شناسهٔ خبر: 39234888 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آقای وزیر! متن «پایتخت۶» توسط مدیر وزارتخانه شما نوشته شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم در حالی از متن ضعیف «پایتخت۶» انتقاد کرده است که نویسنده فیلمنامه این سریال، یکی از مدیران وزارت ارشاد است!

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، جنجال‌ها و حواشی فصل ششم سریال «پایتخت» همچنان ادامه دارد. اعتراض‌ها به این سریال حتی به رئیس ‌سازمان صداوسیما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز رسید. این در حالی است که این مدیران نیز در سقوط پایتخت سیما دخیل و شریک هستند. به طور مثال، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیرا به انتقاد از فیلمنامه ضعیف سریال «پایتخت۶» پرداخت و نوشت: «پارسال در دیدار نوروزی، منزل استاد سیروس الوند رفتم، به یاد خشایار الوند که اولین عید بود که نبود. امسال در «پایتخت»، غم فقدانش را بیشتر حس کردیم، گویا او بود که به آن جان می‌داد. طنز ملیح و درک عمیق از فرهنگ و سنت ایرانی را در پنج حلقه پایتخت به یادگار نهاد. یادش گرامی.»

بیشتر بخوانید:

نمایشنامه‌نویس بدسابقه تئاتر چگونه نویسنده «پایتخت۶» شد؟

رمزگشایی از کلمه "نفوذ فرهنگی" در تلویزیون

این در حالی است که نویسنده فیلمنامه این سریال که منجر به متن ضعیف آن شده است، یکی از مدیران زیرمجموعه وزیر ارشاد است! فیلمنامه‌نویس سریال «پایتخت۶» که بخشی از سوابق وی روز گذشته (یکشنبه ۱۷ فروردین) در ستون اخبار ادبی هنری روزنامه کیهان منتشر شد (ازجمله، امضای بیانیه حمایت از برخی بازداشت شدگان غائله دراویش داعشی و نگارش نمایشنامه‌های سخیف و ضداخلاقی و...) سال‌هاست که در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر است. وی قبلا مسئول روابط عمومی تئاتر شهر بود و در دورانی که سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد شد، نویسنده «پایتخت۶» مدیریت روابط عمومی انجمن سینمای جوانان را عهده‌دار بوده است. حال باید از شخص وزیر ارشاد پرسیده شود که چگونه فردی با سوابق منفی و همچنین نگارش متون مبتذل و ضدفرهنگی، در آن وزارتخانه، مدیر شده است؟


البته رئیس ‌سازمان صداوسیما هم که از مدیران ارشد معترض به سریال «پایتخت۶» است، لازم است یک آسیب‌شناسی و بازاندیشی درباره فرایندی که یک نمایشنامه‌نویس بدسابقه را ناگهان به جایگاه نویسنده فیلمنامه سریال نوروزی پربیننده شبکه سراسری این سازمان رسانده، انجام دهد.

همچنین سریال «پایتخت۶»  بار دیگر نشان داد که نظارت در صداوسیما به شدت آسیب‌پذیر و دچار اختلال است. چگونه ممکن است یک سریال مثل «پایتخت۶» با این همه بدآموزی و مشکلات متعدد و آشکار محتوایی، به تولید رسیده و سپس پخش شود؟

نظر شما