباتی سندرز و «پرامیلا جایاپال» یکی از سناتور‌های اصلی حامی سندرز از جمله کسانی بودند که او را برای این تصمیم تحت فشار قرار داده‌اند.

هم اکنون بایدن در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها از سندرز جلوتر بوده و تا کنون توانسته ۱۲۱۷ موکل انتخاباتی را با خود همراه کند؛ این در حالی است که سندرز همراهی ۹۱۴ موکل انتخاباتی را با خود دارد.

با انصراف سندرز، «جو بایدن» به احتمال قریب به یقین از سوی کمیته ملی حزب دموکرات به عنوان نامزد نهایی این حزب معرفی خواهد شد تا رقیب «دونالد ترامپ» در انتخابات نوامبر سال جاری میلادی باشد. او در حال حاضر نامزد احتمالی حزب دموکرات است.

نظر شما