شناسهٔ خبر: 39265375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

یادداشت/ حبیب میرزایی

ضرورت شناخت علامه صدر در بین جوانان/ شهید صدر متفکر بزرگ شیعه در حوزه نظام سازی است

شناخت اندیشه و مباحث ارائه شده توسط این شهید در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد اسلامی،مبحث اجتماعی و تاریخ اسلام یک ضرورت در دنیای پر چالش کنونی برای جوانان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، داشتن هندسه معرفتی برای هر تفکری که ادعای تصمیم سازی و مهمتر از آن نظام سازی در جهان امروز را   داشته باشد یک امر مهم و بی بدیل است.

در ساخت معرفتی از یک تفکر و در واقع نظام مند کردن آن اندیشه حضور اندیشمندان و متفکرین برای ارائه چارچوبهای نظری یک اصل و مسئله غیر قابل انکار است.

بیشتر بخوانید:

تشیع و ساخت فکری آن که حاصل تلاش و مجاهدت ائمه معصومین و پس از آن بزرگواران متفکرین بزرگ شیعی در طول تاریخ است در هر دوره ای از تاریخ با توجه به اصل پویا بودن فقه شیعه نیازمند چنین مردان محکم و استوار از نظر اعتقادی و معرفتی است.

در دوران جدید و با پیش روی مدرنیته در زندگی و قلمروهایی از ساحت جهان که تا پیش از مدرنیته یا اساسا وجود نداشت یا در ید اختیار دین و سنت بود لزوم وجود اندیشمندان شیعی که بتوانند با استحکام نظری و استفاده مبنایی از پویایی فقه شیعه پاسخگوی نیاز بشر جدید باشند صد چندان است.

در این میان و در خلال سالهایی که از تاریخ معاصر و پس از جنگ جهانی دوم میگذرد برخی اندیشمندان چون ستاره ای در این دوران درخشیده اند.

این متفکرین توانسته اند با ایجاد چارچوبهای نظری قوی  از اصول و پاسخگویی ساختارمند به نیازهای دوران جدید قدرت تشیع و فقه را برای حضور در جامعه نشان دهند.

اگر امام خمینی ره را متفکر اصلی احیا حرکت سیاسی و اجتماعی در جهان معاصر بدانیم که قطعا چیزی جز این نیست، شهید علامه سید محمد باقر صدر را نیز باید متفکر اصلی فقه شیعه در حوزه های تخصصی و نظام سازی در جهان آشفته امروز به شمار آورد.

اشارات امام خمینی ره و رهبر انقلاب به توانایی ها و شناخت مستحکم این شهید بزرگوار از نیازمندی های انسان عصر مدرینته به دین و شناخت محکم ایشان از آیات و روایات در جهت تامین نیازهای اسلام برای نظام سازی نشان دهنده بزرگی و عظمت این شهید فقید است.

شناخت اندیشه و مباحث ارائه شده توسط این شهید در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد اسلامی،مبحث اجتماعی و تاریخ اسلام یک ضرورت در دنیای پر چالش کنونی برای جوانان است.

نظر شما