شناسهٔ خبر: 39268581 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدویدیف: عدم تمدید پیمان استارت-۳ عواقب جدی خواهد داشت

نائب رئیس شورای امنیت روسیه با اشاره به کارشکنی‌های آمریکا گفت، تمدید پیمان استارت-۳، امکان توسعه یک سیستم جدید کنترل تسلیحات راهبردی را فراهم می‌کند، ولی عدم تمدید این سند عواقب بسیار جدی برای امنیت بین‌المللی خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "دمیتری مدویدیف"، نخست وزیر سابق و معاون رئیس شورای امنیت روسیه در تحلیلی که بطور اختصاصی برای خبرگزاری «تاس» نوشته، یادآور شده است که مقامات مسکو آمادگی دارند تا بدون معطلی ، زمان اجرای پیمان مربوط به ادامه کاهش و محدودیت تسلیحات تهاجمی راهبردی (ملقب به پیمان استارت-3) را تمدید کنند، ولی ایالات متحده به دنبال انجام گفت‌وگوی صادقانه در این باره نیست.

مدویدیف نوشت: «وضع ما که از سوی رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، با صراحت اعلام شده، بدون تغییر باقی مانده است: روسیه به مسابقه تسلیحاتی علاقه ای ندارد و آماده است تا سریعاً  و بدون هیچ پیش شرط پیمان استارت-3 را تمدید کند، ولی با این حال ، ایالات متحده مانند 10 سال پیش به دنبال این نیست که خود را درگیر مذاکره جدی ، صادقانه و حرفه‌ای کند.»

وی تأکید کرد که تمدید پیمان استارت-3 می تواند برای توسعه یک سیستم جدید کنترل تسلیحات راهبردی چندجانبه ، زمان لازم را فراهم کند.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه مطمئن است که اگر پیمان استارت -3 متوقف شود، عواقب بسیار جدی برای امنیت بین المللی به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه طرف آمریکایی دائما موانعی را برای گسترش پیمان ادامه کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت -3) ایجاد می کند ، و مطالبات کاملاً غیرواقعی را مطرح می کند، افزود: «روسیه بارها موضوع تمدید این توافقنامه بعد از 5 فوریه 2021 (که مهلت قانونی اجرای این سند به اتمام خواهد رسید) را مطرح کرده است. با این حال ، شرکای آمریکایی دائما موانع جدیدی را برای این منظور ایجاد می کنند. اصرار وزارت امور خارجه آمریکا درباره ملحق شدن چین به پیمان استارت-3 و گسترش این معاهده از شکل فعلی آن به سمت پوشش جدیدترین تسلیحات نظامی روسیه کاملاً غیر واقع بینانه به نظر می رسد.»

به گفته مدویدیف ، "به نظر می رسد که واشنگتن تلاش می‌کند تا "صرفاً به حرف بپردازد" و امکان تمدید این سند که برای حفظ ثبات راهبردی در جهان بسیار مهم است، را از بین ببرد.

وی یاداور شد که سالهای اخیر برای عرصه کنترل تسلیحات، دوران بسیار دشواری بوده است.

نایب رئیس شورای امنیت روسیه ابراز اطمینان کرد که ایالات متحده در تلاش است تا روسیه را از دستورکار جهانی خارج کرده و یک جنگ تحریم‌های بی سابقه را آغاز کند.

جهان در شرایط کنونی شیوع کرونا، به روابط جدید و دور از تحریم‌ها نیاز دارد

وی گفت: « متاسفانه "بهبود مجدد روابط " روسیه و آمریکا ، که امیدهای زیادی به آن بسته شده بود ، تنها به "روابط مجدد" دو کشور تبدیل شده است. علاوه بر این ، تنها در صورت اراده شرکای آمریکایی ، که رژیم همکاری بین دو کشور را به "رژیم فشار سیاسی" تغییر داده و جنگ تحریم‌های بی سابقه ای را علیه مسکو به راه انداخته‌اند و بدین ترتیب تلاش می کنند تا روسیه را از دستور کار جهانی خارج کنند.»

دمیتری مدویدیف معتقد است که در شرایط همه گیری عفونت ویروس کرونا ، جهان به روابط کاملاً جدید ، لغو تحریم‌های یکجانبه و روابطی براساس تمایل کشورها برای کمک و همکاری متقابل نیاز دارد.

وی تأکید کرد که در شرایط کنونی که جهان در آستانه یک بحران شدید جهانی در ارتباط با بیماری کروناست ، کشورها به ویژه باید از یکدیگر حمایت کنند. و این به معنای آن است که روابط باید کاملاً مغایر با سیاست اعمال تحریم‌ها باشد تا این امکان را بوجود آورد که کشورهای جهان با کمک یکدیگر به مقابله با این تهدید خطرناک جهانی بپردازند.

وی یادآور شد: «دقیقاً 10 سال پیش ، در تاریخ 8 آوریل 2010 ، روسیه و ایالات متحده سند مهمی در زمینه کنترل تسلیحات ، یعنی پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت -3) را امضا کردند. "ده سال پیش ، روسیه و آمریکا ثابت کردند که می توانند اختلافات خود را بر طرف کرده و به توافق دست یابند، نه تنها به خاطر دو ملت خود ، بلکه به خاطر تمام بشریت. و در حال حاضر هم توانایی شنیدن استدلالات یکدیگر به ویژه دارای اهمیت است.»

پیش از این ، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه نیز در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «تاس» اظهار داشت که آمادگی دارد تا با همتای آمریکایی خود درباره سرنوشت پیمان استارت -3 گفتگو کند ، و تاکید کرد که امتناع از تمدید این سند مهم راهبردی اشتباه بزرگی خواهد بود. پوتین در پاسخ به این سؤال که چرا ایالات متحده قصد تمدید این پیمان را ندارد ، گفته بود که این مسئله ممکن است به درک واشنگتن از امنیت و راه‌های تأمین آن مربوط شود.

رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد کرده است که مسکو و واشنگتن سند کنونی را بدون هیچ پیش شرطی تمدید کنند، ولی هنوز هیچ واکنشی از طرف دولت آمریکایی به این پیشنهاد داده نشده است.  

انتهای پیام/

 

نظر شما