شناسهٔ خبر: 39278604 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذاودارو خبر داد:

توزیع بیش از ۲۰۰ میلیون دستکش و ۳۰ میلیون ماسک پزشکی

صفوی گفت: تا الآن حدود ۴ میلیون ماسک N۹۵ و ۳۰ میلیون ماسک پزشکی و بیش از ۲۰۰ میلیون دستکش توزیع شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدحسین صفوی، مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در خصوص وضعیت تولید و توزیع ماسک و دستکش در روز‌های شیوع کرونا گفت: از ابتدای شیوع کرونا در ایران تا الان تجهیزات پزشکی‌ای که توسط وزارت بهداشت توزیع شده و بخش عمده‌ی آن نیز تولید داخل بوده است، حدود ۴ میلیون ماسک N۹۵ و ۳۰ میلیون ماسک سه لایه پزشکی و بیش از ۲۰۰ میلیون انواع دستکش بوده است.

صفوی افزود: لذا تجهیزات پزشکی ما با تکیه بر تولید داخل کشور، هم در زمینه‌ی ماسک سه لایه و هم ماسک N۹۵ توسعه خوبی پیدا کرده است. البته در خصوص دستکش نیز زیرساخت‌های خوبی از قبل داشتیم که در مجموع توانستیم مراکز درمانی را در این مدت به خوبی پشتیبانی کنیم.

وی در خصوص نحوه‌ی توزیع ماسک و دستکش در سراسر کشور هم اظهار داشت: مکانیزم توزیعی ما به این صورت است که بخش کوچکی از توزیع ماسک و دستکش ما توسط چند شرکت پخش دارویی انجام می‌شود که سهم خیلی کمی دارند و بخش عمده‌ای از توزیع نیز به این صورت است که ما مستقیم از تولید کننده صدور مجوز داریم و اقلام را در اختیار مصرف کنندگان از جمله مراکز درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی به بهداشت در ادامه گفت: این ویروسی که در سطح دنیا شایع شده، یک تجریه جدیدی برای همه است و هر روز محققین و دانشمندن نتایج جدیدی درباره عملکرد آن بدست می‌آورند؛ لذا در خصوص آموزش و اطلاع رسانی برای استفاده از انواع ماسک و دستکش، همکاران ما نیز پیوسته مطالعه و در واقع مستندات، ضوابط و گاید لاین‌هایی که توسط دنیا منتشر می‌شود را بررسی می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: محققین ما هر اطلاعات جدیدی که از مراکز معتبر بدست می‌آید مانند سازمان بهداشت جهانی و سایر نهاد‌های معتبر جهانی، روی آن کار می‌کنند و در قالب راهنما در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی قرار می‌دهند یا به مراکز درمانی ابلاغ می‌شود.

صفوی در خصوص استفاده از ماسک‌های بهداشتی عنوان کرد: ماسک‌ها یک جور محافظت کننده هستند که جلوی مجرای تنفسی قرار می‌گیرند و میزان عملکرد آن‌ها نیز با توجه به فیلتراسیونی که انجام می‌دهند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در این خصوص ادامه داد: بنابراین شما هر نوع محافظت کننده‌ای را جلوی دهان خود قرار دهید به نحوی فیلتراسیون را برای شما انجام می‌دهد، اما این ویژگی محافظت کنندگی کم و زیاد دارد لذا ماسک‌های پارچه‌ای که آموزش داده شد و حتی راهنمای آن هم در سایت اداره تجهیزات پزشکی هم منتشر شد، می‌تواند برای خانواده‌ها در سطح جامعه مفید و قابل استفاده باشد و در صورتی که مردم نحوه‌ی ضد عفونی کردن و شستشو دادن ماسک‌های پارچه‌ای را بدانند، قطعا این ماسک‌ها هم برایشان مفید خواهد بود.

صفوی گفت: خیلی از مجموعه‌ها اعم از اصناف، بسیج و مجموعه‌های جهادی روی ماسک‌های پارچه‌ای کار کردند. حتی در سطح دنیا هم در خصوص انواع پارچه‌ها و میزان فیلتراسیون آن‌ها بررسی‌های انجام داده اند.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی در پایان تأکید کرد: در صورتی که مردم بهداشت را رعایت کنند و در صورت استفاده‌ی مکرر از ماسک‌های پارچه ای، نحوه‌ی ضد عفونی کردن و شستشو دادن آن را بدانند که به چه صورت است، قطعا این ماسک‌ها هم برایشان مفید خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما