شناسهٔ خبر: 39256972 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جهش تولید و فرصت‌های پیش‌رو/راه‌های تحقق جهش تولید

مسأله اقتصاد و اهمیت آن، چالش‌های موجود در حوزه‌های سیاست‌گذاری و اجراء در این حوزه، سبب انتخاب شعار نوروزی سال 1399 از سوی مقام معظم رهبری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مسأله اقتصاد و اهمیت آن، چالش‌های موجود در حوزه‌های سیاست‌گذاری و اجراء در این حوزه، سبب شد شعار نوروزی سال ۱۳۹۹ نیز همانند سال‌های گذشته از سوی مقام معظم رهبری مرتبط با مباحث اقتصادی انتخاب شود.

با توجه به اهمیت اقتصاد، حل مسائل پیش رو مستلزم بررسی دقیق علمی تمامی مؤلفه‌های تأثیرگذار آن بوده که از یک منظر می‌توان با طرح تهدیدها و فرصت‌های فرارو به آن پرداخت، تهدیدهایی چون دیوان‌سالاری اداری به ‌همراه اقیانوسی از قوانین، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط متفاوت و حتی متضاد، وجود خلاء‌های قانونی و ... موجب یأس سرمایه‌گذاران و فضای کسب و کار شد.

اما در این گفت‌وگو با هدف امید آفرینی، صرفاَ به فرصت‌های موجود برای ایجاد جهش در تولید اشاره می‌شود. 

*وجود منابع بکر و بی‌کران در ایران

علیرضا باقری، معاون تربیت و آموزش فرماندهی انتظامی استان مازندران در این ارتباط  به خبرنگار فارس می‌گوید: گرچه برخی از کشورهای توسعه یافته عواملی چون محیط زیست، بهداشت و سلامت عمومی، امید به زندگی و... را به عنوان مهمترین شاخصه توسعه یافتگی خود می‌دانند، اما شاخصه‌های دیگری نیز وجود دارند که در صورت استفاده هدفمند می‌توانند به یک ثروت پایداری برای کشور تبدیل شوند.

وی بیان می‌کند: جمهوری اسلامی ایران جزء کشورهایی است که علاوه بر موارد فوق دارای منابع طبیعی بکر است که باید به مردم معرفی شود و دانشگاه‌ها و نخبگانی علمی کشور می‌بایست ایده‌پردازی، خلاقیت و کارآفرینی را در اولویت اقدام‌های خویش قرار دهند و نگاه خود را به سمت منابع داخلی متمرکز کنند.

معاون تربیت و آموزش فرماندهی انتظامی استان مازندران با بیان اینکه ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، حدود 10 درصد منابع دنیا را در خود جای داده است، افزود: موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی و منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوّع کشاورزی و باغی بخش‌هایی از ظرفیّت‌های کشور است و گفته شده که ایران از نظر ظرفیّت های استفاده نشده‌ طبیعی و انسانی در رتبه‌ اوّل جهان است.

باقری با اشاره به اینکه فرهیختگان، مدیران و متولیان امر باید این مهم را برای مردم تبیین کنند که چه منابع بیکرانی در ایران وجود دارد و اینها می‌تواند عامل ثروت و فرصت شود، خاطرنشان کرد: از طرفی در روستاها نیز علاوه بر کشاورزی ظرفیت‌های فراوان دیگری نظیر منابع طبیعی، گیاهان دارویی، معماری، موسیقی، روایت‌های مستند و غذاها وجود دارد که جزء ثروت‌های روستاها محسوب می‌شوند و با تأکید بر لزوم آگاه‌سازی و آموزش روستاییان با شناختن کشت و زرع‌های متناسب با ظرفیت هر منطقه از فرصت‌های موجود بهره‌برداری کرد، جذب گردشگر و ایجاد اشتغال از این راه با معرفی این سرمایه عظیم فرصت‌های دیگری برای توسعه صنعت توریسم است.

