شناسهٔ خبر: 39267524 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

معاون درمان علوم پزشکی اصفهان هشدار داد:

صدای این رفت و آمدها دو هفته بعد بلند می شود

در چند روز اخیر، بازگشت بخشی از کارمندان دولتی و نیروهای بخش خصوصی به کار باعث شده کم کم رفت و آمد در خیابان ها و محله های شهر جان دوباره بگیرد.

صاحب‌خبر -

این درحالی است که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هشدار می دهد اگر امروز سدها را برداریم و اجازه دهیم تردد اتفاق بیفتد، چهار پنج روز دیگر شاهد افزایش بیماران علامت دار، حدود دو هفته بعد افزایش ورودی بیمارستان ها و حدود یک ماه دیگر افزایش مرگ و میرها هستیم.
با لباس سرهمی تعمیر خودرو جلوی مغازه ایستاده و بلندبلند به همسایه می گوید: باید خیلی بد شانس باشیم که کرونا بگیریم، شنیده ام بعضی ها ناقلند و ویروس را بین بقیه پخش می کنند. مغازه خوار و بار فروشی، سوپر گوشت، میوه و مواد غذایی و بیشتر تعمیرگاه های خودرو هم باز هستند و مشتریان در حال رفت و آمد در آنها.
آقای درستکار که صاحب یک مغازه گلفروشی است، می گوید: از فروش شب عید گذشتیم، اما تعداد زیادی گل و گیاه در مغازه دارم که هر روز باید به آنها رسیدگی کنم، برای همین با کارگرهای روزمزد تسویه حساب کرده ام و فقط خودم چند ساعتی از روز را در مغازه هستم و به گل ها رسیدگی می کنم و تک و توک مشتری هم دارم.
زهرا که در یک شرکت خصوصی کار می کند نیز از بلاتکلیفی بخش خصوصی گله مند است و می گوید: کارفرمای ما انتظار داشت از همان روز چهارم عید سر کار بیاییم، اما خانواده‌ام اجازه ندادند و به خاطر این محدودیت های ترافیکی توانستیم شروع کارمان را کمی عقب بیندازیم، اما از اول این هفته سر کارمان برگشتیم چون نگرانیم که در این شرایط اقتصادی، همین شغل را هم از دست بدهیم و بیکار شویم. اکنون هم به روال قبل کار می کنیم، خوشبختانه دفتر ما شلوغ نیست فقط رفت و آمد سخت شده، چون اتوبوس و تاکسی سوار شدن خطرناک است و مجبوریم از وسیله شخصی استفاده کنیم.
خطر از سرگیری دوباره رفت و آمدها در شهر
بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان در گفت و گو با ایسنا، درباره ادامه طرح فاصله گذاری اجتماعی، اظهار کرد: این طرح هنوز ادامه دارد تا به نقطه قابل قبولی در کاهش شیوع ویروس برسیم، اما از زمانی که رییس ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد محدودیت ادارات از ۲۳ فروردین ماه برداشته می شود و با دو سوم نیروی کار می توانند به سر کار خود برگردند، هم‌چنین اصناف کم خطر اجازه فعالیت دارند، ما ارزیابی کردیم محدودیت‌های تردد در سطح شهرها کمتر شده و این خطرناک است.
وی از سرگیری دوباره فعالیت های اجتماعی را نادرست دانست و افزود: دانشگاه ها و مدارس کماکان تا سی ام تعطیل است، اما رفت و آمدها دوباره آغاز شده و نظر کارشناسی ما هم این است که نباید این محدودیت ها برطرف شود، اما بازگشت تدریجی افراد به کار، تصمیم ستاد کرونای کشوری است و نهایتا به این جمع بندی رسیده اند.
