شناسهٔ خبر: 39251528 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

منابع عراقی؛

ائتلاف العبادي و سائرون نيز از الزرفي حمايت نمي کنند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- منابع غیررسمی گفتند، ائتلاف‌های النصر و سائرون حمایت خود از نامزدی عدنان الزرفی برای تشکیل کابینه جدید را برداشته و به جای آن از مصطفی الکاظمی حمایت می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا، آنچه «منابع سیاسی ویژه» در عراق نامیده شده، خبر دادند که ائتلاف‌های «النصر» و «سائرون»، از حمایت «عدنان الزرفی» نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه عراق دست برداشته‌اند.
این منابع به پایگاه خبری «المسله» عراق گفتند که «حیدر العبادی» رئیس ائتلاف النصر و «نصار الربیعی» رئیس هیئت سیاسی ائتلاف «سائرون» به برهم صالح رئیس جمهور عراق اعلام کرده‌اند که دیگر از الزرفی حمایت نمی‌کنند.
به گفته منابع مذکور، الربیعی و العبادی به برهم صالح گفته‌اند که از نامزدی «مصطفی الکاظمی» برای نخست‌وزیری عراق، حمایت می‌کنند.
به گزارش المسله، شانس الکاظمی که رئیس سرویس اطلاعات عراق بوده، برای تصدی منصب نخست‌وزیری افزایش یافته است؛ زیرا بیشتر فراکسیون‌های سیاسی به ویژه فراکسیون‌های شیعه، از وی حمایت می‌کنند.
بنا بر این گزارش، در کنار این مسئله، الزرفی همچنان به تشکیل کابینه خود اصرار دارد و گفته شده که با ابزار تطمیع، توانسته موافقت برخی از فراکسیون‌های سیاسی را به دست آورد.
اما منابع مذکور گفتند که چنین اقداماتی «هیچ سودی برای الزرفی نخواهد داشت و فراکسیون‌های سیاسی که مخالفت خود را با مأموریت وی برای تشکیل کابینه اعلام کردند... به طور قطع از الکاظمی حمایت خواهند کرد».
به گفته این منابع، فراکسیون‌های سیاسی، الکاظمی را شخصیتی «متوازن، غیر حزبی و مستقل می‌دانند که پرونده فساد ندارد و این مسائل، مهم‌ترین چیز برای شهروندان عراق است».
برهم صالح اواخر اسفند ماه بدون رعایت قانون اساس عراق، الزرفی نامزد فراکسیون النصر را به نامزدی سمت نخست‌وزیری معرفی کرد. قرار بود الزرفی شنبه هفته جاری اسامی وزرای کابینه پیشنهادی خود را تقدیم پارلمان کند.
احزاب سیاسی شیعه عراق از زمان معرفی الزرفی برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور به این مسئله حساسیت نشان داده‌ و او را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی می‌دانند که داشتن تابعیت آمریکایی و اتخاذ برخی مواضع در دوران استانداری نجف اشرف در این بین، مزید بر علت شده و مخالفت‌ها با نخست‌وزیری عدنان الزرفی را بیشتر کرده است.
براساس قانون اساسی عراق، رئیس جمهور (برهم صالح) موظف است برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند. فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق هم اکنون ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری است و ائتلاف الفتح به همراه چند حزب دیگر، جزء این فراکسیون است.

نظر شما