شناسهٔ خبر: 39256681 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

اعلام جان باختگان سیل نوروزی به تفکیک شهرها/ احتمال آب گرفتگی در معابر تهران/ احتمال سرازیری سیلاب به سمت هامون

رضا پورحسین

اسماعیل نجار با اشاره به احتمال طغیان رودخانه ها و آبگرفتی معابر از مردم خواست تا به هشدار مسئولین توجه کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سازمان هواشناسی با بیان اینکه از روز چهارشنبه با تشدید بارش‌ها احتمال طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی در معابر مواجه خواهیم بود از مردم خواست از حاشیه رودخانه‌ها فاصله گرفته و به توصیه‌های ایمنی توجه کنند.

در همین راستا سازمان مدیریت بحران کشور و مسئولین استانی نیز تمهیدات لازم را برای مقابله با طغیان رودخانه‌ها و تشدید بارش‌ها در نظر گرفته‌اند. بارش‌هایی که در روزهای گذشته مجموعا در استان‌ها مختلف کشور موجب جان باختن 23 نفر از هموطنان ما شد.

احتمال سرازیری سیلاب به سمت هامون

در همین راستا اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی که خبر از بارندگی‌های شدید در کشور افغانستان می‌دهد و همواره اینگونه بارش‌ها سبب سرازیری سیلاب‌های گسترده‌ای به سمت هامون خواهد شد.

او افزود: از مدت‌ها قبل با برنامه‌ریزی صورت گرفته، لایروبی رودخانه‌ها و استحکام بخشی مناطق ساحلی توسط دست‌اندرکاران استانی انجام شده است.

نجار اظهار کرد: طی چهار روز اخیر دبی آب‌های وارد شده از افغانستان به هامون حدود 1500 متر مکعب بود و این میزان عصر روز گذشته در برهه‌ای از زمان به 30 هزار متر مکعب و پس از فروکش کردن شدت خود به 2800 متر مکعب رسید. از آن زمان تاکنون نگرانی پیرامون این است که این حجم آب سرازیر شده از 3500 متر مکعب فراتر نرود تا بتوان آن را کنترل کرد که تا این لحظه چنین اتفاقی رخ نداده است.

 بارش‌ها مشکل ریزگردها را از بین می‌برد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: از ابتدای این بارش‌ها حدود 3 میلیارد متر مکعب سیلاب وارد منطقه هامون شده که برای بخش کشاورزی و منابع آبی سیستان و بلوچستان خبر بسیار خوبی است و معضل ریزگردها را در این استان نیز تا حدود زیادی حل خواهد کرد.

نجار گفت: در ادامه نیز با توجه به خطر مجدد طغیان رودخانه‌ها از روز چهارشنبه تمهیدات لازم در این مناطق اندیشیده شده و همکاران استانی با تجهیزات کامل مستقر شده‌اند تا بتوانند خدمات لازم را انجام دهند. در سایر نقاط کشور نیز این خطر وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: طی 24 ساعت گذشته شاهد بارش برف بیش از نیم متر در استان اردبیل بودیم که مسیرهای موصلاتی این استان را مسدود کرده است. از شب گذشته تا امروز شاهد بارش حدود 26 میلیمتری در تهران بودیم و اگر این روند ادامه داشته باشد احتمال آبگرفتگی در برخی معابر وجود دارد.

به گفته او شهرداری تهران آمادگی خود را برای رفع هرگونه موانع اعلام کرده و با تمام تجهیزات لازم آماده خدمات رسانی است.

مردم به هشدارهای مسئولان توجه کنند

نجار با تاکید بر احتمال سیلابی شدن برخی محورهای موصلاتی گفت: از مردم خواهشمندیم به هشدارهای ماموران میدانی و اخباری که از رسانه‌ها منتشر می‌شود توجه کامل کنند. شاهد بودم یک دستگاه کامیون به این نکات توجه نکرد و برای عبور از سیلاب وارد منطقه ممنوعه شد و سیلاب این کامیون را به درون خود کشید و به همراه خود برد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: نیاز است مردم با توجه به شرایط بد جوی و همزمان با شیوع کرونا از سفر اجتناب کرده و در منازل خود باقی مانند. هر کجا که مردم همراهی کرده‌اند شاهد بوده‌ایم که کمترین خسارت را نیز متحمل شده‌ایم.

افزایش تعداد جان باختگان به 23 نفر

اسماعیل نجار در رابطه با تعداد جان باختگان بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر گفت: تعداد جان باختگان به 23 نفر رسیده و همچنان یک نفر از هموطنان ما مفقود است.

او با اشاره به آمار دقیق جان باختگان سیل اخیر عنوان کرد: در استان بوشهر شهرستان کنگان یک نفر، در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان سرباز یک نفر، شهرستان نیک‌شهر یک نفر، در استان فارس یک نفر در لارستان و یک نفر در زرین دشت، سه نفر در کازرون و یک نفر در شهرستان قیر و کارزین و پنج نفر در شیراز ، در استان هرمزگان دو نفر در بندرعباس و یک نفر در میناب، در استان خوزستان شهرستان باغملک یک نفر جان خود را از دست دادند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان گفت: متاسفانه سه نفر از هموطنان ما در استان قم بر اثر فرو نشست زمین و دو نفر در استان خراسان رضوی در شهرستان نیشابور بر اثر رعد و برق جان باختند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما