شناسهٔ خبر: 39278634 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

میزان گزارش می‌دهد؛

آیا وفور موش‌های نروژی در پایتخت منجر به شیوع هانتاویروس می‌شود؟

خبرگزاری میزان- اگرچه هنوز از بحران کرونا در کشور عبور نکرده‌ایم اما وفور موش‌ها در تهران این نگرانی را برای کارشناسان ایجاد کرده است که این مساله در فصول گرم زمینه‌ساز بیماری‌های دیگری همچون هانتاویروس شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، چندماهی است کشور با بحران شیوع بیماری کرونا درگیر شده است و تمامی دستگاه‌های اجرایی خدمات را بر این مساله متمرکز کرده‌اند، بیماری که شاید ابتدا درک درستی از آن نداشتیم اما به مرور و آموزش‌های بسیار جان بسیاری از شهروندان را به کام مرگ کشانده است و در نتیجه باید برای آن فکری اساسی کرد.

در این شرایط بر اساس یافته‌های علمی محققان، کروناویروس یکی از بیماری‌های جدیدی است که هنوز هیچ‌کس اطلاعات چندانی از آن ندارد و دانشمندان هر روز به یافته‌های جدیدی از این مساله می‌رسند. یکی از این مسائل از بین رفتن کروناویروس با گرم شدن دمای هوا و رسیدن به فصل تابستان است؛ موضوعی که اگرچه امیدواری‌ها را برای عبور از این بحران افزایش داده است اما به نظر می‌رسد چندان هم نمی‌توان از این مساله خیلی مطمئن باشیم.

در این شرایط مسائل دیگری هم نگرانی‌ها افزوده است، از جمله اینکه همزمان با شیوع بیماری کرونا در جهان، ویروس دیگری به نام هانتاویروس در جهان دیده شده است که بخش عمده‌ای از این مساله به انتقال این بیماری از موش‌های خیابانی مرتبط است.

این مساله آنجایی نگران کننده می‌شود که بدانیم خیابان‌ ولیعصر و بسیاری از مناطق شهری تهران با این مشکل روبه‌رو هستند و علیرغم اقدامات متعددی که در این حوزه انجام شده است اما بازهم با وفور موش‌ها در تهران روبه‌رو هستیم و تا پیش از رسیدن تابستان باید فکری به حال موش‌های پایتخت‌نشین کرد.

وفور موش‌های نروژی در پایتخت و احتمال شیوع هانتاویروس/ رفتگران بیش از اقشار دیگر در معرض خطر قرار دارند

هانتاویروس چیست و چگونه انتقال می‌یابد؟

ویروس هانتا از جمله خطرناک‌ترین ویروس‌هایی است که جهان تاکنون به خود دیده است؛ بیماری که توسط جوندگان همچون موش به افراد منتقل می‌شود و فرد مبتلا را به بیماری کشنده‌ای متبلا می‌کند که هیچ راه درمانی برای او وجود نخواهد داشت.

این ویروس در ادرار یا فضولات و بزاق دهان موش‌ها وجود دارد و اگرچه ابتلا به آن بسیار نادر است اما در صورت مبتلا شدن فردی به این بیماری در سریع‌ترین زمان ممکن جان خود را از دست می‌دهد و تنفس ذرات آلوده به ویروس وارد ریه‌ها می‌شوند.

اگرچه این ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود اما خوردن مواد غذایی آلوده به فضولات و بزاق دهان موش آلوده، گاز گرفته شدن توسط موش آلوده یا تماس با موش آلوده از جمله راه‌های انتقال این بیماری است که در این شرایط رفتگران در معرض خطر جدی قرار دارند.

نمونه مشکوکی از این بیماری در کشور ما مشاهده نشده است اما بد نیست بدانید که بیماری ویروس هانتا با علائمی مانند تب و لرز، درد ماهیچه‌ها به خصوص پاها، لگن و شانه، سردرد و سرگیجه، استفراع، اسهال، درد شکمی و احساس خستگی زیاد خود را نشان می‌دهد و باید بسیار مراقبت کرد چراکه هم اکنون هیچ راه علاجی برای این بیماری وجود ندارد.

رفتگران بیش از اقشار دیگر در معرض خطر قرار دارند

در این شرایط با محمد حقانی، کارشناس شهری و عضو سابق شورای شهر تهران، یکی از پیشکسوتان حوزه محیط زیست به گفت‌وگو پرداختیم و او در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان به سوالی درباره وجود نگرانی‌ها درباره شیوع هانتاویروس با توجه به وفور موش‌ در خیابان‌های تهران پاسخ داد و اعلام کرد که وجود موش یا هر حیوان دیگری به طور طبیعی در جا‌های مختلف وجود دارد و حضور موش، گربه و جانوران موذی در شهر تا حدی قابل قبول است، اما این مساله نباید از این میزان استاندار آن عبور کند.
 
وفور موش‌های نروژی در پایتخت و احتمال شیوع هانتاویروس/ رفتگران بیش از اقشار دیگر در معرض خطر قرار دارند
 
بر اساس گفته‌های حقانی هر موش نروژی در سال نزدیک به ۷۰۰ بچه موش دیگر را تولید می‌کنند و همین مساله موجب شده است تا اکنون وفور موش در شهر تهران بیداد کند؛ موضوعی با توجه به شیوع ویروس‌های مختلف و آلودگی‌ خود موش‌ها حتی می‌توانند زمینه‌ساز بیماری‌هایی همچون طاعون باشند.
 
