شناسهٔ خبر: 39250519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

کمالی پور:

تراکنش 500 هزار یورویی اینستکس نمی‌تواند گره‌گشای مشکلات باشد

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اعتقاد دارد اولین تراکنش مالی میان ایران و اروپا در چارچوب اینستکس قابل ملموس نیست و نمی تواند گره گشای مشکلات باشد.

صاحب‌خبر -

یحیی کمالی پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اولین تراکنش مالی میان ایران و اروپا در چارچوب اینستکس به ارزش تقریبی 500 هزار یورو، گفت: مدت زمان زیادی از مطرح شدن موضوع اقدام مالی مشترک بین اروپا و کشورمان می گذرد اما شاهد عملکرد مثبتی از سوی اروپایی ها نبودیم.

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بدون شک تراکنش رخ داده در اینستکس با تعهدات اروپایی ها در برجام نسبت به جمهوری اسلامی و همچنین تحریم های ظالمانه اعمل شده از سوی ایالات متحده علیه ایران قابل ملموس نیست و نمی تواند گره گشای مشکلات باشد.

وی ادامه داد: باید اذعان کرد تراکش500 هزار یورویی نشانه پایبندی به تعهدات اروپا در برجام نیست از این رو کشورهای حاضر در این توافقنامه باید گام های بلندتری در رابطه با مسائل مالی و تجاری بردارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: اروپایی ها باید برای حل مشکل تجارت با کشورمان فکر اساسی کنند و دیگر نمی توانند با موضع گیری های سیاسی و صدور بیانیه درصدد خرید زمان باشند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به شرایط کنونی حاکم بر کشورهای دنیا با توجه به شیوع بیماری کرونا، طی روزهای آینده شاهد رخدادهای قابل توجه در کانال مالی مستقل موسوم به اینستکس باشیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، چندی پیش وزیر خارجه آلمان فرانسه، آلمان و انگلیس نخستین عملیات مالی با ایران بر اساس اینستکس را تأیید کردند.

وزارت خارجه آلمان طی بیانیه‌ای گفته است که هدف اینستکس ایجاد یک راه حل بادوام برای تجارت مشروع بین ایران و اتحادیه اروپا در راستای تلاشهای برای حفظ برجام است./

پایان پیام

نظر شما