شناسهٔ خبر: 39248520 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

فیلم‌های اکران نوروز، قربانی کرونا

پیش از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها فیلم‌های اکران نوروز ۹۹ معرفی شد و حال با تعطیلی سینماها شرایط کاملاً تغییر کرده و اما در صورتی‌که سینماها بتوانند به فعالیت عادی خود ادامه دهند، فیلم‌های اکران شده نوروز را در گفت‌وگو با چند تن از مدیران سینماهای پایتخت مورد بررسی قرار دادیم.

صاحب‌خبر -

برنا نوشت: فیلم‌های «لاله»، «پسرکشی»، «خوب بد جلف: ارتش سری»، «زن‌ها فرشته‌اند 2»، «شنای پروانه»، «لامینور» و «بازیوو» برای اکران نوروزی انتخاب شده‌اند که در ادامه گفت‌وگو با چند سینمادار را درباره انتخاب‌های صورت گرفته برای اکران در ایام نوروز، می‌خوانید.

قنبری: یک فیلم ترسناک و یک فیلم خارجی پکیج اکران نوروز را کامل می‌کرد

محمد قنبری، مدیر سالن‌های سینمای مگامال، اظهار داشت: از فیلم‌های انتخاب شده برای اکران نوروز طبق آنچه که من بررسی کردم دو فیلم کمدی و دو فیلم اجتماعی خوب داریم که می‌توان انتظار فروش قابل قبولی برای آنها داشت و یک فیلم کودک که در کنار این آثار این پکیج را به لحاظ تنوع ژانر کامل کرده است.

قنبری خاطرنشان کرد: فیلم‌های کمدی در ایام نوروز شانس بیشتری دارند و «خوب بد جلف: ارتش سری» که در جشنواره با استقبال خوبی مواجه شد می‌تواند اثر پرفروشی در اکران نوروزی باشد و از طرفی فیلم «زن‌ها فرشته‌اند 2» نیز اگر فیلم خوبی باشد می‌تواند با فروش قابل قبولی مواجه شود. دو فیلم «شنای پروانه» و «لامینور» نیز از امیدهای فروش در ایام نوروز هستند. من فیلم «شنای پروانه» را در جشنواره دیدم و فکر می‌کنم بتواند در اکران اثری موفق باشد و طبق شنیده‌ها «لامینور» داریوش مهرجویی نیز اثر مخاطب‌پسندی است.

او افزود: اما دو فیلم «لاله» و «پسرکشی» آثاری هستند که شاید مورد توجه مخاطبان چندانی قرار نگیرند و فکر می‌کنم این دو فیلم از فیلم‌های کم فروش و ضعیف اکران نوروزی باشند. به طور کل پکیج انتخابی برای اکران نوروز منطقی است و شاید نتوان انتخاب‌ها را چندان ایده‌آل دانست اما به طور کل با پکیج قابل قبولی در عید امسال روبرو هستیم.

مدیر سینمای مگامال در ادامه گفت: برنامه اکران نوروز همیشه بسیار پیچیده است. بررسی مناسب یا نامناسب بودن فیلم‌های انتخاب شده را در صورتی می‌توان دقیق انجام داد که بدانیم چه فیلم‌هایی از سوی صاحبان آثار و دفاتر پخش برای اکران اعلام آمادگی کرده‌اند. در این بین گویا ابراهیم عامریان سه فیلم «انفرادی»، «دینامیت» و «نارگیل» امسال نیز متقاضی اکران بود و از آنجا که این تهیه‌کننده طی سال‌های اخیر چندین بار برای اکران نوروز اعلام آمادگی کرده انتخاب حداقل یکی از این فیلم‌ها می‌توانست اتفاق خوبی باشد.

قنبری پکیج مناسب برای اکران نوروزی را برگرفته از تمامی ژانرها و مورد توجه تمام سلایق دانست و گفت: اگر در بین فیلم‌های انتخاب شده برای اکران امسال یک فیلم ترسناک نیز انتخاب می‌شد می‌توانستیم شاهد پکیج کامل‌تری باشیم. با توجه به فیلم‌های ترسناکی که در جشنواره گذشته شاهد بودیم می‌شد یک فیلم ترسناک نیز در بین فیلم‌ها اکران کرد. به طور کل در سینمای ما دو ژانر اجتماعی و کمدی هستند که از شانس بالایی برای فروش در گیشه برخوردار هستند و طبیعی است که در زمان‌های حساسی چون نوروز به این دو ژانر توجه بیشتری شود و فیلم‌های بیشتری در این دو گونه سینمایی انتخاب شوند. از طرفی می‌شد برای اکران نوروز یک فیلم خارجی پرطرفدار روز را نیز در سینماها اکران کرد تا همه سلایق بتوانند حداقل یک بار در ابتدای سال به سینما بروند.

حسین کشاری: اکران نوروزی ۹۹ در هر شرایطی با شکست مواجه خواهد شد

حسین کشاری، مدیر سینما استقلال، اظهار داشت: همیشه برای ایام نوروز فیلم‌های کمدی انتخاب‌های مناسب‌تری بودند و مردم در شرایطی که فضای شاد و مفرحی حاکم است قطعاً از فیلم‌های کمدی بیشتر استقبال می‌کنند و این مسأله در سال‌های گذشته به اثبات رسیده است.

