شناسهٔ خبر: 39263001 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

وضعیت در استان مرکزی نگران کننده است

«مسافران نوروزی» میهمانان جدید بیمارستان ها/تردد ۲۱ و ۲۲ فروردین ممنوع

اراک- در تعطیلات نوروزی امسال بسیاری از مسئولان و کارشناسان تمام توان خود را بر آن گذاشتند تا از مسافرت های نوروزی جلوگیری کرده و مردم را به خانه ماندن دعوت کنند اما آن هایی که به این هشدار ها توجهی نکردند حالا میهمان بیمارستان ها هستند.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین-گروه استان ها: بنا بر گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در حال حاضر اغلب بیماران تنفسی در روزهای اخیر  افرادی هستند که در نوروز فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی نگرفته و به سفر و دید و بازدید رفته بودند و یا در رعایت بهداشت فردی سهل‌انگاری کرده‌اند و اکنون با سپری شدن دوره کمون، علایم ابتلا به کووید ۱۹ در آن ها پدیدار شده است.

دکترمحمد جمالیان در خصوص آخرین وضعیت استان مرکزی اظهار می کند: افزایش شمار بیماران تنفسی که هفته جاری به درمانگاه‌های این استان مراجعه داشته‌اند،نگران کننده است و اگر فاصله‌گذاری اجتماعی توسط شهروندان به‌طور کامل رعایت نشود روند تصاعدی بیماران کرونایی دور از انتظار نیست.

رفتار عجیب مردم

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک رفتار مردم در هفته جاری با حضور پرتعداد در خیابان‌ها در شرایطی که هنوز کرونا مهار نشده را عجیب و خطرناک می داند و می گوید: حضور در پارک‌ها و استفاده از وسایل بازی عمومی و تجمع قابل توجه مردم در اماکن خرید و خیابان‌ها در زمان شیوع کرونا توجیه پذیر نیست و با وجود همه هشدارهای مسئولان و مقامات بهداشتی رفتار هفته اخیر مردم را نمی‌توان درک کرد چرا که سلامت خود و دیگذان برایشان بی‌اهمیت است.

وی اظهار می کند: اگر این رویه ادامه پیدا کند در ۱۰ روز آینده موج جدیدی از بیماران مثبت کرونایی در استان رقم می‌خورد که ظرفیت درمانی را غافلگیر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود با بازشدن طیفی از اصناف در صورت رعایت نکردن فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی استان در آستانه یک مشکل جدی قرار بگیرد و مجموعه درمانی که مدت زمان طولانی ایثارگرانه کار کرده‌اند با معضلات زیاد و دشواری مواجه شوند که انتظار است مردم به این موضوع توجه داشته باشند.

در نیمه راه هستیم

دکتر جمالیان با بیان اینکه در مبارزه با ویروس کرونا استان مرکزی در نیمه راه است اظهار می کند: راهبردهای هدفمند و همدلی مردم و مسئولان سبب شد که سطحی از مدیریت بیماری در این استان حاصل آید اما مشکل هنوز هم پابرجاست و مردم باید محدودیت در حضور اماکن عمومی و خانه‌نشینی را همچنان اولویت قرار دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان می کند: باز شدن اصناف تنها در شرایطی امکان دارد که مردم فرهنگ زندگی با کرونا را جدی بگیرند و توصیه‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را بر هر اقدام دیگری ارجح بدانند.

دکتر جمالیان یادآور شد: در صورت بروز موج دوم کرونا با توجه به خسته بودن مدافعان سلامت و شرایط خاص جامعه مشکلات عمیق‌تر می‌شود پس باید با درک شرایط دامنه این بحران را گسترده‌تر نکرده و همه تلاش کنند در بازه زمانی کمتری آن را مهار کنیم.

تردد در ۲۱ فروردین ممنوع است

در همین حال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی از ممنوعیت تردد خودروها در سطح شهرهای این استان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲ فروردین ماه خبر داد.

بهروز اکرمی روز سه شنبه در حاشیه نشست قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی افزود: تردد خودروها در روزهای پنج‌شنبه و جمعه همانند روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه به جز در شرایط خاص ممنوع بوده و در صورت مشاهده توسط پلیس اعمال قانون می‌شوند.

وی ادامه داد: تمامی مراکز تفریحی و اصناف غیرضروری استان مرکزی ( مطابق با دستورالعمل ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا) نیز در روزهای ۲۱ و ۲۲ فروردین ماه تعطیل بوده و مرغ فروشی‌ها، نانوایی‌ها، قصابی‌ها، سوپر مارکت‌ها و اصنافی که اقلام ضروری مردم توسط آنها ارایه می شود، امکان فعالیت دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: همچنین در این روزها ورود خودروهای غیر بومی به استان ممنوع بوده و در صورت مشاهده، مالکان این خودروها توسط پلیس اعمال قانون می‌شوند.

اکرمی اظهار داشت: با توجه به در پیش بودن آیین نیمه شعبان، توزیع نذورات و برگزاری آیین‌های مخصوص این روز به صورت عمومی در راستای مقابله با ویروس کرونا در استان مرکزی مرکزی ممنوع است.

وی گفت: فعالیت ادارات استان مرکزی بر اساس مصوبات قرارگاه پدافند زیستی استان از شنبه بیست و سوم فروردین ماه از ساعت هشت صبح تا ۱۳ ظهر بوده و مراجعات به این نهادها باید با دستکش و ماسک انجام شود.

نظر شما