شناسهٔ خبر: 39256109 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

قدرت روبه‌زوال ایالات‌متحده؛

هزینه‌های سنگین اقتصادی و بین‌المللی جدایی کالیفرنیا از آمریکا/ایالتی که در استقلال‌طلبی تنها نیست

کالیفرنیا سومین ایالت بزرگ آمریکا و ثروتمندترین منطقه این کشور است که در صورت موفقیت جنبش استقلال‌طلب در جدایی از دولت فدرال، ضربه سنگین اقتصادی و بین‌المللی به کاخ سفید وارد خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، آمریکا از بدو شکل‌گیری شاهد خیزش‌ها و تلاش‌ها برای تجزیه این کشور بوده است. ازنظر دادگاه عالی ایالات‌متحده، تجزیه یا استقلال‌طلبی ایالت‌ها غیرقانونی است ولی این نهاد قضائی درعین‌حال تصریح کرده که انقلاب در یک ایالت یا رضایت عموم مردم آن، می‌تواند به تجزیه موفقیت‌آمیز منجر شود.

کالیفرنیا یکی از ایالت‌هایی است که اختلافاتش چه در داخل و چه با ایالت‌های دیگر، بارها به اوج رسیده و باعث شده تا دستکم 6 مورد درخواست برای استقلال از آمریکا و یا تقسیم این ایالت جنوبی، مطرح شود. آخرین مورد آن، روز یکشنبه بود که «مارکوس روئیز ایوانز»، رهبر استقلال‌طلبان این ایالت، اقدامی نادر در راستای هدفش انجام داد.

وی در پیامی ویدئویی، بر طبل مخالفت با سیاست خارجی کاخ سفید کوبید و خطاب به مردم ایران گفت: «ما خواهان جدایی از آمریکا هستیم... مردم کالیفرنیا مخالف سیاست‌های واشنگتن هستند... کالیفرنیای مستقل روابط دوستانه‌ای با ایران خواهد داشت... ما معتقد به ساختن پل هستیم نه دیوار... ما می‌خواهیم کالیفرنیا را در مسیر جدیدی قرار دهیم... بسیاری از مردم سراسر جهان دولت آمریکا را به دلیل سیاست‌های خصمانه‌اش دوست ندارند، ما کالیفرنیایی‌ها نمی‌خواهیم این سیاست‌ها به نام ما تمام شود... ایران مانند روسیه یک کشور بسیار مهم است و نقشی استراتژیک در اقتصاد جهان دارد... اگر مردم ایران اعلام کنند که کالیفرنیا در صورت استقلال کالیفرنیا، به رسمیت شناخته خواهد شد، این مسئله آتشی در کالیفرنیا به پا خواهد کرد.»

پیام ویدئویی رهبر استقلال‌طلبان کالیفرنیا به مردم ایران

دلایل رشد احساسات استقلال‌طلبانه در کالیفرنیا

کالیفرنیا افزون بر مخالفت با سیاست خارجی کاخ سفید، راهبردهای دولت مرکزی با مصالح اقتصادی این ایالت را در یک راستا نمی‌داند. ضمن اینکه این منطقه به دلیل مساحت وسیعش، به‌درستی اداره نمی‌شود و شکاف‌های ترمیم‌ناپذیری بین ارزش‌های کالیفرنیا و دیگر نقاط آمریکا وجود دارد.

اقتصاد کالیفرنیا از اقتصاد کل انگلیس بزرگ‌تر است و مالیاتی که به دولت مرکزی آمریکا پرداخت می‌کند، از همه ایالت‌های دیگر این کشور، بیشتر. مردم کالیفرنیا به نحوه رسیدگی دولت مرکزی با توجه به مالیاتی که می‌پردازند، ناراضی هستند و می‌خواهند که کنترل درآمدها را خود، در اختیار داشته باشند.

به گفته «برندون اولری»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه پنسیلوانیا؛ «با جدا شدن کالیفرنیا از آمریکا، ارزش دلار سقوط خواهد کرد و ممکن است یورو و یوان چین جای آن در اقتصاد جهانی را بگیرند.»

