شناسهٔ خبر: 39269081 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مردم به سمت مسجد جمکران پیاده روی نکنند/ مسیرها مسدود است

صاحب‌خبر -

شفقناقم- نیمه شعبان از اهمیت و جایگاه بالایی نزد مومنین و معتقدین به منجی برخوردار است و سالها مردم در این روز به صورت کاروانی و در قالب هیئات با پای پیاده از شهرها و مناطق مختلف به سوی مسجد جمکران حرکت می کردند اما با توجه به شرایط کنونی، امکان برگزاری این مراسم پیاده روی به سوی مسجد جمکران نیست.

به گزارش شفقنا، شیوع ویروس کرونا از بهمن ماه ۹۸ که الان هم ادامه دارد سبب شد تا امورات مختلف مردم اعم از اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و… دچار اختلال شود تا جایی که اماکن مذهبی به سبب جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری به روی زائران و مسافران بسته شود و مسجد جمکران هم مستثنی از این قاعده نیست.

شب  و روز نیمه شعبان زمان خاصی برای روی آوردن مردم به زیارت امام عصر(عج) است و در منابع دینی داریم که «زیارت آن حضرت در هر زمان و مکان و دعا برای تعجیل فرج آن حضرت به هنگام زیارتش مستحب است.»

در منازل به صاحب نیمه شعبان عرض ارادت کنید

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رحیمیان با بیان اینکه حضور مردم در مسجد جمکران همزمان با نیمه شعبان ناممکن است گفت: اجتماع در مسجد جمکران منتفی است و درب‌های این مسجد در ایام کرونایی بسته خواهد بود.

تولیت مسجد جمکران افزود: عرض ارادت در خانه‌های مردم برگزار خواهد شد و همه مناسک و مراسم و دعا‌های جشن نیمه شعبان در این مسجد بدون حضور مردم برگزار و از شبکه‌های رسانه ملی پخش خواهد شد.

او گفت: برنامه‌های مراسم جشن نیمه شعبان مثل سال‌های گذشته همچون احیا و قرائت دعای کمیل با شیوه‌های متنوع‌تر و جذابتری برگزار می‌شود.

خودروهای غیربومی در مسیرهای منتهی به مسجد جمکران عودت خواهند شد

رئیس پلیس راه استان قم اعلام کرد: به منظور فراگیر شدن بیماری کرونا ویروس در کشور به ویژه در استان از ۲۰ فروردین ماه ۹۹ کلیه‌ی محور‌های ورودی قم از جمله: آزاد راه قم-تهران، آزاد راه کاشان-قم، محور قدیم قم-کاشان، محور جعفریه و محور سلفچگان با محدودیت‌های تردد مواجه خواهد شد.

سرهنگ پناهی در خصوص تردد پلاک‌های غیر بومی افزود: کلیه‌ی خودرو‌های دارای پلاک غیربومی بویژه در مسیر‌های منتهی به مسجد جمکران در ایام نیمه شعبان عودت داده خواهند شد.

امکان احیای نیمه شعبان در فضای مجازی مهیا شد

حجت‌الاسلام مصطفوی گفت: با توجه به ایام نیمه شعبان و با وجود فاصله‌گذاری اجتماعی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مراسم هفدهمین سال احیا نیمه شعبان با همکاری ستاد احیا شب نیمه شعبان و مسجد جمکران در همه و امامزاده ها، مساجد به ویژه مسجد جمکران بدون هیچ گونه تجمعی و در فضای مجازی بویژه در بستر صداوسیما برگزار می‌شود.

رئیس ستاد احیای شب نیمه شعبان با اشاره به فضلیت احیای شب نیمه شعبان به عنوان لیله‌القدر اولیای الهی و تاکید بر همراهی همه مومنان در این مراسم تا اذان صبح گفت: این مراسم معنوی با تلاوت قرآن کریم، دعای کمیل، مناجات شعبانیه، زیارت سیدالشهدا و سخنرانی تا اذان صبح که از بامداد پنجشنبه ۲۱فروردین‌ماه ساعت ۳۰دقیقه از مسجد جمکران بصورت زنده از شبکه‌های سراسری تلویزیونی، رادیویی و اینترنتی بصورت زنده پخش می‌شود.

پخش نذورات در سطح خیابان ها ممنوع

مهرداد حاجی زاده هم در گفت وگو با شفقناقم اظهار داشت: در راستای طرح فاصله گذاری اجتماعی محدودیت های ترافیکی اعمال خواهد شد یعنی ورود هرگونه خودرو و موتورسیکلت به اطراف رینگ مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه(س) ممنوع است.

او با بیان اینکه طرح فاصله گذاری اجتماعی در ورودی های مواصلاتی جاده ای استان با جدیت انجام می شود گفت: اعمال محدودیت و ممنوعیت در ایام نیمه شعبان نیز ادامه دارد و در راستای مصوبه ستاد مقابله با کرونا از هرگونه تجمع جلوگیری می شود و هیچ برنامه و تجمعی در این ایام برگزار نخواهد شد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم همچنین از شهروندان خواست از دریافت نذری و خوراکی ها که ممکن است در این ایام پخش شود به منظور رعایت نکات بهداشتی خودداری کرده و افراد برنامه پخش نذورات در سطح خیابان ها نداشته باشند.

حاجی زاده بیان کرد: ما به جهت ممنوعیت ورود خودرو در طرح فاصله گذاری اجتماعی  اطلاع رسانی های لازم را داشته ایم و از ورود خودروهای غیربومی به استان جلوگیری شده البته کسانی که شهر قم در مسیر آنان بوده است از کمربندی استفاده کردند.

او خاطرنشان کرد: در راستای مصوبات شورای مقابله با کرونا، سازمان تبلیغات اسلامی از شورای هیئات مذهبی خواست از هرگونه اجتماع در این ایام جدا خودداری کنند.

نظر شما