شناسهٔ خبر: 39274519 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

تولیت مدرسه علمیه مروی:

خضوع میوه و ثمره انجام عمل نیک است

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه خضوع میوه و ثمره انجام عمل نیک است، گفت: عجب خاصیت اعمال نیک را از بین می برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه درس اخلاق شرح کتاب شریف چهل حدیث امام خمینی(ره) که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: صفت عجب آن حالتی است که انسان نسبت به آنچه که دارد و به خود نسبت می دهد یک حالت سرور و شیفتگی داشته باشد، به گونه ای که آدمی را از خدای متعال غافل و از انتصاب آن امر به خالق هستی باز بدارد به حدی که این توجه همواره در نفس انسان ظهور و بروز داشته باشد.

وی افزود: اگر انسان به مرتبه وجودی خودش در این عالم توجه کند در می یابد که انسان هیچگاه بدون توجه به خود و انتصاب اعمال به خودش نیست، منتهی این توجه درجات مختلفی دارد. اگر توجه انسان تنها به خود و داشته‌هایش باشد قهرا حالاتی برای او پیش می آید که با آن حالات سرگرم و مسرور می شود در حالی که از عدم ثبات و دائمی نبودن این حالات غافل است.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه انسان همواره در حال امتحان شدن است، ابراز کرد: به دلیل همین امتحان و آزمایش است که انسان با این حالات مواجه می شود تا مشخص شود تا چه مقدار به حقیقت مقصود توجه دارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه صفات رذیله ارتباط ایمانی انسان را با خداوند متعال ضعیف می کند، اظهار داشت: صفات حمیده ارتباط ایمانی انسان با خداوند متعال را تقویت می کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه ارتباط ایمانی دارای شؤون مختلفی است، گفت: این رذائل هر کدام یک شأن را می کاهند از این جهت ملاحظه می شود در روایات ائمه اطهار(ع) نخستین تاثیری که برای رذائل بیان می فرمایند تاثیری است که در ایمان می گذارد.

وی با اشاره به اینکه انسان در مراتب ایمان ممکن است گرفتار عجب شود، عنوان کرد: انسان در هر مرتبه ای از ایمان اگر دچار عجب شود خاصیت آن مرتبه در وجود او ظاهر نمی شود.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: شیطان همیشه مسیر و عمل باطل را برای انسان جلوه می دهد تا فرد معصیت کار به انجام گناه و قرار گرفتن در مسیر باطل افتخار کند و گرفتار عجب شود، چنین افرادی در غفلت مضاعف به سر برده و آثار منفی بیشتری دریافت می کنند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با استناد به کلام امام راحل، گفت: امام خمینی(ره) می فرمایند: نفس آدمی و شیطان همواره می خواهند امور منفی را در نظر انسان کوچک جلوه دهند تا فرد از مرتکب شدن به آن اعمال ناپسند ابایی نداشته باشد و از طرفی اگر شخص کار خوبی انجام داد تلاش می کنند که آن را بزرگ جلوه دهند تا مانع رسیدن فرد به خاصیت عمل شوند.

وی ادامه داد: خاصیت عمل نیکو آن است که کننده خود را خاضع کند، اگر کار نیکی کننده خود را خاضع نکند آن اثر خاص خودش را ندارد، لذا در عجب شخص آن کار نیک بزرگ می بیند.

آیت‌الله تحریری افزود: اگر انسان به وساوس شیطان توجه کند همواره امور منفی را در مقابل فرد می گذارد و معصیت را کوچک جلوه می دهد تا فرد جرات پیدا کند در برابر بزرگ مطلق مرتکب معصیت و نافرمانی شود و یا با جلوه نمایی و بزرگ دانستن اعمال نیک نسبت به خداوند جرات پیدا کند طلبکار شود./813/پ202/ب1

نظر شما