شناسهٔ خبر: 39259607 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مالک عمارت:

طرح مرمت اضطراری عمارت «جنانی» به میراث واگذار شد

آزاده صفی

مالک عمارت «جنانی» همدان گفت: به درخواست فرماندار همدان اداره کل میراث فرهنگی استان باید طرح مرمت اضطراری بنا را هر چه سریع‌تر آماده کند. 

صاحب‌خبر -

علی جواهری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روز گذشته -سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹- به دستور دادستان همدان جلسه‌ای در فرمانداری تشکیل و مقرر شد اداره کل میراث فرهنگی استان طرح مرمت اضطراری بنا را تا شنبه هفته آینده تهیه کرده و به مالک بنا تحویل دهد تا از ریزش‌ها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه اگر این اتفاق محقق شود در آینده‌ای نه چندان دور عمارت جنانی به هتل سنتی تبدیل می‌شود، افزود: وضعیت ساختمان در حال حاضر حاد است و پس از تهیه طرح اضطراری و انجام اقدامات پیشگیرانه از ریزش، باید طرح مرمت اصلی توسط پیمانکار اداره کل میراث فرهنگی آماده و به مالک داده شود.

جواهری از فعالیت برخی از رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و فعالان میراث فرهنگی همدان درباره تخریب عمدی بنا توسط مالک ابراز گله‌مندی کرد و گفت: صحبت‌های این افراد مبنی بر اینکه مالک شبانه بنا را تخریب کرده، کذب محض است و با وجود پیام‌هایی که شخصاً در این مورد به آن‌ها دادم، موفق به برقراری ارتباط نشدم.

وی ادامه داد: مالک اگر تصمیم به تخریب بنا داشت هیچ‌ وقت درخواست تبدیل ملک به هتل سنتی را ارائه نمی‌داد و البته کسانی که از هتل شدن بنا متضرر می‌شدند نیز به شایعات دامن زدند و به بعضی از رسانه‌ها و افراد در این مورد کمک کردند. 

مالک ‌عمارت جنانی درباره هزینه مورد نیاز برای مرمت بنا نیز بیان کرد: طبق برآورد اداره کل میراث فرهنگی استان همدان مبلغی بین ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان برای مرمت بنا لازم است که قرار شد میراث فرهنگی با ارائه معرفی نامه به بانک و دریافت وام با درصد سود پایین توسط مالک مقدمات کار فراهم شود.

جواهری درباره نپذیرفتن هزینه ۱۰۰ میلیون تومانی از سوی میراث فرهنگی در سال گذشته، اظهار کرد: بنده پس از دریافت مبلغ باید تفاهم نامه مشارکتی امضا و براساس آن الباقی هزینه مرمت را خود پرداخت می‌کردم همچنین در قبال ۱۰۰ میلیون تومان باید دو برابر چک و سفته می‌پرداختم که هیچ یک برایم مقدور نبود.‌ 

وی در ادامه درباره روند پیگیری‌های تبدیل بنا به هتل سنتی توضیح داد: از آنجا که عمارت جنانی قابلیت تبدیل به هتل سنتی را دارد و یک برند است، پیشنهاد تبدیل بنا در سال ۹۵ به اداره کل میراث فرهنگی داده شد که در سال ۹۶ در پاسخ اعلام کرد که ساختمان باید بازسازی شود اما نقشه‌ای که با صرف هزینه و زمان در آن سال تهیه شد، توسط شهرداری تأیید اما میراث آن را تأیید نکرد.

جواهری اضافه کرد: همزمان با این اتفاقات عمارت جنانی رسانه‌ای شد و میراث فرهنگی اعلام کرد کارهای ثبت جداره بنا را انجام می‌دهد سپس قرار شد بنا با وضع کنونی به هتل سنتی تبدیل شود که از آن زمان به بعد دو طرح به میراث فرهنگی ارائه شد که هیچ یک به تأیید نرسید.

وی با اشاره به اینکه وضعیت بحرانی جنانی در آن زمان باعث شد دست به گریبان دادستان وقت شویم، خاطرنشان کرد: دادستان به شهرداری دستور داد که با هزینه مالک داربست بسته شود و میراث در اولین فرصت اقدامات لازم را انجام دهد اما متأسفانه میراث فرهنگی کم کاری کرد. 

مالک عمارت جنانی یادآور شد: طی دو سال گذشته بنا همواره در حال ریزش بوده است و با وجود گذاشتن شاهد توسط پیمانکار میراث فرهنگی و به سبب قناتی که در زیر پی اصلی سمت کوچه وجود دارد، بنا مقداری نشست کرده است و متأسفانه با امروز و فردا کردن میراث ابتدا سمت حیاط و سپس دیوار کوچه ریزش کرد.

جواهری با تأکید بر اینکه غیر از همکاری از میراث فرهنگی خواسته‌ای ندارم و می‌خواهم پرسنلی برای راهنمایی مرمت در اختیارم بگذارند، گفت: نمی‌دانم هدف میراث از امروز و فردا کردن چیست؟ ‌به تعویق انداختن کار، خسته کردن مالک، تن دادن به فروش ملک، رها کردن یا واگذاری زیر قیمت آن است؟ اما امیدوارم این بار با پا در میانی دادستان و فرماندار همدان کار به سرانجام برسد.

انتهای پیام

نظر شما