شناسهٔ خبر: 39261717 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«جان پراین» خواننده دارنده گِرَمی تسلیم کرونا شد

«جان پراین» خواننده سبک موسیقی فولک و دارنده جایزه گِرَمی بخاطر ابتلا به بیماری کووید 19 درگذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ورایتی، «جان پراین» خواننده پیشکسوت موسیقی فولک که به مدت ۵ دهه خود را به عنوان یکی از ماهرترین و تاثیرگذارترین خوانندگان و ترانه‌نویسان تثبیت کرد، دیشب بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در ۷۳ سالگی درگذشت.

او که حدود یک ماه پیش تست ابتلا به ویروس کرونایش مثبت شده بود، چندین هفته در بیمارستان بستری بود. البته فیونا ولان پراین همسرش پیش از او به ویروس کرونا مبتلا شده بود اما او از این بیماری رهایی یافت.

پراین سال‌ها در کانون توجه علاقمندان و کارشناسان موسیقی فولک بود و از همان سنین جوانی به عنوان یکی از پیشروهای این سبک موسیقی شناخته شد.

آخرین آلبوم او با عنوان «درخت بخشش» در سال ۲۰۱۸ و پس از ۱۳ سال دوری از صحنه و تولید اثر، با استقبالی کم‌نظیر مواجه شد.

نام او در ماه دسامبر به عنوان دریافت کننده جایزه موسیقی «گِرَمی» که به اسکار موسیقی شهرت دارد، برای یک عمر دستاورد هنری، ثبت شد. در مراسم تجلیلی که در ماه ژانویه از او به عمل آمد، بانی رِیت از موسیقیدانان سرشناس ژانر بلوز و فولک، به وی لقب «فرشته‌ای از مونتگومری» داد.

او در دهه هفتاد میلادی مشتاقانه به اجرای موسیقی می‌پرداخت و جویای شنیدن آثارش در سطح وسیعتری بود تا اینکه راجر ایبِرت منتقد معروف مجله سان‌تایمز مطلبی در مورد کیفیت کار او نوشت و از همان زمان اوضاع برای پراین تغییر کرد. خود پراین در این مورد گفت: آن یک تیتر باعث شد که من از آن به بعد در کنسرت‌هایم هیچ‌گاه حتی یک صندلی خالی هم وجود نداشت. بعدها در سال ۲۰۱۷ در مصاحبه با بیلبورد گفت: موفقیت من پس از انتشار مطلب راجر ایبرت، واقعا که داستان سیندرلا بود.

او در سال ۱۹۹۱ با آلبوم «سال‌های گم شده» اولین جایزه گرمی خود را در شاخه بهترین آلبوم فولک معاصر بدست آورد. در سال ۲۰۰۵ نیز دومین جایزه گرمی خود را برای خلق آلبوم «میدان و نمایشگاه» کسب کرد. در سال ۲۰۱۹ نیز نامش در تالار مشاهیر هالیوود برای همیشه ثبت شد.

انتهای پیام/

نظر شما