*جایگاه علمی ایران

وی می‌گوید: بر اساس مستندات موجود دانشمندان، پژوهشگران و استادان دانشگاه‏‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور همانند گذشته منویات مقام معظم رهبری را به موضوع مولدبودن علم در دانشگاه‏ها مورد توجه قرار داده و بیانات ایشان را سرلوحه تمامی امور آموزشی و پژوهشی خود قرار دادند، از طرفی، هسته اصلی تصمیم‏‌گیری ‌های مهم و کلان پژوهشی کشور در وزارتخانه ‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

معاون تربیت و آموزش فرماندهی انتظامی استان مازندران در ادامه بیان می‌کند: بررسی و تحلیل جدیدترین داده ‌های استخراج شده از پایگاه استنادی وب‏گاه علم (WOS) در خصوص تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران حکایت از عملکرد منحصر به فرد پژوهشگران و دانشمندان ایرانی دارد، کسب رتبه اول تولید علم در جهان اسلام و اختصاص بیش از 22 درصد تولیدات علمی کشورهای اسلامی بر اساس داده‏‌های مستخرج از معتبرترین پایگاه استنادی جهان (ISI)، ثبت بیش از ۲۵ هزار و ۵۰۰ مدرک در این پایگاه و قرار گرفتن در زمره ۱۵ کشور برتر دنیا از منظر تولید علم جزء افتخارات ایران است.

باقری افزود: همچنین کسب موفقیت‌های فراوان در دانش هسته‌ای، رادیو دارو، موفقیت در سلول‌های بنیادی در پیوند‌های مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب و ترمیم ضایعات نخایی، پیوند قرنیه چشم،، تولید سلول‌های بنیادی جنین و علم شبیه‌سازی، هوافضا و بسیاری از علوم دیگر فرصت‌های فراوانی است که بارقه امید را در دل‌های پاک جوانان این کشور ایجاد کرد.

* وجود مدیران باتجربه

وی می‌گوید: مدیران مؤمن و دلسوز نظام که با تخصص مورد نیاز که فراز و فرودهای چهل ساله نظام جمهوری اسلامی ایران را از نزدیک لمس کرده اند، نباید با طرح برخی مباحث غیرکارشناسی از چرخه خدمت حذف شوند، این بخش از مدیران در پیروزی انقلاب، سال‌های دفاع مقدس، دوره سنگین تحریم‌ها در خط مقدم مبارزه بودند و توانستند در شرایط گوناگون کشور را به مرحله گام دوم انقلاب برسانند، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ نباید به بهانه جوان گرایی از خدمات و تجربه افراد پا به سن گذاشته غافل شد.

*وجود جوانان نخبه انقلابی

 معاون تربیت و آموزش فرماندهی انتظامی استان مازندران با بیان اینکه مقام معظم رهبری(مدظله) در بیانیه گام دوم انقلاب، مهم‌ترین ظرفیّت امیدبخش کشور را نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی معرفی کردند، افزود: جمعیّت جوان زیر ۴۰ سال که بخش مهمّی از آن نتیجه‌ موج جمعیّتی ایجاد شده در دهه‌ ۶۰ است، فرصت ارزشمندی برای کشور است.

باقری با بیان اینکه ۳۶ میلیون نفر در سنین میانه‌ ۱۵ و ۴۰ سالگی، نزدیک به ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی، رتبه‌ی دوّم جهان در دانش‌آموختگان علوم و مهندسی، انبوه جوانانی که با روحیه‌ی انقلابی رشد کرده و آماده‌ تلاش جهادی برای کشورند، بیان کرد: جمع چشمگیر جوانان محقّق و اندیشمندی که به آفرینش‌های علمی و فرهنگی و صنعتی و در عرصه‌های دین، اخلاق، معنویت و عدالت سرآمد بوده و روحیه انقلابی و عمل جهادی در آنان موج می‌زند، ثروت عظیمی برای کشور است که هیچ اندوخته‌ مادی با آن قابل مقایسه نیست.

