شناسهٔ خبر: 39256717 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

کرونا، بیماری غرب‌زدگی اصلاح‌طلبان را تشدید کرد

صاحب‌خبر -



سرویس سیاسی-
روزنامه شرق در شماره دیروز خود با صادق زیبا کلام گفت‌وگویی کوتاه انجام داده و زیباکلام نیز حقارت‌بارترین شکل غرب‌زدگی را در عصر پرده‌برداری کرونا از حقیقت غرب به نمایش گذاشته است.
وی به روزنامه شرق گفته: «آیا ما خبر داریم آمار و ارقامی‌که در چین اعلام می‌شود درست است؟ مثلا اگر بگویند پنج هزار تلفات داشته‌اند، آیا به این آمار می‌شود استناد کرد؟ در حالی ‌که در نظام‌های دیگر اگر مثلا انگلیسی‌ها یا ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها بگویند پنج هزار نفر تلفات داشته‌اند، این عدد حتی پنج هزار و 500 نفر نیست و آمار را درست اعلام می‌کنند. در یک نظام باز اگر تصمیمی‌ غلط و ناقص باشد زود مشخص می‌شود، اما در یک نظام بسته، درست است که کارها سریع‌تر انجام می‌شود، اما اگر اشتباه و نواقصی وجود داشته باشد، هیچ‌کس از آن اطلاع پیدا نمی‌کند[!!]»
نکته نخست این است که آیا این فرد شواهد و قراینی برای زیر سؤال بردن آمار آن کشور شرق دور و تایید سفت و سخت آمار کشورهای غربی دارد؟ قطعا نه. پس چگونه است که او مانند وحی مُنزل از آمار غرب سخن می‌گوید؟ پیش از پاسخ ادامه افاضات این فرد را بخوانید.  وی در ادامه افزوده است: «ما، بین چین و غربی‌ها هستیم؛ یعنی نه آن اقتدار چین را در دولت و شخص آقای روحانی می‌بینیم و نه آن شفافیت رهبران غربی را. بنده به ‌شخصه بین اقتدار کم آقای روحانی و اقتدار و اتوریته زیاد چینی‌ها، اقتدار کم روحانی را انتخاب می‌کنم، چون میزان انتقادات و اعتراضات نسبت به آقای روحانی و عملکرد او در مواجهه با کرونا خیلی بیشتر از آن چیزی بود که در چین دیدیم. داستان پزشک چینی را به‌خاطر داریم که وقتی به مقامات چین در مورد کرونا هشدار داد، صدای او را خفه کردند و در نهایت نیز فوت شد. چنین چیزی در ایران نیست، ولی باز از عملکرد کشورهای غربی نیز خیلی فاصله داریم.» در پاسخ به سؤال بالا باید گفت زیباکلام تجسم آرزو و رویایی است که غربی‌ها نسبت به مردمان آسیا و آفریقا داشته و دارند، به این‌ترتیب که در شرق عالم مردمان بنشینند و حتی برای آروغ زدن یک غربی به‌به و چه‌چه کنند و آن را زیباترین صدای موجود در هستی بخوانند. آری آنها چندین قرن است که آرزو دارند سیطره و برتری ذاتی و ژنی خود را در شرق به باور مردمان تبدیل کنند و بر این اساس مردمان بیرون از غرب عالم به خودتحقیری بپردازند و مدح غربیان را بگویند. باید به این فرد و امثال او یادآور شد که مرکز عالم آنها یعنی آمریکا مگر همین اواخر در مورد تلفات عین‌الاسد دروغی به آن مضحکی نگفت؟ مگر هم اکنون در غرب عالم به شکلی کاملاً رسمی ‌و شیک مشغول دزدیدن ماسک از یکدیگر نیستند؟ فرانسه محموله ماسک ایتالیا را سرقت می‌کند و آمریکا محموله ماسک فرانسه را و... برعکس این ایرانی غرب زده یک بانوی آمریکایی که نویسنده و روزنامه‌نگار نیز هست در یادداشتی به مقایسه رفتار ایرانیان و غربی‌ها پرداخت. خانم جنیفر‌ گرین در یادداشت خود نوشت: «ای‌کاش مردم دنیا چگونه برخورد کردن با بحرانی بزرگ مانند کرونا را از ایرانیان بیاموزند.»
