شناسهٔ خبر: 39263067 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قزاقستان خواستار کاهش بیشتر تولید نفت با همکاری فراتر از اوپک پلاس شد

تهران – ایرنا – وزارت انرژی قزاقستان پیش از نشست  گروه موسوم به "اوپک پلاس" با صدور بیانیه ای اعلام کرد: تولیدکنندگان عضو گروه اوپک و غیراوپک نیازمند کمک خارج از این گروه برای تثبیت بهای نفت هستند.

صاحب‌خبر -

این وزارتخانه  در بیانیه ای خاطرنشان کرد: شرایط کنونی (بازار و قیمت نفت) مستلزم مداخله فعال همه مشارکت کنندگان و حاضران در بازار نفت خواهد بود.  وزارت انرژی قزاقستان با اعلام اینکه این کشور در نشست روز پنجشنبه ۹ آوریل (۲۱ فروردین) اوپک پلاس به رهبری عربستان و روسیه شرکت خواهد کرد، از کشورهای دیگری که کمک آنها برای تثبیت قیمتهای نفت مورد نیاز است نامی نبرده است.

به گزارش  روز جهارشنبه رویترز، در بیانیه وزارت انرژی قزاقستان آمده است : قزاقستان همواره به گفتگوی سازنده متعهد بوده و به تعهدات خود در قالب توافقنامه اوپک پلاس عمل کرده است.  امیدواریم که در نتیجه نشست پیش رو نتایج مثبتی حاصل شود. با این حال، عدم توازن فعلی در بازار جهانی نفت حکایت از آن دارد اقدامات اوپک پلاس به تنهایی کافی نخواهد بود و اوضاع کنونی مستلزم اقدام همه حاضران در بازار است.

روز ۹ مارس (دوشنبه ۱۹ اسفند سال گذشته) قیمت نفت برنت با کاهش ۲۵ درصدی بیشترین میزان کاهش یک روزه از ژانویه ۱۹۹۱ تا کنون را تجربه کرد.

عربستان، روسیه و تولیدکنندگان نفت اوپک و غیراوپک در گروه موسوم به اوپک پلاس، برای بازگشت به میز مذاکره و چانه زنی برای کاهش تولید ابراز تمایل کرده اند و نشست آنها روز پنجشنبه (فردا) برگزار می شود اما واکنش خود (به کاهش قیمت نفت) را منوط به اقدام آمریکا و سایر کشورهای غیرعضو اوپک کرده اند.

بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران هم روز سه شنبه در پیامی توییتری با بیان اینکه آمریکا و کانادا نیز باید در تعیین کاهش تولید نقش داشته باشند افزود: باید درخصوص اعداد مربوط به کاهش تولید برای هر کشور موافقت شود.

پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته گفت که ریاض و مسکو برای کاهش ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه نفت در روز توافق کرده اند، گروه اوپک پلاس قرار است روز پنجشنبه یک ویدئو کنفرانس برگزار کند. در این حال، وزارت انرژی آمریکا امروز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که تولید نفت آمریکا بدون اقدام دولت در حال کاهش است و مطابق با تاکید کاخ سفید برای عدم مداخله در بازارهای خصوصی است. این کاهش اما بطور آهسته و در مدت دو سال آینده روی خواهد داد.

در بیانیه وزارت انرژی آمریکا آمده است: در خصوص گزارشهای رسانه ای مبنی بر اینکه اوپک پلاس رسیدن به توافق را منوط به کاهش تولید آمریکا خواهد کرد، گزارش امروز اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که از هم اکنون بدون مداخله دولت فدرال، کاهش تولید به میزان ۲ میلیون بشکه در روز پیش بینی می شود.

همزمان با تلاشها برای مهار شیوع ویروس کرونا در جهان، تقاضای جهانی نفت در حدود ۳۰ درصد یا حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

نظر شما