شناسهٔ خبر: 39247702 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

اجماع گروه‌های عراقی برای نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی/«الزُرفی» عملاً کنار گذاشته شد

گروه‌های شیعه عراقی برای نخست‌وزیری رئیس کنونی سازمان امنیت و اطلاعات این کشور به اجماع رسیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از الاخبار، گروه‌های سیاسی شیعه بر سر تصدی پست نخست‌وزیری عراق توسط مصطفی الکاظمی، رئیس کنونی سازمان امنیت و اطلاعات این کشور به اجماع رسیده‌اند و در عمل گزینه عدنان الزرفی کنار گذارده شده است.

پنج فراکسیون بزرگ شیعه عراق شامل «الفتح» (هادی العامری)، «دولت قانون» (نوری المالکی)، «جریان حکمت» (سید عمار حکیم) و «جنبش العطاء» (فالح الفیاض) در نشست اخیر خود در منزل «هادی العامری» درباره معرفی الکاظمی به‌عنوان نامزد فراکسیون‌های شیعه برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق به اجماع نظر رسیده‌اند.

مصطفی الکاظمی

«مقتدا صدر»، حامی فراکسیون سائرون نیز بعدازاین اجماع پیام‌هایی مبنی بر تأیید نامزدی الکاظمی داده و بخشی از فراکسیون «النصر» (حیدر العبادی) نیز بعد از اطمینان از حصول این اجماع، حمایت خود را از عدنان الزرفی پس گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، «برهم صالح»، رئیس‌جمهوری عراق که پیش‌ازاین، سلب حکم تکلیف الزرفی برای پست نخست‌وزیری را منوط به اجماع بیت سیاسی شیعی کرده بود، بعد از حصول این اجماع بر سر الکاظمی، حاضر به ابطال حکم ریاستی خود درباره الزرفی شده است.

جریان‌های برجسته کرد عراقی نیز که از ابتدا چندان تمایلی به الزرفی نداشتند، بعد از توافق سیاسی بیت شیعی بر سر الکاظمی با توجه به دیدگاه مثبتی که از ابتدا نسبت به این چهره داشتند، از این انتخاب حمایت کرده‌اند.

طبق این گزارش، فراکسیون‌های عمده اهل سنت و در رأس آن «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق نیز با این اجماع بیت سیاسی شیعی همراه شده و عملاً گزینه الزرفی کنار گذاشته‌ شده است.

اکنون رایزنی‌های سیاسی بر سر نحوه قانونی سلب حکم تکلیف الزرفی مطرح است که در این خصوص گزینه‌های مختلفی مطرح‌شده است.

بر این اساس، قلمداد کردن غیرقانونی بودن اصل تکلیف یا عدم برگزاری نشست رأی اعتماد پارلمان عراق در موعد مقرر مانند آنچه برای محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف قبلی (پیش از الزرفی) اتفاق افتاد، برای سلب حکم تکلیف الزرفی مطرح است.

در سطح بین‌المللی نیز آمریکایی‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران خارجی مؤثر در تحولات سیاسی عراق، نظر موافق اولیه خود را با تکلیف الکاظمی اعلام کرده‌اند.

از مصطفی الکاظمی به‌عنوان یک چهره میانه‌رو یاد می‌شود که درعین‌حال که با اغلب جریان‌های سیاسی داخلی عراق مناسبات خوبی دارد، از روابط متوازن با کشورهای خارجی، هم‌جوار و منطقه بهره‌مند است.

انتهای پیام/4106/پ

نظر شما