ذوق‌زدگی بلندگوهای ‌ترامپ از اظهارات تأمل‌برانگیز سخنگوی وزارت بهداشت
روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «ترجیح منافع چین بر منافع ملی» نوشت: «سخنگوی وزارت بهداشت ایران در نشست خبری خود از آمارهایی که دولت چین پیرامون تبعات ویروس کرونا ارائه می‌دهد انتقاد کرد و آن را «شوخی تلخ چینی‌ها» نامید، اما همین اظهارنظر که بر پایه تحقیقات محققان ایرانی و یافته‌های دیگر کشورهای جهان بود، چالشی جدی را برای کیانوش جهانپور ایجاد کرد... کاربران و شخصیت‌های اصولگرا در حالی معتقدند به دلیل «حفظ منافع ملی» و «کمک‌های چین» نباید چنین مسائلی مطرح شود که طی سال‌های گذشته و در مقابل درخواست مذاکره دولت با آمریکا برای حفظ منافع ملی از لزوم توجه به «آرمان‌های انقلاب» سخن گفته بودند».
این روزنامه زنجیره‌ای همچنین در یادداشت دیگری با عنوان تهران مهم‌تر است یا پکن؟ نوشت: «آنچه در فضای توئیتری میان نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در کشور بیان شد به دستور رئیس‌جمهور و دلالت ضمنی بر موجودیت عینی این ستاد به‌عنوان ستاد اصلی تصمیم‌گیری در زمان بحران کرونا موضع رسمی ‌نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. در واقع آنچه او بیان می‌کند نزد افکار عمومی از منظر قدرت رسمی ‌حاکم در زمان وضعیت بحرانی باید مورد حمایت اجزای دیگر سیستم واقع شود. آنچه سفیر چین با ادب سیاسی خود، البته در ‌ترجمه‌هایی که انجام می‌پذیرد و با عنایت به ‌ترجمه آن به نمایش گذاشته می‌شود، نوعی برخورد بالادستی از طرف سفیر پکن نسبت به سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به‌عنوان ستاد اصلی تصمیم‌گیری در وضعیت بحرانی بنا به مدارک و مدارج موجود است.» اظهارات تأمل‌برانگیز سخنگوی وزارت بهداشت درباره چین، هم ذوق‌زدگی رسانه‌های معاند را در پی داشت و هم با استقبال رسانه‌های زنجیره‌ای در داخل کشور مواجه شد.
در روزهای گذشته، محمد کشاورززاده، سفیر ایران در پکن گفته بود: «تاکنون کمک‌های دولتی و مردمی چین با ۲۸ پرواز طبق جدول پیوست از شهرهای پکن، شانگهای و گوانجو به کشورمان ارسال شده است... بیش از ده میلیون ماسک، ۵۰۰ هزار کیت تشخیص کرونا، ۳۰۰ هزار جراحی و لباس ایزوله، دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستکش، ۳۵۰ ونتیلاتور، ۵۰۰ اتاق پیش ساخته بیمارستانی و انواع دارو و تجهیزات بیمارستانی از جمله این کمک‌ها می‌باشد».
نکته قابل تأمل اینجاست که همزمان با اقدامات انسان‌دوستانه چین برای کمک به ایران در مقابله با کرونا، دولت‌های اروپایی و آمریکا به هیچ عنوان حاضر نشدند تا تحریم‌های ضدایرانی و از جمله تحریم دارو را لغو کنند.  
تحریم اقتصادی داخلی بزرگ‌تر از تحریم خارجی است
روزنامه دنیای اقتصاد دیروز در مطلبی نوشت: «روابط بانکی هم با قرار گرفتن دوباره ایران در «لیست سیاه» کارگروه اقدام ویژه مالی و احیای اقدامات مقابله‌ای در برابر نظام بانکی و مالی ایران هم اگر تجارت با اروپا را دشوارتر نکند، قطعا آسان‌تر نخواهد کرد. ضمن آنکه سیاست ارزی چندنرخی، ممنوعیت‌های واردات و صادرات، بوروکراسی شدید و تغییر مکرر قوانین گمرکی و ارزی که به گفته اکثر فعالان اقتصادی و بازرگانان مشکلاتی بزرگ‌تر از تحریم‌های خارجی هستند، امسال هم ادامه خواهند داشت.  این در حالی است که در شرایط کنونی بیش از پیش باید این موانع داخلی برطرف شود. در همین هفته‌های اخیر با وجود همه مشکلات، دیدیم تسهیل در برخی قوانین گمرکی و رفع مقررات دست‌وپاگیر برای تامین کالاهای ضروری مقابله با بیماری کووید-۱۹چه تأثیر مثبتی می‌گذارد. با این شرایط می‌توان انتظار داشت که تجارت خارجی با اروپا امسال از پارسال هم کمتر شود.» در ادامه این مطلب آمده است: «در میان این همه مشکلات، عملیاتی شدن سازوکار اینستکس، ۱۵ ماه بعد از راه‌اندازی‌اش توسط آلمان، بریتانیا و فرانسه برای تسهیل تجارت بین ایران و اروپا و دور زدن تحریم‌های ثانویه آمریکا خبر خوبی بود. هرچند دادوستد کوچکی بود و به گفته برخی منابع شامل محموله دارو به ارزش ۵۰۰ هزار یورو بود، اما همین که با وجود مشکلات متعدد فنی و سیاسی عملیاتی شد، اتفاق مثبتی است و می‌توان امیدوار بود که در زمان تحریم‌ها دست‌کم تجارت برخی از کالاها مانند دارو و تجهیزات پزشکی را تسهیل کند. اما مشکل اصلی این سازوکار یعنی تامین پایدار منابع مالی ورودی آن همچنان پابرجاست و باید دید چگونه این مشکل در بلندمدت حل می‌شود.» این روزنامه نوشت: «در کنار ادامه رایزنی‌ها و مذاکرات با اروپایی‌ها، کاهش بوروکراسی، تسهیل قوانین گمرکی و ارزی و تصویب قوانین و انجام اقدامات لازم برای خروج از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف، با توجه به اضافه شدن بحران کرونا به تحریم‌ها، امسال اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند و می‌تواند تا حدودی تجارت با اروپا را بهبود دهد.» نکته متقن و مهم نوشته فوق، آنجاست که مشکلات ساختاری اقتصاد، اجرای سیاست‌های بی‌پایه و غلط در عرصه پولی و مالی و مجموعا تحریم‌های داخلی اقتصاد، مشکلی بزرگ‌‎تر از تحریم‌های خارجی عنوان شده است. این موضوع، جزو مهم‌ترین هشدارهای منتقدان بوده است که وضعیت اقتصادی کشور بیش از تحریم، از سوزاندن فرصت‌های شکوفایی اقتصاد و سوءمدیریت داخلی رنج می‌برد. اما برخلاف آنچه در بالا آمده، همکاری ایران با FATF نه تنها گشایشی برای کشور نخواهد داشت بلکه موجب فشار و تحریم بیشتر و خودتحریمی ‌می‌شود. یک مقام FATF صراحتاً گفته بود که ایران از طریق بانک‌هایی تحریم‌ها را دور می‌زند و اگر FATF را بپذیرد این راه هم مسدود می‌شود.

نظر شما