شناسهٔ خبر: 39279380 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

برگزاری «کنکور» ۲ هفته تا ۲۰ روز بعد از پایان امتحانات نهایی

فارس : بر اساس گفته مسؤولان آموزش و پرورش، «کنکور» ۲ هفته تا ۲۰ روز بعد از پایان امتحانات نهایی دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

 گروه آموزش و پرورش: از اسفند مدارس کشور به دلیل پیشگیری از ویروس کرونا تعطیل است و مسؤولان آموزش و پرورش هم برای اینکه کسری ساعات آموزشی دانش‌آموزان را جبران کند، به سراغ آموزش تلویزیونی رفتند.

هر چند که 2 شبکه برای پخش برنامه‌های تلویزیونی دست همکاری به آموزش و پرورش دادند اما این آموزش‌ها برای آموزش 15 میلیون دانش‌آموز در 12 پایه تحصیلی کافی نبوده است.

در کنار این آموزش‌ تلویزیونی، معلمان نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی با دانش‌آموزان خود در ارتباط بودند و به آنها آموزش می‌دادند اما این آموزش‌ها برای دانش‌آموزانی که امسال پایه دوازدهم هستند و کنکور دارند، کافی نیست و نگرانی آنها و خانواده‌شان را در پی داشته است.

زمان برگزاری کنکور دغدغه دیگر دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان است که آیا آنها درسشان تمام می‌شود و می‌توانند برای کنکور آماده شوند؟ 

برخی مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌هایی مانند «کنکور سراسری 99 به علت تعطیلات ناشی از کرونا به تعویق بیندازید» و «تعیین‌ تکلیف هر چه زودتر زمان کنکور سراسری» خواستار پیگیری شدند.

عبدالرسول عمادی مشاور وزیر آموزش و پرورش 23 اسفند در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره وضعیت مدارس در ایام اخیر و احتمال تغییر در برگزاری امتحانات و تاخیر در پایان زمان آموزش در سال تحصیلی، اظهار کرد: «تا کنون یک ماه تعطیلی داشته‌ایم که ممکن است بعد از عید نوروز هم تداوم یابد و بر همین راستا حداقل 5 سناریو را برای وضعیت‌های محتمل پیش‌بینی کرده‌ایم».

در آن زمان یکی از سناریوها این بود که در صورت تشکیل کلاس‌ها بعد از 15 فروردین، فقط یک ماه وقفه اسفند وجود دارد و با توجه به یک ماه تعطیلی اسفند، امتحانات به جای روزهای ابتدایی خرداد، از 17 خرداد برگزار شده و کنکور هم 15 تا 20 روز معوق شود.

عمادی گفت: «سناریوی بعدی این است که مدارس از اول اردیبهشت باز شود و به همین نسبت، آزمون‌ها با تأخیر برنامه‌ریزی می‌شوند و پیشنهاد می‌شود کنکور هم یک تا دو هفته به تعویق بیفتد؛ اگر تا آخر خرداد هم نتوانیم کلاس‌ها را تشکیل دهیم باید به برگزاری آزمون‌ها در مرداد و شهریور فکر کنیم و آزمون سراسری هم در مرداد یا شهریور برگزار شود. البته باید حواسمان باشد به سال تحصیلی بعد آسیب نرساند».

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش هم 3 روز بعد از اظهارنظر عمادی عنوان کرد که کنکور 20 روز پس از پایان امتحان نهایی برگزار می‌شود.

حاجی میرزایی 26 اسفند بعد از آنکه در هنرستان دخترانه آل یاسین واقع در منطقه 12 شهر تهران حضور یافت و از کارگاه تولید ماسک‌های تنفسی این هنرستان بازدید کرد، گفت: «با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، وزارت آموزش‌ و پرورش می‌تواند تقویم زمانی مدارس را جابجا کند و اختیاراتی را به شورای آموزش‌ و پرورش استان‌ها می‌دهیم تا بین 4 تا 6 هفته پس از بازگشایی مدارس، سال تحصیلی را ادامه دهند. همچنین کنکور 20 روز پس از پایان امتحانات نهایی انجام خواهد شد».

بعد از تعطیلات نوروز و زمانی که مدارس همچنان به دلیل پیشگیری از کرونا تعطیل اعلام شد یعنی 17 فروردین علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در برنامه تهران 20 درباره زمان کنکور سراسری اظهار کرد: «تصمیم‌گیری درباره کنکور با سازمان سنجش است اما کنکور بعد از پایان امتحانات پایه دوازدهم دانش‌آموزان برگزار می‌شود و با توجه به شرایط پیش آمده به نظر می‌آید امتحانات تا بخشی از تیرماه ادامه پیدا کند».

وی در واکنش به این جمله که خبرهایی مبنی بر عدم برگزاری کنکور شنیده می‌شود، ادامه داد: «آن چیزی که رسماً از طریق سازمان سنجش اعلام شود برای ما حجت است و در کل دو هفته تا 20 روز بعد از پایان امتحانات پایه دوازدهم، کنکور برگزار می‌شود».

وزیر آموزش و پرورش 18 فروردین نیز درباره زمان کنکور در مصاحبه‌ای گفت: «دانش‌آموزان پایه دوازدهم پس از اتمام امتحانات نهایی، 3 هفته برای آماده‌سازی آزمون سراسری (کنکور) فرصت خواهند داشت».

همان روز محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نشست وزیر آموزش و پرورش با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: «در هفته آینده با برگزاری جلسات لازم با نهادهای مربوط، برای دانش‌آموزانی که امسال کنکور دارند، تصمیماتی اتخاذ خواهد شد».

به گزارش فارس، بر این به نظر می‌آید که تا درس دانش‌آموزان تمام نشود، امتحان گرفته نمی‌شود و تا امتحان گرفته نشود، کنکور هم برگزار نمی‌شود پس جای نگرانی نیست.

 

نظر شما