شناسهٔ خبر: 39260701 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بحران آزادی‌ها مدنی در آمریکا/

درخواست پلیس واشنگتن از مردم برای خبرچینی از یکدیگر به بهانه مبارزه کرونا

اداره پلیس یکی از شهرهای واشنگتن به بهانه همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ مردم را به جاسوسی و خبرچینی از تخلفات یکدیگر از طریق یک اپلیکیشن موبایل ترغیب و تشویق می‌کند.

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق - بر اساس گزارش رسانه‌های خبری آمریکایی، پلیس شهر بلویو واشنگتن از شهروندان خود خواسته است که با استفاده از اپلیکیشن مای بلویو (MyBellevue) که چهار سال پیش طراحی شده است، همسایگانی که دستور قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند، به پلیس گزارش دهند.

اپلیکیشن مذکور در گذشته به‌عنوان راهی سریع و آسان جهت گزارش دادن مواردی مشکلات کوچه‌ها و خیابان‌ها، مشکلات مربوط به چراغ‌های راهنما، و مزاحمت‌های صوتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اکنون در سال ۲۰۲۰، نگرانی‌های عمومی در خصوص گسترش کووید ـ ۱۹ موجب شده تا پلیس و نیروهای مجری قانون، مردم را به خبرچین دولت آمریکا تبدیل کنند.

وب‌سایت گریک‌وایر گزارش داده که اداره پلیس شهر بلویو یک اپلیکیشن خدمات عمومی را به اپلیکیشن خبرچینی از همسایگان تبدیل کرده است. پلیس شهر از شهروندان خواسته تا کسانی که از دستور ایالتی مبنی بر «ماندن در خانه» عدول می‌کنند را به صورت آنلاین گزارش دهند تا بدین طریق از ترافیک تماس با شماره ۹۱۱ کاسته شود و این خط برای تماس‌های اضطراری آزاد باشد. مقاله اخیر آسوشیتدپرس نشان می‌دهد که مردم بدشان نمی‌ آیند درباره همسایگان خود خبرچینی کنند. در این مقاله عنوان شده:

خبرچین‌ها در قامت حامیان پرشور و اشتیاق پلیس پدیدار شده‌اند، آنهم در شرایطی که شهرها، ایالات، و کشورها در تلاشند تا دستورالعمل‌هایی را در خصوص کاهش تماس‌های رودررو در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا به اجرا بگذارند. این ویروس تاکنون جان ده‌ها هزار نفر را در سرتاسر دنیا گرفته است. برچین‌ها با خطوط اضطراری پلیس و شهرداری تماس می‌گیرند، شکایت می‌کنند، و قانون‌شکنان را در رسانه‌های اجتماعی رسوا می‌کنند.

بر اساس اعلام پلیس شهر بلویو واشنگتن، موارد مشکوک نقض قانون در اپلیکیشن مای بلویو رصد و یک نقشه حرارتی ترسیم می‌شود که نشان می‌دهد تجمعات در چه جاهایی گزارش شده‌اند. این نقشه نقاط اصلی تکاپو و فعالیت را در شهر بلویو به نمایش می‌گذارد. شهر بلویو در فاصله ۱۰ مایلی شهر سیاتل قرار دارد. اداره پلیس بلویو در صفحه کاربری خود در این اپلیکیشن مدعی شده که پلیس به کمک عموم مردم جهت پایش همسایگانشان نیاز دارد.

استیو مایلت رئیس پلیس شهر در این باره گفته است: «اکثر مردم شهر از دستور ماندن در خانه تبعیت کرده‌اند و در امن‌وامان هستند. اما ما به کمک شما نیاز داریم تا هر جا تعداد زیادی از مردم در معرض خطر قرار دارند را گزارش دهید.» این اپلیکیشن در حال حاضر کارش گزارش تجمعات است: می‌توانید تجمعاتی که ناقض دستور ایالتی مبنی بر «ماندن در خانه» هستند را گزارش دهید.

با این حال جنیفر لی از اتحادیه آزادی‌های مدنی واشنگتن در این باره می‌گوید: «گاهی اوقات لازم است که تدابیر سختگیرانه‌ای به اجرا درآیند، اما اینگونه بحران‌ها اغلب بهانه‌ای برای پایش و جمع‌آوری اطلاعات در راستای اهدافی فراتر از بحران هستند.»

اپلیکیشن‌های خبرچینی درباره همسایگان به مثابه دهن‌کجی به آزادی‌هایی هستند که مردم آمریکا قرن‌ها از آن بهره‌مند بوده‌اند. وقتی نهاد مجری قانون مردم را به قرار گرفتن در برابر یکدیگر تشویق می‌کند، همه ما این وسط بازنده و تبدیل به ملتی می‌شویم که ترس بر آن حکمفرماست.

نظر شما