شناسهٔ خبر: 39279021 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| نگاهی به نظرات مسؤولان در مورد حذف مصاحبه دکترا

اهمیت مصاحبه نسبت به آزمون کتبی ،نبود راه بهتری جز کنکور و مصاحبه برای انتخاب دانشجویان دکترا و سازنده نبودن مصاحبه کنکور د کترا نظراتی بودند که برخی از مسئوولان در رابطه با درخواست مخاطبان فارس من مطرح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مردم در سامانه فارس من درخواست حذف مصاحبه کنکور دکترا  را مطرح کرده‌اند که در بخشی از درخواست آنها آمده است که برای ورود به مقطع دکترا هر داوطلب ‌باید علاوه‌ بر قبولی در آزمون نیمه‌متمرکزش که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، از سد مصاحبه حضوری که از سوی خود دانشگاه‌ها برگزار می‌شود نیز عبور کرده تا درنهایت به‌عنوان دانشجوی دکتری به دانشگاه راه پیدا کند دانشگاه‌ها در روند جذب و پذیرش آنها در مرحله مصاحبه حضوری اعمال سلیقه کرده و همین مساله داوطلبان را با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌کند.قدرت بسیار بالای دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری به قوت خود باقی است و طبیعتا صدای اعتراض داوطلبان این مقطع همچنان بلند خواهد بود. و این صدا هم به جایی نمیرسه.هر دانشگاهی یک شیوه خاص به خود را برای پذیرش دانشجویان این مقطع در نظر می‌گیرد در یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور دانشجو باید پیش از حضور در جلسه مصاحبه، با استاد دیدار داشته باشد و اگر در این برهه استاد اعلام کند آن دانشجو را می‌پذیرد، روند مصاحبه حضوری به‌گونه‌ای پیش می‌رود که دانشجو در مصاحبه قبول شود، اما اگر به هر دلیل استاد نخواهد با آن دانشجو کلاس داشته باشد، شانس قبولی او در روند مصاحبه تقریبا به صفر می‌رسداگر استادی به هر دلیل نخواهد دانشجویی را قبول کند، به‌راحتی می‌تواند از پذیرش آن سر باز زند و در گذشته هیچ‌کس نمی‌توانست مقابل این مساله بایستد اغلب دانشگاه‌ها همراه داشتن دو یا سه توصیه‌نامه از اساتید مقاطع قبلی داوطلب به‌خصوص استاد راهنمای پایان‌نامه کارشناسی ارشد را الزامی می‌کنند.و.... ای کاش مانند سایر دوره های تحصیلی دانشگاه ها، برای دوره ی دکتری هم تنها با کنکور علمی برگزار شده توسط سازمان سنجش، پذیرفته شدگان در این مقطع معرفی می شدند. از یک طرف داوطلب سعی و تلاش بیشتر و جدی تری از خود نشان می داد و با آمادگی حداکثری در آزمون شرکت می کرد از طرف دیگر جای هیچ گونه شک و شبهه ای در خصوص کیفیت مصاحبه ها و عوامل و سلیقه های دخیل در آن را باقی نمی گذارد. اما متأسفانه با شیوه کنونی انتخاب دانشجویان مقطع دکتری، در بسیاری موارد به دلیل اعمال سلیقه ی تیم مصاحبه کننده، نام عده ی کثیری از افراد واقعا حائز شرایط برای تحصیل در این مقطع خط می خورد و این موجب خواهد شد استعدادها بروز نکنند.الان اگه کسی پول داشته باشد بدون کمترین زحمتی میتواند برای خودش مقاله isiو.... جمع کند و و به طور طبیعی نسبت به داوطلبین دیگر شانس قبولیش بالا میرود و.... بهترین و کاملترین ملاک پذیرش فقط وفقط کنکور سازمان سنجش است که باعث ورود دانشجویان پرتلاش و با سواد به مقطع دکترا میشود از مسولین محترم خواهشمند است که مصاحبه دکترا را حذف کنید و ملاک پذیرش در دکترا بطور ۱۰۰درصد کنکور سازمان سنجش باشد که باعث ورود بچه درسخوان ها به این مقطع میشود و به لحاظ اقتصادی هم خیلی به داوطلبین کمک میکند خبر حذف مصاحبه دکترا و اینکه تنها ملاک پذیرش دانشجوی دکترا را کنکور سازمان سنجش گذاشتن ,بهترین خبر برای هر مشتاق ادامه تحصیل در این مقطع است از شما خواهشمندم که حذف مصاحبه دکترا را پیگیری کنید.

خبرنگار فارس این سوژه را  بر حسب وفای به عهد پیگیری کرده است که در ادامه بخشی از آنها را می خوانید:

 

*حذف مصاحبه از کنکور دکترا برای کشور ما سازنده نیست

محمد مهدی مهدی زاده نوری معاون سابق پژوهشی وزارت علوم گفت:در دنیا نظام های مختلفی برای بحث پذیرش دکترا وجود دارد. در ایران نه می شود صرفا به بحث امتحان متمرکز کتبی چهار جوابی بسنده کرد و نه می شود بحث های تشریحی را به دلیل تصحیح آن مطرح کرد لذا ترکیبی از این دو روش مصاحبه و آزمون ضرورت دارد.

