شناسهٔ خبر: 39259668 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کوچ سخت عشایر در فصل کرونا

در اکثر نقاط دنیا مردمانی وجود دارند که به خاطر سبک زندگی کوچ‌روی خود مشهور هستند. شیوه معاش آنان تکراری است بین رفتن و بازگشتن. عشیره‌ای زیست می‌کنند برای همین به عشایر شهره‌اند. اکنون فصل کوچ عشایر لرستان فرا رسیده و شیوع کرونا در این ایام مشکلاتی برایشان بوجود آورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس از خرم‌آباد، در منطق آنان طبیعت حرف اول را می‌زند و خوان نعمت‌شان متکی به دامان زمین است. این روزها نیز همانند سالیان دور و به رسم آبا و اجدادی خود در تکاپوی حرکت به ییلاق هستند و هنگامه رهیدن‌شان است.

اما این بار کوچ‌شان همگام با فصل کرونا بوده و دستخوش یک مهمان ناخوانده شده که ممکن است الگوریتم ساده سفرشان را بر هم زند.

باید این موضوع مدنظر تصمیم‌گیرندگان قرار گیرد چراکه تنها ایمن بودن عشایر مطرح نیست بلکه این کوچیدن‌ها سیر شوم بیماری را نیز در پی خواهد داشت. قطعا تجلی مدیریت بهداشت و درمان طی این روزها در توجه بیشتر به جامعه عشایری است چراکه نیازمند برنامه‌ریزی صحیح برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هستند.

 

عشایر فاصله اجتماعی مناسب را رعایت کنند

ناهید شفیعیان، رئیس گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی لرستان به خبرنگار فارس از خرم‌آباد نیز گفت: عشایر به عنوان دامداران کوچ‌رو نیز در معرض تهدید کرونا قرار دارند و باید مراقبت‌های لازم را برای جلوگیری از ابتلای به کرونا داشته باشند‌.

وی با بیان اینکه حتما باید فاصله اجتماعی مناسب رعایت شود و تا حد ممکن برای اسکان خود چادرها را به دور از هم برپا کنند، افزود: هر چه این فاصله‌ها بیشتر رعایت شود به مراتب خطر شیوع بیماری کاهش می‌یابد.

شفیعیان خاطرنشان کرد: عشایر نباید شست‌‌وشو و ضدعفونی مرتب دست‌ها را فراموش کنند و در صورت عدم دسترسی به آب و صابون، از محلول‌های ضدعفونی دست با بنیان الکی بهره ببرند.

این پژوهشگر بهداشت حرفه‌ای ادامه داد: پرهیز از ماندن در مناطق شلوغ و پرتجمع از دیگر اقداماتی است که باید مدنظر قرار گیرد و برای خوردن غذا نیز باید فاصله مناسب را رعایت کنند.

وی بر امتناع از خوردن غذاهای طبخ شده و آماده نیز تاکید کرد و افزود: معلوم نیست این خوراک‌ها در چه شرایطی تهیه شده باشند برای همین نباید مورد استفاده قرار گیرند. همچنین از خوردن غذاهای نیم‌پز خودداری و به طور کامل پخته شوند.

شفیعیان یادآور شد: چنانچه فرد مشکوکی با علائمی مانند تب، سرفه خشک و تنگی نفس مشاهده شد به مراکز خدمات جامعه سلامت یا ۱۶ ساعته که توسط دانشگاه علوم پزشکی معرفی شده‌اند؛ مراجعه کند. 

این مسوول در ادامه با بیان اینکه در صورت مشاهده مورد مشکوک و یا بیمار باید او را از بقیه جدا کرد، ادامه داد: این کار سبب جلوگیری از ابتلای افراد سالم می‌شود و برای مراقبت از بیمار باید حداقل افراد با وی تماس داشته باشند.

 

موردی از ابتلای عشایر لرستان به کرونا مشاهده نشده است

در این رابطه سعید کریمی، مدیرکل امور عشایر لرستان با بیان اینکه کوچ عشایر تابع اقلیم و آب و هواست به خبرنگار فارس از خرم‌آباد اظهار کرد: همزمان با آغاز فصل بهار و خشبی شدن گیاهان منطقه قشلاق، این قشر از جامعه به سمت مناطق ییلاقی کوچ می‌کنند.

وی ادامه داد: در صورت پیروی نکردن از این الگو دام‌های آنان با کمبود علوفه و گرمی هوا مواجه می‌شوند که نهایتا منجر به بیماری و تلف شدن آنها خواهد شد.

کریمی به شیوع بیماری کرونا در کشور و استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در بازدیدهایی که به عمل آمده تاکنون موردی از ابتلای عشایر مشاهده نشده است.

مدبر کل امور عشایر لرستان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون عشایر در مناطق قشلاق قرار دارند و به تدریج سمت ییلاق می‌روند.

به گفته وی دستگاه‌های آب‌رسان، راه‌سازی و فروشگاه‌های ویژه در کانون‌های عشایری مستقر هستند و به قدر کافی علوفه و آرد برای آنان تامین شده است.

 

کریمی بیان کرد: همچنین برای جلوگیری از شیوع بیماری در بین آنان، اکیپ‌های سیار دانشگاه علوم پزشکی به صورت مرتب مناطق عشایری را رصد کرده و خانه‌های بهداشت در این نقطه‌ها مستقر هستند.

مدیرکل امور عشایر لرستان اضافه کرد: آموزش‌های لازم نیز در رابطه با این بیماری به عشایر استان داده شده است.

 

در پایان باید گفت که عشایر طی این بحران بیماری نیاز به اقلام بهداشتی و آموزش بیشتری برای شناخت وضعیت موجود دارند و تامین مواد ضدعفونی کننده، دستگاه‌های محلول پاش و بسته‌های کمک معیشتی و ضدعفونی ماشین آلات منطقه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. همچنین نباید فراموش کرد که مایحتاج آنان قبل از ورود به مناطق عشایری باید ضد عفونی و گندزدایی شوند.

ضروری است مسوولان نهادهای مربوطه برای کاهش خطرات کوچ آنان در اوج تهدید بیماری کرونا تدابیر لازم را اصولی بیندیشند.

گزارش از سمیرا عزیزی

انتهای پیام/ق

نظر شما