شناسهٔ خبر: 39269222 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گامی دیگر برای درمان کووید-۱۹

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه کرنل در آمریکا توانستند یک هدف بالقوه را برای داروهای ضد ویروس کرونا شناسایی کنند که امکان درمان بیماری کووید -۱۹ را فراهم می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ساینس‌دیلی، در این تحقیقات تناوب بیولوژیکی پپتیدهای فیوژن در ویروس SARS-CoV و با ویروس جدید کرونا که SARS-CoV-۲ نام دارد و عامل بیماری Covid-۱۹ است، مقایسه و معلوم شد ۹۳ درصد ازساختار آن‌ها یکسان است.
فیوژن غشا یک فرآیند چند مرحله‌ای است که با شناسایی سلول هدف توسط ویروس آغاز می‌شود. این کار از طریق ارزیابی ساختار شیمیایی محیط از جمله گیرنده‌های سلول میزبان انجام می‌شود. سپس ویروس با استفاده از پروتئین‌های شاخک‌دار خود به سلول میزبان حمله می‌کند. سپس بخشی از از این پروتئین‌های شاخک‌دار که با عنوان پپتید فیوژن شناخته می‌شوند، غشای سلول میزبان را می‌شکافد. در مرحله بعد ژنوم ویروس به سلول وارد می‌شود و از مکانیزم داخلی آن برای تولید مثل استفاده می‌کند.
پیش از این محققان دریافتند یون‌های کلسیم که با پپتید فیوژن تعامل دارند، توانایی تغییر ساختار آن، نحوه تعامل ویروس‌های مرس و سارس با غشای سلولی و تشدید عفونت را دارند. اکنون با اطمینان از این که ساختار پپتید فیوژن در ویروس‌های مذکور و ویروس جدید کرونا تقریبا یکسان است، محققان معتقدند با هدفگیری این یون‌های کلسیم با استفاده از داروها می‌توان با ویروس SARS-CoV-۲ مقابله کرد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Antiviral Research منتشر شده است.

نظر شما