وی ادامه داد: حذف مصاحبه کنکور دکترا کار صحیحی نیست. باید تغییرات دیگری نیز انجام داد.

مهدی زاده نوری اظهار داشت: دانشگاه هایی که دانشجوی دکترا پذیرش می کنند باید موضوعاتی داشته باشند که کشور آنها را طلب کند و نیاز های جامعه باشند یعنی مثلا برای مرز دانش باشد که وزارت علوم می خواهد.یا دستگاه های مختلف مانند وزارت نفت و جاهای دیگر یا بحث توسعه یکسری از صنایع پیشرفته باشد که دولت می خواهد زمینه های اولیه آن را فراهم کند.

کسی که می خواهد وارد مقطع دکترا شود نباید فقط یکسری دوره های نظری آکادمیک طی کند . بنابراین حذف مصاحبه از کنکور دکترا برای کشور ما سازنده نیست. 

*مصاحبه دکتری مهم تر از  آن امتحانی است که به صورت آزمون کتبی دانشجو ارائه می کند

یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس معتقد  است دانشجویان تحصیلات تکمیلی علی الخصوص دوره دکترا باید با دو شاخص انتخاب شوند.عضو هیات علمی ما در داخل دپارتمان در چه زمینه ی تحقیقاتی برای کشور کار می کند و با کدام بخش صنعتی کار انجام می دهد و برای توسعه و پیشرفت آن بخش صنعتی کار عملی می کند.

وی ادامه داد:بنابراین دانشجویی را انتخاب می کنیم که توانایی و استعداد و قابلیت‌ متناسب با این کاری باشد که ما در حال انجام آن هستیم. 

*مصاحبه تیم بررسی کننده با دانشجو دکتری امری حیاتی و واجب است

فتح الهی خاطر نشان کرد: بررسی رزومه دانشجو، بیوگرافی دانشجو، سوابق تحصیلی و پژوهشی و به علاوه صحبت و گفت و گو تیم بررسی کننده با دانشجو دکتری امری حیاتی و واجب است و باید این کار را انجام دهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس یاد آور شد: مصاحبه دکتری مهم تر از آن امتحانی است که به صورت آزمون کتبی دانشجو ارائه می کند.

وی با تاکید بر اینکه مصاحبه بخش بسیار مهمی است که کمک می کند اولا دانشجو در موقعیت خاصی قرار بگیرد و از استعداد خود برای پیشرفت کشور استفاده کند و دوما چون عضو هیات علمی برای بخش صنعتی کار می کند دانشجو می تواند از محل آن پروژه حقوقی دریافت کند و در مقابل کاری انجام می دهد و عضو هیات علمی می تواند تعهدات پژوهشی خود را در آن صنعت به خوبی انجام دهد بنابراین یک کار بسیار مهم است. 

*فعلا راه بهتری جز کنکور و مصاحبه برای انتخاب دانشجویان دکتری وجود ندارد

 

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره اظهارداشت: تاکنون شکایتی مبنی بر اینکه حقی از داوطلبی از نظر قانون‌گذاری در مصاحبه‌های دکتری ضایع شده باشد و داوطلب شکایت خود را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آورده باشد نداشتیم.

وی گفت:  در حالت کلی معتقدم سیستم انتخاب دانشجوی دکتری در همه جای دنیا تنها براساس یک آزمون نیست، اصل گزینش داوطلب دکتری انتخاب شخصی برای همکاری در کارهای پژوهشی اساتید است و اینکه اساتید در انتخاب افرادی که بیشترین همخوانی و نزدیکی را برای پیش‌برد اهداف از قبل تعیین شده در دانشگاه داشته باشند موضوع خوبی است. 

میرزاده گفت: علاوه بر این، باید به اساتید دانشگاهی در این فرایند انتخاب حضور دارند اطمینان کرد، قطعا این افراد دارای سابقه و پیشنیه علمی و تخصصی هستند و به سادگی نمی‌توان گفت استاد باعث رد شدن دانشجو شده است و این همه بزرگان علمی کشور از همین سیستم‌ها خارج شده‌اند. استادی اگر توانایی علمی فردی را تشخیص دهد سطح و اخلاق او بسیار بالاتر از این است که بخواهد بی‌دلیل او را رد کند. البته ممکن است مواردی هم وجود داشته باشد قابل بررسی است.

*فقط علم کافی نیست

به گفته وی، فعلا راه بهتری وجود ندارد و کسی که می‌خواهد در این جایگاه باشد باید خود را معرفی کند، همان‌طور که در برخی موارد دیده شده حتی در استخدام‌ها، افرادی که دارای نمره‌های برتر در آزمون هستند اما در عمل در مسوولیتی که برای آن استخدام می‌شوند هیچ حرفی برای گفتن ندارند.

 سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر داوطلبی مستنداتی دارد که حقی از او در جلسه دفاع ضایع شده است می‌تواند به وزارت علوم و وزارت بهداشت شکایت ببرد و اگر مشکلی ساختاری و قانونی در این باره وجود دارد، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌تواند به این موضوع ورود کند.

انتهای پیام/

نظر شما