غول‌های فناوری آمریکا ازجمله اپل، گوگل، ادوبی، هیولت پاکارد، ای.ام.دی.، اینتل، اوراکل و یاهو در این ایالت در منطقه «سیلیکون ولی» (Silicon Valley) به معنای دره سیلیکون واقع‌ شده‌اند. فقط یک‌ قلم از ضرر اقتصادی آمریکا در این صورت، جدا شدن درآمد سالانه حدود 270 میلیارد دلاری شرکت اپل از عایدی ایالات‌متحده است. به همین دلیل اگر مردم کالیفرنیا بر جدایی از آمریکایی از اجماع کنند، این کشور ضربه سختی خواهد خورد.

نمایی گرافیکی از شرکت‌های مستقر در سیلیکون ولی

مردم کالیفرنیا که بیشترین سهم را در پر کردن ذخایر فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) دارند، شاهدند که دولت مرکزی دچار ضعف‌های آبروبر و فاحش در مهار ویروس کرونا شده است. در حال حاضر آمریکا نزدیک به 370 هزار نفر مبتلا به کرونا دارد که حدود 11 هزار نفر از آن‌ها درگذشته‌اند.

سیاست‌های مهاجرستیزانه کاخ سفید نیز به مذاق مردم کالیفرنیا خوش نمی‌آید. اکثر ساکنان این ایالت به مهاجران همسایه جنوبی خود (مکزیک) خوشامد می‌گویند؛ اما ترامپ اصرار دارد که در سراسر ایالت‌های هم‌مرز با این کشور شامل تگزاس، نیومکزیکو، آریزونا و کالیفرنیا دیواری برای ممانعت از ورود مهاجران احداث کند.

راهپیمایی مردم کالیفرنیا در حمایت از پناهندگان

افزون بر این، آمریکای منهای کالیفرنیا موقعیت فعلی خود را در دنیا از دست می‌دهد و چرخش سیاسی آن باعث تیرگی روابطش با کشورهایی نظیر کانادا و نزدیکی مضاعفش به کشورهایی نظیر روسیه و مجارستان خواهد شد. ازاین‌رو، عده کثیری از مردم این ایالت با توجه به تبعیض‌های موجود در سیستم حکومت فدرال، خواستار پایان حضور ایالتشان در حکومت مرکزی هستند.

کالیفرنیا تنها نیست

کالیفرنیا اما در استقلال‌طلبی تنها نیست و برخی ایالت‌های دیگر نیز از دهه 80 میلادی به این‌سو، خواستار جدایی از نظام آمریکا بوده‌اند. آلاسکا، جورجیا، هاوایی، کارولینای جنوبی، تگزاس و ورمونت، مناطقی هستند که درخواست جدایی آن‌ها از آمریکا با مخالفت دادگاه‌های محلی روبه‌رو شده است اما همچنان به تلاش خود ادامه می‌دهند.

علاوه بر ایالت‌های ذکرشده، جدایی کالیفرنیا ممکن است به بروز خواسته‌های مشابهی در دیگر نقاط ایالات‌متحده منجر شود. مثلاً ایالت‌های شمال‌شرقی این کشور دیگر امیدی به رسیدن به قدرت سیاسی در این کشور جدید نخواهند نداشت. برای همین جدایی به تنها راه فرار بسیاری از این ایالت‌ها از زیر پرچم دولت فدرال بدل می‌شود. چنین اتفاقی بدون پیشینه تاریخی نیست.

عاملی که باعث فروپاشی کامل و نابودی شوروی شد، خروج جمهوری‌های بالتیک بود که نهایتا راه را برای خروج گرجستان، اوکراین و دیگر جمهوری‌های این ابرقدرت هموار کرد.

و بالاخره اینکه با جدا شدن ایالت‌های استقلال‌طلب آمریکا در کنار دیگر شاخصه‌های رو به محاق این کشور ازجمله اقتصاد روبه‌زوال، نفوذ نظامی – سیاسی رو به ضعف و کمرنگ شدن هژمونی این کشور، پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب درباره آینده رأس استکبار به وقوع خواهد پیوست: «همچنان که شکوه و جلال کشتی معروف تایتانیک مانع از غرق شدن آن نشد، تلاش برای آرایش ظاهر آمریکا و شکوه و جلال آن نیز مانع از غرق شدنش نیست و آمریکا غرق خواهد شد.» (29 بهمن 98)

انتهای پیام/4106/پ

نظر شما