شناسهٔ خبر: 39261221 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از تناقض صحبت‌ها تا حرف‌های بدون پشتوانه مسوولین

اخیرا مدیرکل بهزیستی استان ایلام از طرح «شهر بدون متکدی» سخن به میان آورده بود، موضوعی که عملا در سطح شهر شاید قدمی نیز برای آن برداشته نشد، اما هم‌اکنون مسوولین، مقصر ابتر ماندن این طرح را یکدیگر میدانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، متکدی به کسی گفته می‌شود که با ایجاد حس ترحم در دیگران از آنان درخواست کمک‌های مادی می‌کند و این عمل تنها راه درآمد این افراد محسوب می‌شود.

افزایش تعداد متکدیان در سطح شهر ایلام طی سال‌های اخیر به یک معضل اجتماعی و شهری تبدیل شده است، معضلی که هر چند از سوی مسوولان وعده‌های بسیاری برای رفع آن داده شده اما در عمل شاهد اقدام موثری در این خصوص نبوده‌ایم و همین امر سبب شده روز به روز بر تعداد متکدیانی که در سطح شهر عاجزانه از شهروندان درخواست کمک می‌کنند افزوده شود.

تشکیل باندهای تکدی گری در ایلام

بی‌شک آنچه محرز و مشخص است وجود باندهای سازمان یافته تکدی‌گری است که در سال‌های اخیر با افزایش نرخ بیکاری، وجود تورم و... سبب شده هر روز بر تعداد متکدیان غیر بومی در ایلام افزوده شود و این افراد با تشکیل باندها از یک سو سبب نازیبا کردن سیمای شهر شده و از سوی دیگر با اخذ پول از شهروندان باعث می‌شوند این مبالغ به دست کسانی که واقعا محتاج و نیازمند هستند نرسد.

بی توجهی مسوولان

منوچهر حیدرپور یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: مشاهده هر روزه متکدیانی که در مسیرهای پرتردد شهر دستانشان را به نشانه نیاز دراز می‌کنند سبب ناراحتی و آزردگی خاطر بسیاری از همشهری‌ها می‌شود.

وی افزود: متاسفانه علی‌رغم وعده و وعیدهای مسوولان در خصوص جمع آوری این متکدیان در عمل شاهد اقدام مطلوبی در این باره نبوده‌ایم و جای تاسف است مسوولان به این مهم بی‌توجه‌اند.

لزوم برخورد با متکدیان سطح شهر ایلام

ایوب فرزادی کارشناس اجتماعی در این باره به خبرنگار فارس در ایلام می‌گوید: طی سالهای گذشته متکدیان زیادی از کشورهای اطراف وارد کشور ما شده‌اند که استان ایلام نیز از این قضیه مستثنی نیست و این امر می‌تواند تبعات زیادی را به دنبال داشته باشد.

 وی افزود: متکدیان خارجی با ورود خود می‌توانند انواع بیماریها را به کشور و استان ایلام وارد کنند و بی‌شک این امر می‌توانند سلامت مردم را به خطر بیندازد.

این کارشناس اجتماعی در ادامه با بیان اینکه همچنین این متکدیان به دلیل نداشتن شناسنامه می‌توانند بدون هویت اقدام به جرم‌های مختلفی کنند اظهار کرد: متکدیان با سوء استفاده از احساسات مردم سعی می‌کنند مبالغی را از شهروندان دریافت کنند در حالی که این مبالغ باید صرف افراد نیازمند جامعه شود.

وی ادامه داد: باید این مهم از سوی مسوولان پیگیری شده و تلاش شود از ورود این افراد که تکدی‌گری را حرفه خود کرده و به صورت سازماندهی شده عمل می‌کنند جلوگیری شود.

وقتی متکدی زمان چراغ قرمز را برای استفاده بیشتر تنظیم می‌کند!

طی روزهای گذشته دستکاری چراغ قرمز چهار راه سید الشهدا توسط یکی از متکدیان جهت تنظیم چراغ قرمز و افزایش زمان توقف خودروها به منظور تقاضای کمک از خودروسواران واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است.

بی شک این امر چیزی جز بی‌توجهی مسوولان امر را نشان نمی‌دهد که این موضوع آنان سبب شده یک متکدی با انجام چنین عملی، با گستاخی فردی که به وی تذکر داده و به این عمل واکنش نشان داده را را تهدید کند!

طرح «شهر بدون متکدی» تنها حرف بدون پشتوانه بود...

این در حالی است که طی ماه‌های اخیر مدیر کل بهزیستی استان ایلام به جمع آوری متکدیان سطح شهر اشاره کرد و گفت: با تشکیل کارگروهی متشکل از شهرداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، بهزیستی و علوم پزشکی و... طرح شهر بدون تکدی در ایلام اجرا می‌شود، طرحی که مسوولان تنها به بیان آن اکتفا کرده و هیچ اقدام موثری در این راستا انجام ندادند.

زهرا همتی مدیر کل بهزیستی استان ایلام در این راستا و در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: نیرو انتظامی و شهرداری باید در خصوص جمع آوری متکدیان اقدام کنند.

مدیر کل بهزیستی استان ایلام با بیان اینکه بهزیستی تنها در خصوص مددجویانی که اقدام به تکدی‌گری کنند موظف به ساماندهی است، اضافه کرد: هیچ یک از مددجویانی که در سطح شهر هستند مددجوی این اداره نیستند.

وی ادامه داد : ۱۱ دستگاه زیر نظر فرمانداری ایلام وظیفه ساماندهی متکدیان را بر عهده دارند.

اقداماتی که به چشم سر دیده نمی‌شوند...

این در حالی است که فرماندار ایلام مدعی است عملیات ساماندهی متکدیان ایلام در حال انجام است.

گراوندی فرماندار ایلام نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: جلساتی در خصوص جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان انجام شده است.

وی با بیان اینکه از سوی دستگاه‌های قضایی نیز با متکدیان برخورد می‌شود ادامه داد: اقدامات لازم در خصوص ساماندهی متکدیان انجام شده است و هیچ متکدی غیربومی در ایلام وجود ندارد (!)

جای تامل است اگر بر اساس گفته این مسوول متکدیان ساماندهی و جمع آوری شده‌اند، چگونه همچنان شاهد افزایش تعداد متکدیانی در سطح شهر از جمله خیابان سعدی، چهار راه سیدالشهدا(ع) و... هستیم که آزادنه و بدون هیچ ممانعتی مشغول اخاذی و گدایی هستند.

جای تعجب است که در روزهای اوج کرونا در استان ایلام، علاوه بر مسوولین، کرونا نیز متکدیان را نادیده می‌گیرد و آنان پرتوان و بیشتر از قبل در سطح شهر مشغول کار خود هستند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد یا تعریف مسوولان از متکدیان چیز دیگری است یا اینکه مسوولان ...

خبرنگار :مریم نظری

انتهای پیام/۹۷۰۸۲۳

نظر شما