*انسجام اجتماعی

وی با اشاره به اینکه برای کشوری که حدود یک دهه درگیر جنگ بوده و سالیان متمادی در معرض تحریم‌ها قرار دارد و حتی چند سالی نیز رکود را تجربه کرده است، افزود: ایجاد جهش در تولید اهمیتی مضاعف دارد چراکه یک اقتصاد قدرتمند و پویا می ‌تواند رفاه اجتماعی را برای مردم به ارمغان آورده و پیش برنده اقتدار ملی باشد، در چنین شرایطی ایجاد انسجام در سیاست‌گذاری‌ها و سایر بخش‌های اجرایی اولویت مهم است، در واقع جهش تولید نیازمند یک بخش کارآفرین و سرمایه‌گذار، یک بدنه نیروی انسانی متخصص و باانگیزه در سطوح مختلف، مجموعه قوانین و مقررات پشتیبان و از همه مهمتر منابع مالی مکفی است.

*وجود امنیت پایدار در کشور

معاون تربیت و آموزش فرماندهی انتظامی استان مازندران با بیان اینکه بی‌شک مهمترین بخش تحول در همه بخش های کشور امنیت است و هیچ عنصری برای توسعه و تکامل یک جامعه و همچنین شکوفایی استعدادها در بخش های اقتصادی، اجتماعی مهمتر از عنصر امنیت و ایجاد آرامش لازم در جامعه نیست، افزود: به بیانی دیگر هرگونه توسعه اجتماعی، خلاقیت و نوآوری، رفاه و خدمات، سازندگی و بالندگی بدون امنیت امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل خداوند متعال در سوره نور امنیت را در کنار عبودیت و بندگی معرفی می‌کند.

باقری بیان کرد: هیچ کشوری به رشد، توسعه و بالندگی نخواهد رسید، مگر اینکه در برنامه‌ریزی‌های کلان خود برای امنیت جایگاه ویژه‌ای پیش‌بینی کند، دشمنان انقلاب اسلامی ناامنی در کشور را با برنامه‌ریزی‌های هدفمند در دو بعد دنبال می‌کنند، از یکسو تهدیدهای فراوان و تحریم‌های ظالمانه را به صورت گسترده در دستور دارند و از سویی دیگر با توجه به تنوع قومیت‌ها و وجود برخی عناصر ناراضی، ایجاد اختلاف‌ها و آشوب‌های داخلی را به بهانه‌های گوناگون شعله‌ور می‌کنند.

وی افزود: به مدد الهی، هوشمندی آحاد مردم و دلسوزان نظام و تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به خصوص نیروی انتظامی که مسؤولیت اصلی تأمین امنیت را برعهده دارد، در اقصی‌نقاط کشور مردم ما از نعمت امنیت برخوردارند دولت نیز باید امنیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی را با وضع قوانین بهتر فراهم کند.

معاون تربیت و آموزش فرماندهی انتظامی استان مازندران بیان کرد: باتوجه به فرصت‌های بیشمار پیش‌رو، می‌توان با اصلاح قوانین دست و پاگیر و سیستم ناکارآمد دیوانسالار، اصلاح ساختار تولید ملی، توجه به دولت الکترونیک، کسب و کارهای کوچک و خانگی از طریق ایجاد رقابت سالم، برنامه‌ریزی علمی برای منابع طبیعی و جلوگیری از خام‌فروشی، گسترش صنایع تبدیلی و بسته بندی در بخش کشاورزی، توسعه کشت گلخانه‌ای، افزایش تولید آبزیان در قفس، انضباط مالی، اصلاح نظام بانکی و بیمه‌ای، جمع‌آوری سرمایه‌های سرگردان، شعار سال را محقق کرد.

انتهای پیام/86041/ج

برچسب‌ها:

نظر شما