کشاری خاطرنشان کرد: البته در سال‌های اخیر برخی فیلم‌های اجتماعی نیز توانسته‌اند با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده و فروش قابل قبولی داشته باشند اما قطعاً هیچ فیلم اجتماعی در ایام نوروز نتوانسته پر فروش‌تر از آثار کمدی باشد. سال گذشته فیلم سینمایی «متری شیش‌ونیم» و «رحمان 1400» برای اکران نوروز انتخاب شدند که «رحمان 1400» فروش بسیار بهتری از فیلم سعید روستایی داشت اما این فیلم پس از چند هفته توقیف شد. به نظر من اگر «رحمان 1400» توقیف نمی‌شد فروش این فیلم بسیار بیشتر از «متری شیش‌ونیم» بود و حتی می‌توانست فروشی چند برابر داشته باشد.

او افزود: امسال در صورتی که سینماها باز شوند و شرایط به حال عادی برگردد که البته بسیار بعید است، دو فیلم کمدی داریم که فکر می‌کنم تعدادشان برای اکران نوروز کافی است و می‌توانند در رقابتی با یکدیگر فروش خوبی داشته باشند. پکیج نوروزی امسال تقریباً همه سلایق را در بر می‌گیرد و هر ایرانی در صورت فعال بودن سینماها در ایام نوروز می‌تواند حداقل یک بار برای دیدن فیلمی در سلیقه خود به سینما برود اما این مستلزم شرایط روحی خوب و وضعیت اقتصادی مناسب برای مردم است.

کشاری در ادامه گفت: با توجه به شرایطی که پیش آمده و تقریباً همه اقشار جامعه طی یک ماه اخیر با مشکلاتی از جمله تعطیلی کارهایشان مواجه شده یا فروشندگان اکثر مشتری‌های خود را از دست دادند و به طور کل شرایطی حاکم شد که وضعیت اقتصادی مردم را بدتر کرد و بدتر ترس از ابتلا به بیماری کرونا که در اوج خود قرار دارد اگر فعالیت سینماها به حالت عادی بازگردد و فیلم‌ها به اکران خود ادامه دهند نیز بعید است که شاهد استقبال خوبی از سوی مخاطبان باشیم، قطعاً اکران امسال با افت شدید مخاطب روبرو خواهد بود و نمی‌توان امیدی به اکران خوب داشت.

نوروزی: حق انتخاب چندانی برای اکران نوروز وجود ندارد/ آثار ملی با موضوع وحدت و هویت ملی گزینه‌های مناسب‌تری هستند

سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی، اظهار داشت: تولیدات سینمای ما در سال‌های اخیر به نحوی است که حق انتخاب چندانی برای ما در گزینش آثار نمی‌گذارد و ما در بین چند اثر شاید چندان تفاوتی نداشته باشد که کدام یک از آنها در عید نوروز اکران می‌شود.

نوروزی تصریح کرد: بیش از هر چیز رقابت برای فیلمسازان است که فیلم‌شان در ایام نوروز اکران شود و احتمالاً فیلم‌شان فروش بیشتری داشته باشد. ما اگر بگوییم فیلم‌های کمدی برای اکران نوروز مناسب هستند سبد قابل اعتنایی در اختیار ما نیست و همین شرایط برای سینمایی اجتماعی نیز وجود دارد.

او افزود: در یک شرایط ایده‌آل که تعداد آثار در بخش‌های مختلف به اندازه مطلوبی باشد قطعاً آثار ملی که وحدت و هویت ملی را مدنظر داشته باشند گزینه‌های مناسب‌تری هستند و در این بین چند کمدی مفرح و چند اثر اجتماعی که تلنگرهای مقطعی اجتماعی نیز در آن‌ها به چشم بخورد می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای اکران در ایام نوروز باشند.

ملک‌نیا: انتخاب‌ها برای اکران نوروز منصفانه است

آیت ملک‌نیا، مدیر سالن‌های موزه سینما، اظهار داشت: شاید مثل هر سال تعداد آثار پرفروش در بین فیلم‌های انتخاب شده برای اکران نوروز 99 زیاد نباشد اما انتخاب‌ها را کاملاً منصفانه می‌دانم و فکر می‌کنم از این جهت که طیف‌های مختلف در نظر گرفته شده‌اند انتخاب فیلم‌ها را می‌توان معقول دانست.

ملک‌نیا خاطرنشان کرد: در انتخاب فیلم‌های نوروزی همه طیف‌ها و ژانرها در نظر گرفته شده‌اند. البته شاید این پرسش به وجود آید که ما در بین فیلم‌های به عنوان مثال فیلم اکشن نداریم و باید به بضاعت سینمای خودمان نیز فکر کنیم و این را هم در نظر بگیریم که اصلاً فیلم اکشن در سینمای ما ساخته می‌شود یا خیر. در این وضعیت فیلم «شنای پروانه» را می‌توان اثری نزدیک به فیلم‌هایی دانست که مخاطبان اکشن می‌توانند از آن لذت ببرند.

او افزود: باید بپذیریم اگر همه فیلم‌های مخاطب‌پسند را برای اکران نوروزی در نظر بگیریم در طول سال با کاهش مخاطب مواجه می‌شویم و باید فیلم‌ها به شکلی انتخاب شوند که برای 12 ماه سال نیز آثار پر فروش داشته باشیم. سیاست‌های اکران باید به گونه‌ای باشد که ما در طول سال همیشه فیلم‌های پرفروش داشته باشیم.

ملک‌نیا در پایان گفت: در بین فیلم‌های اکران نوروزی آثاری انتخاب شده‌اند که می‌توانند پرفروش باشند و البته چند فیلم هم انتخاب شده‌اند که احتمالاً با اقبال چندانی در اکران عمومی روبه‌رو نخواهند شد.

نظر شما