شناسهٔ خبر: 39257433 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انفجار کپسول گاز در منزل مسکونی حادثه ساز شد

سخنگوی اورژانس فارس گفت: بر اثر انفجار کپسول خودرو LPG در یک منزل مسکونی در روستای کرونی یک نفر مصدوم شد.

صاحب‌خبر -

حسن همتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اظهار داشت: امشب انفجار کپسول LPG در یک منزل مسکونی در روستای کرونی سبب انفجار خودرو و تخریب محل و همچنین مصدومیت یک نفر شد.

او افزود: با اعلام این حادثه بلافاصله با حضور امدادگران آتش نشانی این حادثه اطفاء حریق شد.

همتی ادامه داد: مصدوم که از ناحیه دست و سر و صورت دچار سوختگی شده بود توسط خودروی امدادی اورژانس به بیمارستان سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین منتقل شد.

سخنگوی اورژانس فارس اضافه کرد: انفجار مخزن گاز خودرو موجب تخریب کامل منزل و شکستن شیشه‌ها شده بود.

لازم به ذکر است؛ کپسول‌های پر شده‌ی انواع گاز‌ها و از جمله نیتروژن و اکسیژن، از گاز فشرده شده پر شده اند. یعنی درون آن مولکول‌های گازی است که به صورت فشرده درآمده اند. این گاز‌ها اغلب تحت فشار بسیار زیاد و دمای پایین قرار گرفته و به صورت مایع یا گاز بسیار فشرده در آمده و آنگاه کپسول‌ها توسط این مایع یا گاز فشرده شده پر شده اند، تمایل دارند که دوباره به صورت گاز درآیند. درنتیجه فشار بسیار زیادی به دیواره‌ی داخلی کپسول وارد می‌آورند که، چون جنس کپسول‌ها طوری ساخته می‌شود که بسیار محکم بوده و دربرابر فشار زیاد مقاوم هستند، در هوای معمولی منفجر نمی‌شوند.

اما چنانچه به این کپسول‌ها حرارت زیاد و غیر معمول داده شود و گرم شوند، چون مولکول‌های گازی فشرده شده‌ی درون آن‌ها با گرم شدن، تمایل بسیار زیاد پیدار می‌کنند به صورت گاز درآیند و درواقع با دادن گرما، انرژی جنبشی مولکول‌ها زیاد می‌شود، درنتیجه فشار بسیار زیادتری به دیواره‌ی کپسول وارد می‌آید. با افزایش فشار، بدنه‌ی کپسول دیگر تحمل فشار زیاد انداخته و منفجر می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما