شناسهٔ خبر: 39279398 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

روایت عبدالمهدی از علت تغییر آرایش نیروهای آمریکایی در عراق

فارس

نخست‌وزیر پیش‌برد امور عراق می‌گوید خروج نیروهای خارجی از این کشور مطابق قانون انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر پیش‌برد امور عراق گفت که تغییرات اخیر در آرایش و استقرار دوباره نیروهای خارجی در این کشور با اطلاع بغداد و مطابق قانون بوده است.

عبدالمهدی امروز چهارشنبه در جلسه شورای امنیت ملی عراق گفت که تصمیم برگزاری این جلسه برای بررسی تنها یک مسئله بوده و آن پرونده روابط عراق و آمریکا و آینده همکاری اقتصادی و امنیتی دو کشور بود.

بیشتر بخوانید:

برهم صالح عامل بروز مشکل سیاسی جدید عراق است

عراق درباره احتمال احیای داعش در گیر و دار کرونا هشدار داد

او گفت که در این جلسه حضور نظامی آمریکا در عراق آن هم بعد از شرایط سختی که این کشور با آن روبه رو شد و منجر به شهادت برخی از نیروها و آسیب وارد شدن به اماکن شد، بررسی شده است.

نخست‌وزیر پیش‌برد امور عراق گفت که روابط دوجانبه بغداد و واشنگتن باید دوستانه و نه دشمنانه باشد و در راستای منافع عراق و آمریکا به عنوان شریک و دوست و در جهت حفظ منافع منطقه و جهان باشد.

او گفت که اخیراً از سوی آمریکا یادداشت مکتوبی در رابطه با تغییرات ایجاد شده در مناطق حضور نیروهای آمریکا دریافت کرده است.

عبدالمهدی گفت: «چندروز پیش یادداشت رسمی از طرف دولت آمریکا در ارتباط با تصمیم به ایجاد روابط راهبردی و باز انتشار نیروهای  این کشور در عراق و انجام گفت‌وگوها بین هیأت های رسمی دریافت کردیم و طی مدت اخیر، تماس هایی متقابلا بین مسئولان ارشد دو کشور صورت گرفته است».

او گفت که عملیات خروج گسترده نیروهای بیگانه از عراق که اخیرا صورت گرفت، در مراسم رسمی و مطابق قانون و نظم صورت گرفت.

اخیراً شماری از نیروهای ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضدداعش به رهبری آمریکا عراق را ترک کرده‌اند و نیروهای آمریکایی هم گفته می‌شود به دلیل ترس از واکنش نیروهای مقاومت عراق به عملیات‌های ترور اخیر، برخی پادگان‌ها و پایگاه‌ها را ترک کرده و تحویل عراق داده‌اند و در پایگاه‌های مهمتر و مجهزتری مانند عین الاسد تجمیع شده‌اند.

نظر شما