کلیدری با اشاره به شلوغی قابل توجه خیابان‌های پایتخت در یکی دو روز اخیر، یادآور شد: امروز که در اصفهان بودم و به نظرم وضعیت اصفهان بهتر از استانی مثل تهران است که خیابان ها آنقدر شلوغ شده که به ترافیک و راه بندان رسیده اند، به نظرم هنوز هم شهروندان اصفهانی توصیه خانه ماندن را رعایت می کنند و امیدوارم در تصمیم شروع تدریجی فعالیت های مردم تجدیدنظر شود.
اگر سدها را برداریم، دو هفته بعد بیمارستان ها شلوغ می شوند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هشدار داد؛ اگر امروز سدها را برداریم و اجازه دهیم که تردد اتفاق بیفتد، طبق نظر اپیدمولوژیست ها چهار پنج روز دیگر شاهد افزایش بیماران علامت دار هستیم، حدود دو هفته بعد افزایش ورودی بیمارستان ها و حدود یک ماه دیگر افزایش مرگ و میرها هستیم، پس این طور نیست که الان بگوییم فعالیت های اجتماعی آغاز شد، اما اتفاقی نیفتاد.
وی، بیماران و مرگ و میرهای کنونی را ناشی از رفت و آمدهای دو هفته اول فروردین بیان کرد و گفت: در دو هفته نخست سال با وجود همه محدودیت ها، هنوز داشتیم پیامدهای دهه آخر اسفند را در بیمارستان هایمان تحمل می کردیم و ورودی بیمارمان زیاد بود. از حدود دهم فروردین ورودی بیمارمان کم شد، چون از یکم فروردین محدودیت ها کمی بیشتر شده بود، اکنون که به وضعیت ثبات نزدیک می شویم نگرانیم که دوباره ترددهای بیش از حد، در یک هفته تا ۱۰ روز دیگر با اورلود بیمارستان ها دست و پنجه نرم کنیم.
کلیدری، شیب شیوع کرونا در اصفهان را همچنان رو به بالا توصیف کرد و ادامه داد: از حدود دهم فروردین ماه این شیب کند شده و سرعت افزایش بیماران بسیار پایین آمده بود، بنابراین امیدوار بودیم با همین روند در آخر هفته به نقطه ای برسیم که کم کم به سمت نزول و کاهش تعداد موارد ابتلا برویم، اما اکنون با این سیاست گذاری نمی دانیم که چه اتفاقی می افتد.
بر محدودیت های ترافیکی پافشاری می کنیم
این مقام بهداشتی با اشاره به اهمیت طرح های ترافیکی برای کاهش سفرهای درون شهری، گفت: پیشنهاد ما در ستاد استانی کرونا هم این بوده که طرح زوج و فرد به هیچ وجه برداشته نشود و کنترل‌ها از درب خانه  باشد، رسانه‌ها باید این سخت گیری ها را اعلام کنند و هم ما پافشاری کنیم تا مردم متوجه اهمیت وجود چنین محدودیت ها و رعایت آنها باشند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مهم ترین مشکل را بازگشایی دوباره واحدهای صنفی دانست و هشدار داد؛  اگر افراد و اصناف حس کنند که می توانند سر کار بیایند، خود به خود حجم بالایی از ترافیک را ایجاد خواهد کرد، یعنی کارمندان ادارات، بانک‌ها، اصناف و ... در شهر رفت و آمد خواهند کرد، در نتیجه صبح و ظهر هر روز، شاهد ترافیک سنگین و زنجیره انسانی در خیابان ها خواهیم بود که گرفتاری های خاص خودش را دارد.
وی هم‌چنین در واکنش به نگرانی اتباع خارجی از این که در بیمارستان ها پذیرش نشوند، اعلام کرد؛ چنین شایعاتی اصلا درست نیست، سیستم بهداشت و درمان ما در استان که این طور است، مطمئنا در کشور نیز همین شرایط وجود دارد که ما پذیرش هیچ فردی را به خاطر این که تبعه کشور دیگری است متوقف نکرده ایم، حتی درخصوص هزینه ها هم سخت گیری نکرده ایم و به عنوان یک انسان حق دارند از خدمات درمانی بهره ببرند و ما هم کمک‌شان می کنیم.

نظر شما