شناسهٔ خبر: 39250290 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اسدالله شعبانی:

دست در دست هم، میهن خویش را کنیم آباد

تهران- ایرنا- شاعر مطرح ادبیات کودک و نوجوان کشورمان که دامنه شهرت او مرزهای جهانی را نیز درنوردیده با تاکید بر آنکه باید با کتاب زندگی کنیم، باید دانا باشیم تا «دست در دست دهیم به مهر، میهن خویش را کنیم آباد» یادآور شد: اگر میهنمان را آباد کنیم، اگر دانش کافی داشته باشیم، اگر ببینیم و بدانیم مشکلمان چیست، آنها را به سادگی حل خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

شیوع ویروس کرونا تجربه متفاوتی از زیست و زندگی را برای انسان‌های سراسر جهان به‌وجود آورده است. تجربه‌ای که این روزها از آن به‌عنوان قرنطینه خانگی یاد می‌شود. به گفته کارشناسان امر درمان یعنی کادر درمان، پرشکان و پرستاران متعهدی که با تعبیر واژه ایثار و از جان گذشتگی به شکل خستگی‌ناپذیر در خط مقدم مبارزه در حال مجاهدتی بی‌مثال هستند؛ برای تحقق شعار شکست کرونا یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند به قطع زنجیره شیوع این ویروس مرگ‌بار منتج شود در خانه ماندن است.

تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کنار تعطیلی بسیاری دیگر از فعالیت‌هایی که زیست اجتماعی انسان‌ها را معنا می‌داد، اتفاقی است که طی بیش از یکی، دو ‌ماهه اخیر جامعه ایران را همراه خود کرده است؛ به‌ویژه در این ایام که درحال سپری روزهای متفاوت فروردین ماه ۱۳۹۹ هستیم.

تلاش تمام آحاد جامعه برای تحقق شعار شکست دادن کرونا از یک‌سو و ازسوی دیگر برنامه‌ریزی مسئولان و دست‌اندرکاران کلان کشور در مسیر متوقف کردن زنجیره شیوع کرونا و بازگشت فضای زیست اجتماعی به حالت عادی از مهم‌ترین اتفاقات و برنامه‌هایی است که در دستور کار تمامی مسئولان قرار گرفته است.

تردیدی در این مهم وجود ندارد که برای به بار نشستن تلاش مسئولان، اتحاد؛ همدلی و همراهی آحاد مردم از مهم‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند به تسریع قطع زنجیره شیوع کرونا و شکست دادن این ویروس مرگ‌بار در جامعه منتج شود.

در راستای فعالیت تمام دست‌اندرکاران، برنامه ریزان و متولیان کلان بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه، اهالی فرهنگ و هنر از نویسندگان و شاعران گرفته تا مترجمان، منتقدان و پژوهشگران نیز دست در دست یکدیگر دادند تا با همراهی پویش‌های اجتماعی شکل گرفته در مسیر شکست این ویروس هم سهم و دین خود را ادا کنند و از دیگر روی همراهی خود با آحاد مردم جامعه را این‌بار در قامت و جبهه‌ای دیگر به اثبات رسانند.

اهالی فرهنگ و هنر با همراهی خانه کتاب به‌عنوان بازوی فرهنگی یار مهربان در حوزه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با راه‌اندازی دو پویش #تندرست_باش_ای_ایران و #بهار_نزدیک_است؛ طی روزهای تعطیلات نوروزی ۱۳۹۹ و ادامه روزهای رعایت فاصله اجتماعی افراد جامعه تلاش کرده‌اند تا با صحبت‌ها، پیام‌ها و یا دل‎نوشته‌هایی علاوه بر ادای سهم خود در تحقق هرچه بیشتر دعوت مردم به خانه ماندن و گسترش و توسعه پویش‌های نام‌برده مشارکت هرچه بیشتر آحاد مردم را برای صرف فعل اتحاد و همدلی در مسیر شکست دادن ویروس کرونا در کشور ادا کنند.

یکی از این افراد اسدالله شعبانی نویسنده و شاعر مطرح کودک و نوجوان کشورمان است. شعبانی با پیوستن به دو پویش #تندرست_باش_ای_ایران و #بهار_نزدیک_است؛ پیام خود را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از یک‌سو و ازسوی دیگر در فضای مطبوعاتی منتشر کرده است. او در این پیام آورده است:

به‌نام خدا... درود بر شما؛ سال نو را به همه بچه‌های عزیز ایران‌زمین و همه مردم دنیا شادباش می گویم. امیدوارم سال خوب، پر از شادی، تندرستی و آرامش برای همه ما ایرانی‌ها از خُرد و کلان تا پیر و جوان را شاهد باشیم و تجربه کنیم. باید با کتاب زندگی کنیم؛ باید دانا باشیم؛ دست در دست دهیم به مهر، میهن خویش را کنیم آباد... اگر میهنمان را آباد کنیم؛ اگر دانش کافی داشته باشیم؛ اگر ببینیم و بدانیم مشکلمان چیست؛ آنها را به سادگی حل خواهیم کرد. اگر به زبان فارسی به فرهنگ ایرانی توجه بیشتری کنیم می‌توانیم از همه بلاها و از همه مشکلات سرافراز بیرون بیاییم.. ما باید دانا باشیم... شاد و تندرست باشید.

مروری بر کارنامه فرهنگی شعبانی

اسدالله شعبانی متولد چهارم تیرماه ۱۳۳۷ نویسنده و شاعر مطرح شعر کودک و نوجوان در ایران به ویژه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. وی از کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دارای گواهینامه هنری درجه یک از سوی ریاست جمهوری در دوره  دکتر روحانی است و سابقه‌ عضویت در شورای کتاب کودک و دفتر تألیف کتاب‌های درسی را هم دارد.

شعبانی را می‌توان از شاعران حلقه کیهان بچه‌ها معرفی کرد که شامل گروهی از کارشناسان کانون و شاعران همچون سیروس طاهباز، احمدرضا احمدی، جعفر ابراهیمی، محمود مشرف تهرانی، مصطفی رحماندوست، ناصر کشاورز، قیصر امین‌پور و دیگر شاعران همکار آن مجله نام برد.

شعر زیبا زیبا زیبایی ای ایران در کتاب اول دبستان معروف‌ترین شعر وی است که آهنگ‌های مختلفی روی آن گذاشته شده‌ است. آثار وی از سوی انتشارات‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدرسه، امیرکبیر، افق و ... هم‌چنین انتشارات توکا (با مدیریت شخصی خودش) منتشر شده‌ است.

از شعبانی بیش از ۵۰ کتاب در حوزه ادبیات و شعر کودک ونوجوان به چاپ رسیده است که اغلب آنها آثار تاثیرگذار و موفقی چه بین مخاطبان و چه میان منتقدان ادبی و اهل قلم بوده است.

کتاب‌هایی چون هزار سال شعر فارسی - گزینه شعر کهن برای بچه‌ها - کانون پرورش فکری (۱۳۶۵)، خرمن شعر خردسالان - نقد و بررسی شعر کودک در ایران همراه با ششصد شعر کوتاه - از مهمترین منابع شعر خردسال در ایران، نشر توکا (۱۳۸۶)؛ پرسه‌های شبانه - نخستین مجموعه شعر برای جوانان - انتشارات پیوند (۱۳۶۸)، ما همه رنگارنگیم، انتشارات توکا (۱۳۸۹)، شعرهای بی خیال میرزا از انتشارات توکا، جلد نخست ۱۳۸۲ و جلد دوم ۱۳۹۳، شاعر و شب بو؛ ساز شاخه‌ها؛ گل آفتابگردان، هز سه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شیشه‌های آسمان (مجموعه شعر نوجوانان) و زمین کوچک من (مجموعه شعر کودک) هر دو از انتشارات امیرکبیر (۱۳۶۲) و... تنها بخشی از کارنامه ادبی اسدالله شعبانی در طول بیش از چهار دهه فعالیت وی در عرصه ادبیات و شعر کودک ونوجوان شناخته می‌شود.

کوله بار جوایز ملی و بین‌المللی

شعبانی در طول ۴۰ سال فعالیت مستمر در حوزه شعر و ادبیات کودک و نوجوان جوایز متعددی در رویدادها و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی را از آن خود کرده است که از جمله مهمترین آنها می توان به کتاب یک نفر رد شد از کنار دلم، مجموعه شعر برای نوجوانان و جوانان، کتاب برتر پنجمین جشنواره انجمن فرهنگی ناشران ایران ۱۳۸۸ و اثر ترجمه شده به زبان تاجیکی و روسی، ساز من ساز جیرجیرک، کتاب برگزیده جشنواره نومای ژاپن و اثر برگزیده شورای کتاب کودک؛ ماه نو، نگاه نو، کتاب سال وزارت ارشاد اسلامی؛ شاعر و شب بو، برگزیده جشنوارهٔ کانون پرورش فکری؛ پولک ماه، کتاب برگزیدهٔ جشنواره کتاب کانون و اثر راه یافته به کتابخانه مونیخ آلمان؛ زمین ما، دل ما، کتاب برگزیده جشنواره سلام بچه‌ها و برگزیدهٔ کتاب سال وزارت ارشاد اسلامی ۱۳۸۵؛ پرچم سبز درخت، کتاب برگزیدهٔ وزارت ارشاد اسلامی برای کتاب فصل؛ تنگ بلور آسمان، مجموعه شعر، کتاب برگزیدهٔ فصل وزارت ارشاد اسلامی؛ جوجه ما گم شده بود، (برگردان به شعر کودک از کریستوفر ورمل با ر این کتاب نخستین بار در سال ۱۹۹۳ در آمریکا انتشار یافته‌است و ای میهن من ایران کتاب برگزیده شورای کتاب کودک ۱۳۹۵ اشاره کرد.

نظر شما