شناسهٔ خبر: 39261611 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خراسان رضوی|تداوم فعالیت گروه‌های جهادی در زمینه تغسیل و دفن اموات کرونا

فعالیت گروهی از طلاب و روحانیون جهادی گناباد در زمینه تغسیل و دفن اموات کرونایی ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، در طول دورانی که درگیر کرونا هستیم گروه‌های جهادی زیادی در کشور تشکیل و در حوزه‌های مختلف کمک می‌کنند تا این دوران را پشت سر بگذاریم.

بعد از اعلام وزارت بهداشت در زمینه نحوه دفن فوتی‌های کرونایی بحث تغسیل آن‌ها در کشور مطرح شد که مقام معظم رهبری در این زمینه فتوا دادند " مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی‌شود؛ بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی – هرچند با صرف هزینه – باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد."

بعدازاین فتوا بود که گروهی جهادی از روحانیت گناباد بلافاصله تشکیل شد تا این فتوای رهبری روی زمین نماند ولی در طول این مسیر مشکلاتی را به همراه داشتند.

حجت‌الاسلام مصطفی مجتبوی از روحانیون گناباد که شروع‌کننده این مسیر بود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: بحث اموات کرونایی بسیار در کشور بزرگ‌ شده تا جایی که حتی خانواده‌های آن‌ها می‌ترسند بر سرمزار آن‌ها حاضر شوند و این در صورتی است که پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود.

وی ادامه داد: لباس افراد که اقدام تغسیل می‌کنند یک مشکل است زیرا هزینه آن بر عهده خانواده متوفی می‌باشد و برخی خانواده امکان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند و در کل این لباس‌ها گران است.

حجت الاسلام سید هاشم موسوی مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در ناحیه مقاومت گناباد نیز در این خصوص به خبرنگار تسنیم در گناباد گفت: بسیج همیشه کارهایی که متولی ندارد و روی زمین‌مانده را انجام می‌دهد و در این حوزه هم بسیج طلاب و روحانیون پرچم‌دار بودند در کشور و این واجب کفایی را انجام دادند.

وی افزود: در روزهای اول کرونا در گناباد یک روحانی فقط به‌تنهایی نماز میت را می‌خواند ولی در حال حاضر تمامی قواعد شرعی رعایت می‌شود.

حجت الاسلام حسین امامی مدیر حوزه علمیه گناباد و یکی از افراد این گروه جهادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: این گروه جهادی به نظر من کار خاصی انجام نداده و از هیچ نهاد و شخصی انتظار تشکر و یا کار خاصی ندارد.

وی ادامه داد: فقط از رسانه‌ها درخواست دارم انقدر ترس ایجاد نکنند در جامعه که حتی کسی با خانواده متوفیان ارتباطی نمی‌گیرد تا جایی که خانواده علاوه بر بحث داغ ازدست‌رفته خود دچار مشکل روحی هم شوند.

مهران حسین زاده شهردار گناباد که بحث دفن اموات بر اساس قانون بر عهده آن‌ها می‌باشد نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: گروه جهادی روحانیت در بخش‌های مختلف کمک شهرداری کرده‌اند که در اولین مورد ضدعفونی شهر بود بعد استراحت دادن به پاکبان ها و در حال حاضر هم تغسیل متوفیان کرونایی انجام می‌دهند.

وی افزود: در حاضر یک آمبولانس در اختیار گروه کرونایی می‌باشد که یک آمبولانس دیگر هم سرویس می‌کنیم و در اختیار قرار می‌گیرد تا از ابتدا تا انتهای کار توسط فقط این گروه انجام شود.

شهردار گناباد تصریح کرد: برای تهیه لباس این گروه پیگیری‌های زیادی انجام داده‌ایم و به هر نحوه بوده تهیه‌کرده‌ایم و در آخرین مورد نیز روز گذشته از قم لباس‌هایی خریداری کرده‌ایم که هر دست آن 200 هزار تومان قیمت دارد.

حسین زاده خاطرنشان کرد: آنچه در راستای وظیفه شهرداری می‌باشد سعی کرده‌ایم از خانواده‌های محروم که متوفی داشته‌اند کمترین هزینه را دریافت کنیم و در نظر داریم با همکاری سایر نهادها پس از اتمام کرونا برای متوفیان که برای آن‌ها مراسمی گرفته نشده یک مراسم کلی در سطح شهرستان برگزار کنیم.

حامد قربانی فرماندار گناباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: از همان روز انتخابات با کنار گذاشتن استامپ‌ها بحث کرونا جدی شد و موارد بهداشتی با شدت بیشتری رعایت کردیم، ایام سختی را در پیش داریم، کرونا حداقل ماه‌ها شهرستان‌ها را درگیر خواهد کرد.

وی افزود: متأسفانه 5 مورد از فوتی‌های کرونا در گناباد از محرومین هستند و میانگین سن درگیری در گناباد 77.5 سال است البته گناباد به‌واسطه بیمارستان مجهزی که دارد از شهرهای دیگر نیز برای درمان به گناباد مراجعه می‌کنند.

فرماندار گناباد خاطرنشان کرد: تمام مصوبات کشوری در گناباد اجرایی شده و ظرفیت‌های مردمی در گناباد نیز فعال‌شده مانند ضدعفونی شهر و کمک به محرومین که شاهد آن هستیم.

قربانی با اشاره به اجرایی شدن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی خاطرنشان کرد: در گناباد 3 دروازه اصلی و 33 دروازه روستایی را کنترل می‌کنیم و حتی راه‌های فرعی را نیز تحت کنترل داریم ولی راه‌های ورودی به گناباد زیاد است.

وی ادامه داد: سهمیه 1400 ماسک داریم در هفته که فقط 400 مورد به جانبازان شیمیایی داده می‌شود و مابقی بین پاکبانان توزیع می‌گردد.

فرماندار گناباد عنوان کرد: کم‌خطرترین و پرهزینه‌ترین مکان را برای نقاهتگاه‌ها انتخاب کرده‌ایم که در حال حاضر سالن هلال‌احمر و سپاه انتخاب‌شده و سالن فنی و حرفه‌ای که در روبه روی بیمارستان وجود دارد را تجهیز می‌کنیم در صورت نیاز مورداستفاده قرار گیرد.

گزارش از یاسر سالاری گناباد

انتهای پیام/281/ش

نظر شما