شناسهٔ خبر: 39242581 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سائرون و النصر حمایت خود را از الزرفی پس گرفتند

بغداد - ایرنا - برخی خبرها حاکی است که ائتلاف سائرون (مقتدی صدر) و النصر (حیدر العبادی) از حامیان «عدنان الزرفی» نخست وزیر مکلف عراق حمایت خود را از او پس گرفتند.  

صاحب‌خبر -

به گزارش امروز (سهشنبه) پایگاه خبری «المسله»، حیدر العبادی و   «نصار الربیعی»، رئیس هیات سیاسی سائرون به «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق اعلام کرده‌اند که دیگر از الزرفی حمایت نمی‌کنند و از نامزدی «مصطفی الکاظمی» رئیس اداره اطلاعات این کشور برای نخست‌وزیری عراق حمایت خواهند کرد.
در همین حال، خبرهای دیگر حکایت از این دارد که سید «عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق به تازگی در دیدار با صالح نامه جریان های سیاسی شیعه که در آن مصطفی الکاظمی برای نخست وزیری معرفی شده را تحویل رئیس جمهوری عراق داده است.

در همین حال، روز یکشنبه در نشستی که در خانه «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح برگزار شد جریان‌های سیاسی شیعی عراق برای معرفی «مصطفی الکاظمی» به جای «عدنان الزرفی»، نخست وزیر مکلف عراق به توافق رسیدند.

گروه‌های اصلی شیعه عراق موافقت خود را برای معرفی مصطفی الکاظمی رییس سرویس اطلاعات این کشور به جای عدنان الزرفی نخست وزیر مامور تشکیل دولت عراق، اعلام کردند.
در نشست خانه رییس ائتلاف الفتح عراق،   «نوری المالکی» رهبر ائتلاف دولت قانون و سید «عمار الحکیم» رییس جریان حکمت ملی عراق و حضور داشتند.
در این نشست، بیت شیعی عراق توافق کردند که الکاظمی رییس سرویس اطلاعات عراق را به پیشنهاد مقتدی صدر به عنوان نخست وزیر این کشور معرفی کنند و الزرفی نیز انصراف خود را اعلام کند.
عدنان الزرفی ۲۷ اسفند ماه گذشته با حکم «برهم صالح» رییس جمهوری عراق بدون توجه به حق قانونی جریان‌های شیعه عراق در معرفی نخست وزیر، مامور تشکیل دولت انتقالی شد.
معرفی الزرفی از سوی صالح خشم و اعتراض شدید بیت شیعی را برانگیخته و مخالفت ها با وی همچنان ادامه دارد.
این در حالی است که الزرفی جمعه گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که قصد کناره گیری از تشکیل دولت ندارد و کابینه خود را برای رای اعتماد به مجلس معرفی می کند.  
الزرفی همچنین روز شنبه در نامهای به «محمد الحلبوسی»، برنامههای دولت خود را به رئیس مجلس عراق اعلام کرد.
در این نامه الزرفی برنامه دولت خود را در صورت کسب رای اعتماد از مجلس حول محور مهار «ویروس کرونا»، تهیه بودجه ۲۰۲۰ و فراهم کردن بسترهای لازم برای برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور قرار داده است.

الزرفی دارای تابعیت و پاسپورت آمریکایی و تفکرات نزدیک به آمریکاییها است؛  وی همچنین از مخالفان نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) میباشد، رزمندگانی که در کنار دیگر نیروهای عراقی داعش آمریکایی را در عراق شکست دادند.  

نظر شما