این کارشناس شهری در تشریح راه مقابله با چنین پدیده‌ای به تشریح اقدامات انجام شده در این حوزه پرداخت و تاکید کرد که  سالهاست راه‌های مختلفی چه به صورت بیولوژیکی، شیمیایی وفیزیکی در مواجهه با مدیریت وفور موش در تهران انجام شده است که از جمله آن می‌توان بستن درز‌های جوب‌ها و از بین بردن محل اختفای موش اشاره کرد. موش‌ها برای ادامه زندگی خود تنها به مکان مرطوب، مواد غذایی فراوان و تاریکی دارند اما تا زمانی که جوب‌ها نظافت نمی‌شود و یا درز‌های آن‌ها بسته نمی‌شود و نظارت مستمر بر این مساله صورت نمی‌گیرد، قطعا شاهد وفور موش‌ها در تهران خواهیم بود. به نظر می‌رسد اقدام اجرایی قوی در مبارزه با موش‌ها صورت نگرفته است و اگر کاری انجام شده در حد آمار و ارقام بوده است و به نظر من این مساله با توجه به مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، به دست فراموش سپرده شده است.
 
این پیشکسوت محیط زیستی با اشاره به خطر شیوع هانتاویروس در دنیا، این مساله را خطری برای رفتگران و پارکبانان دانست و تاکید کرد با توجه به اینکه تفکیک پسماد از محل مبدا انجام نمی‌شود و معمولا در تهران تفکیک از مخزن انجام می‌شود و ضرورت دارد که رفتگران ماهانه مورد آزمایش قرار بگیرند تا فردی به این بیماری مبتلا نشوند. آموزش فرهنگی مردم برای اجرایی شدن تفکیک پسماند از محل مبدا می‌تواند از هزینه‌های بسیاری جلوگیری می‌کند در غیر اینصورت وقتی اکثر نهر‌های کنار خیابان‌ها و پل‌ها مملو از زباله است، باید انتظار وفور موش و به تبع آن شیوع انواع بیماری‌های مختلف را داشته باشیم.
 
حقانی در پایان تاکید کرد که پ بهتر است شهرداری برای پایین آوردن هزینه‌های پسماند، تمرکز خود را بر روی آموزش فرهنگی مردم و همکاری آنان در این امر قرار دهد تا با رعایت موارد بهداشتی بتوانیم از ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری کنیم.
 
هزینه ۶.۵ میلیارد تومانی موش‌ها برای پایتخت‌نشینان
 
شاید از خود بپرسید که اگر موش‌ها تا این میزان می‌توانند خطرناک باشند، چراکه تاکنون با آن‌ها برخورد نشده است. جالب است بدانید که این مساله امروز و دیروز نیست و سابقه‌ای ۲۵ ساله دارد که انواع روش‌های مختلف در آن مورد ارزیابی قرار گرفته است اما همراهی مردم و تلاش آن‌ها برای ساختن شهری پاک حلقه مفقوده اجرای طرح مبارزه با موش‌هاست که باید فکری اساسی برای آن انجام شود و در غیر اینصورت نباید انتظار چندانی را تنها از مسئولان داشته باشیم.
 
به گفته تحصیلی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران  مناطق  جنوبی تهران همچون ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۷، ۱۹، ۲۰ و … به جهت وجود بافت فرسوده شهری اعم از مسکونی، انهار و…، تراکم جمعیت و نیز عدم‌رعایت موازین بهداشتی توسط اصناف زباله‌ساز مانند میوه‌فروشی‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، نانوایی‌ها و... از آلودگی بیشتری در این زمینه برخوردار هستند. هزینه کار کنترل و مبارزه با موش در شهر تهران با توجه به بهره‌گیری از نیروی انسانی، تجهیزات حفاظت فردی، اقلام مصرفی، ماشین‌آلات، هزینه‌های امور فرهنگی، آموزش و اطلاع‌رسانی و انجام طرح‌های مناسبتی مثل استقبال از مهر، بهار و... برای مناطق ۲۲گانه حدود ۶.۵ میلیارد تومان است.
 
 
با وجود هزینه‌های میلیاردی مواجهه با موش‌های رها شده در خیابان‌های تهران بد نیست بدانید که عملا حذف موش در معابر شهری اقدام درستی نیست و به گفته زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران نمی‌توان موش‌ها را از چرخه حیات حذف کرد و اساسا نباید این کار را کرد بلکه باید تلاش کرد جمعیت کنترل شود، در نتیجه نحوه رفتار شهروندان خیلی می‌تواند در افزایش یا کاهش جمعیت آنان موثر باشد. در این شرایط پیمانکاران جهت شناسایی موش‌های تهران فعالیت می‌کنند و با روش‌های مختلف درصددند منافذ را مسدود کرده و از مصالح مناسب استفاده کنند تا بتوانند جمعیت کنترل موش را به حد مناسب طبیعی و منطقی برسانند.سطل‌های زباله‌ای که به مدت طولانی تخلیه نمی‌شوند نیز می‌توانند عاملی برای ازدیاد جمعیت موش‌ها تلقی شوند. 
 
در پایان باید بر این مساله تاکید کرد که سلامت همه شهروندان در گرو همکاری و همراهی مردم است و در چنین شرایطی می‌توانیم امید داشته باشیم که بتوانیم نه تنها از بحران کرونا بلکه از شیوع دیگر بیماری‌ها نیز در شهرمان جلوگیری کرده و زندگی سالم و سلامتی را در پیش داشته باشیم.
 
انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما