شناسهٔ خبر: 39248688 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مشروح نشست خبری دکتر نمکی؛

رصد 70 ميليون نفري در طرح ملي مبارزه با کرونا

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از 70 میلیون نفر در کشور در مرحله اول طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا رصد شدند.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای دکتر سعید نمکی در نشست خبری افزود: بیش از 70 میلیون نفر از جمعیت کشور در قالب مرحله اول طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا رصد شد و تعداد قابل توجهی افراد علامت دار را که در مرحله نخست بیماری بودند تشخیص دادیم و ایزوله کرده و بار بیمارستان‌ها را کم کرده ایم.
وی ادامه داد: این دستاورد بزرگی برای کشور بوده است و ما امروز می‌خواهیم وارد مرحله دیگری از بسیج ملی مبارزه با کرونا شویم و واجب دیدم تا توضیحاتی در این زمینه به مردم ارائه دهیم.

فاصله گذاری هوشمند در مرحله دوم
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در مرحله دوم طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا فاصله گذاری هوشمند انجام می‌شود.
آقای دکتر سعید نمکی با اشاره به ورود این وزارتخانه به مرحله دوم طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا گفت: در این مرحله هدف فاصله گذاری هوشمند است تا متعاقب آن فاصله گذاری اجتماعی انجام شود.
وی افزود: با توجه به اینکه در شرایط سنگین اقتصادی قرار داریم، کسبه و فعالان بخش اقتصادی روز‌های سختی را می‌گذرانند و همدلی خوبی با همه مردم و مسؤولان انجام داده اند. کسبه مغازه‌های خود را بسته و فشار اقتصادی را تحمل کرده اند، دولت هم از بخش آسیب پذیر جامعه حمایت می‌کند.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: تحریم‌های ظالمانه بشدت فشار وارد کرده است و مردم با ماندن در خانه این فشار اقتصادی را بیشتر تحمل کرده اند. برای اینکه چرخ اقتصادی به تحرک برسد و از بحران عمیق‌تر خارج شویم در صدد تدوین و اجرای دستور العملی هستیم تا کسب و کار مردم را از رونق نیافتد.
آقای دکتر نمکی با اشاره به با بازگشایی تدریجی برخی کسب و کار‌ها افزود: در این مرحله با اجرای نظارت نمایندگان ما در کنار بسیج، فاصله گذاری هوشمند گام جدیدی است که اجرا می‌شود. در گام نخست افراد علامت دار بیماری کرونا شناسایی شدند و در گام دوم افراد بدون علامتی که منشاء عفونت هستند و این ویروس را در جامعه حمل می‌کنند، شناسایی خواهند شد.
وی ادامه داد: نیازمند آزمایش‌های گسترده‌ای در مرحله دوم هستیم و با کمک شرکت‌های دانش بنیان و افزایش تعداد دستگاه‌های تشخیص به کانون‌هایی مراجعه می‌کنیم که افراد بدون علامت در آن هستند و در اجتماع جا به جا می‌شوند.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: آزمایش‌ها از امروز شروع شده است و همه در کنار ما هستند تا علاوه بر پیگیری بیمارانی با علایم اولیه، در پی یافتن افراد بدون علامت هم باشیم. وضعیت افراد در قرنطینه را هم پیگیری می‌کنیم تا به کاهش زنجیره کرونا کمک شود.
وی افزود: انجام بیشتر آزمایش‌های تشخیص، جایگاه ما را به لحاظ بین المللی هم افزایش می‌دهد، چون به یکی از شاخص‌های ارزیابی جهانی اضافه شده است.

هیچ گونه اختلاف نظری در هیئت دولت وجود ندارد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مطرح شده است که اختلاف نظر‌هایی در هیأت دولت وجود دارد باید بگویم در واقع در بین هیئت دولت هیچ گونه اختلاف نظر و ناهماهنگی وجود ندارد.
آقای دکتر سعید نمکی در نشست خبری افزود: گفته می‌شود که درباره اعلام محدودیت‌ها در بین اعضای هیأت دولت اختلاف نظر‌هایی وجود دارد باید بگویم هیچ گونه ناهماهنگی و نبود همکاری درون بخشی و برون بخشی نداریم بعضی وقت‌ها همکاران نظرات کارشناسی و تخصصی دارند که ممکن است هماهنگی بین نظرات کارشناسی با نظرات دیپلماتیک با نظرات اقتصادی با نظرات اجتماعی ممکن است که برای همخوانی زمان ببرد.
وی گفت: همکاران من از دریچه سلامت نگاه می‌کنند که البته نگاهی درست است برای اینکه ما اعتقادمان بر این است که زیاد شدن بیماری، آفت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خواهد داشت.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: ما اگر بخواهیم برای صرفه جویی یا رونق اقتصادی اولویت سلامت را فراموش کنیم، تاوان سنگینی را باید بپردازیم.
آقای دکتر نمکی گفت: بحث کارشناسان در عرصه سلامت در همه دنیا اولویت قرار دادن مردم است ما در یک کشوری زندگی می‌کنیم که در محدودیت‌های اقتصادی هستیم ما برای پرداخت یارانه مردم نیازمند به یک سری از درآمد‌ها هستیم ما برای نگرفتن مالیات، برای معافیت بعضی از پرداخت‌ها باید به خزانه کشور هم نگاه کنیم.
وی افزود: باید بر حسب یکسری از ضرورت‌های کشور سلامت جامعه را بازنگری و برنامه ریزی کنیم به هر حال بیان می‌شود که یکسری اختلاف نظر در هیأت دولت وجود دارد که بنده به جرأت می‌گویم در هیچ زمانی از زمان‌ها این چنین همدلی، یکدلی، این فعالیت، این خواهری و این برادری وجود نداشته و بر این مملکت حاکم نبوده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما در بستن اماکن متبرکه، در لغو بعضی از مراسم‌های سیاسی، عبادی و مذهبی با یک تلفن هماهنگی لازم به وجود آمد که این یک اتفاق بسیار پسندیده و ستودنی بود.
آقای دکتر نمکی افزود: ما در رابطه با بستن مدارس، دانشگاه‌ها هیچ جا مقاومت و ناهماهنگی نداشتیم و در اجرای برنامه‌های آینده نیز با چنین صمیمیت و همدلی روبرو خواهیم بود.
وی ادامه داد: خواهش من این است که در کوس ناهمدلی ندمیم، امروز روز همدلی، رفاقت، صمیمیت، عشق و محبت است که امیدواریم با لطف خداوند این بیماری را در آینده نزدیک از بین ببریم امروز در سطح مدیریت این اژد‌های سهمگین هستیم و امیدوارم که در روز‌های آینده به سمت مهار و کنترل این بیماری برویم، اما این به این معنی نیست که مردم ما که تا امروز با محبت، مهربانی و هوشیاری ما را کمک کردند خیالشان راحت شود و کار را رها کنند، اکنون در برخی از استان‌ها به سمت مهار پیش می‌رویم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امیدواریم که این اژد‌های خفته در گوشه‌ای از مملکت با رها شدن بیدار نشود و فاجعه خلق کند، باید فاصله‌ها و اصول بهداشتی را رعایت کنیم، ایاب و ذهاب را محدود کنیم و همه مواردی را که تا به امروز خدمت عزیزان عرض کردیم دنبال کنیم تا ان شاءالله در آینده نزدیک بتوانیم شاهد دستاورد‌های مهم تری در عرصه کنترل مهار کرونا باشیم.

نظر شما