شناسهٔ خبر: 39234885 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

پاسخ حجت‌الاسلام سالک به انتقادها از عملکرد انفعالی خانه ملت:

تعطیلی مجلس خودخواسته نبود/ نمی‌توان بیش از این آغاز فعالیت‌های اقتصادی را به تأخیر انداخت

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد: مجلس باید بر عملکرد دولت نظارت و نباید از انجام آن شانه خالی کند اما در این شرایط باید جامعه از جمله مجلس به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا گوش فرادهد و نمی‌توان این مصوبات را نادیده گرفت. لذا وقتی با یک نگاه منصفانه این دو را کنار هم می‌گذاریم متوجه می‌شویم که امکان برگزاری جلسات علنی مجلس به روال قبل نبوده است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک، نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره برخی انتقادات از تعطیلی مجلس در دوره بحران کرونا و عملکرد انفعالی و خنثی از سوی خانه ملت در این موضوع گفت: موضوع را باید تفکیک کرد؛ نکته اول این است که ویروس منحوس کرونا، که به احتمال قوی ساخته دست آمریکاست، جهانی شده و همه کشورها از جمله ایران را درگیر خود کرده و اگر قرار است سلامت جامعه تضمین شود، همگان باید به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا توجه کنند.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: شاید این ایراد مطرح شود که چرا دولت جلسات خود را برگزار می‌کند. باید گفت تعداد اعضای هیئت دولت به 20 نفر هم نمی‌رسد اما صرفاً تعداد نمایندگان 290 نفر است و در کنار آن کارمندان و نیروهای مختلف سایر دستگاه‌ها نیز به مجلس خدمات‌رسانی می‌کنند. لذا جمعیت حاضر در مجلس بسیار بالاتر از سایر دستگاه‌هاست. حتی مجلس چند بار خواست تشکیل جلسه دهد اما وزیر بهداشت اجازه تشکیل آن را نداد.

انتقادات از تعطیلی مجلس منصفانه نیست

حجت‌الاسلام سالک بیان کرد: به نظر من این یک واقعیت روشن است و این انتقادات چندان وارد نیست و هر روز هم شاهد جان باختن تعدادی از انسان‌ها براثر ابتلا به این ویروس در سراسر جهان هستیم. لذا رعایت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا الزامی است و رهبر معظم انقلاب نیز همگان را به رعایت مصوبات این ستاد توجه دادند و از این منظر می‌توان گفت رعایت آن شرعی و فراتر از یک کار قانونی است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: مسئله بعد این است که عده‌ای بیان می‌کنند مجلس در این مدت وظیفه نظارتی خود را انجام نداده است. اما جلسه مجازی مجلس دهم فروردین تشکیل شد و 170 نفر هم شرکت کردند که به دلیل به حدنصاب نرسیدن رسمیت پیدا نکرد که آن هم دلایل مختلفی دارد. البته مجلس امروز و فردا جلسه علنی دارد و اولین دستورکار آن نیز موضوع مقابله با کروناست که وزرای بهداشت و کشور نیز گزارش اقدامات خود را به نمایندگان ارائه می‌دهند. همین الان تست برخی نمایندگان مثبت اعلام شده و نمی‌توانند در جلسات علنی شرکت کنند.

وی یادآور شد: درست است که مجلس باید بر عملکرد دولت نظارت کند و نباید از انجام آن شانه خالی کند اما در این شرایط باید همه افراد جامعه از جمله مجلس به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا گوش فرا دهند و نمی‌توان این مصوبات را نادیده گرفت. لذا وقتی با یک نگاه منصفانه این دو را کنار هم می‌گذاریم متوجه می‌شویم امکان برگزاری جلسات علنی مجلس به روال قبل نبوده است. البته نمایندگان وظیفه نظارتی خود را رها نکردند و بنده و برخی دیگر از نمایندگان نامه‌هایی را به رئیس‌جمهور و وزرا نوشتیم و ارسال کردیم و برخی موارد را تذکر دادیم.

نقش مهم خیریه‌ها در کمک به اقشار آسیب‌پذیر

حجت‌الاسلام سالک درباره نقش مجلس در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه به واسطه موضوع کرونا همگام با حفظ سلامت جامعه گفت: آنچه امروز موجب نگرانی شده این است که قرنطینه و تعطیلی کل فعالیت‌های اقتصادی و آموزشی، چه بخواهیم چه نخواهیم، یک رکود مجدد و مضاعف در اقتصاد و معیشت مردم ایجاد می‌کند. لذا مسئولیت دولت در این شرایط چندین برابر شده است.

عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: واقعیت این است که بخش عمده‌ای از مردم اگر کار نکنند درآمدی هم نخواهند داشت تا نیازهای اولیه خود را برطرف کنند. امروز دهک‌های پایین جامعه ضربه زیادی به لحاظ معیشتی خورده‌اند که باید جبران شود و شیوه‌های مختلفی برای جبران آن وجود دارد. یکی از این راهکارها همین مصوبات هیئت دولت در قالب تعویق پرداخت اقساط، حمایت از بیمه‌شدگان و ارائه بسته‌های معیشتی است که البته کافی نیست. شاید این اقدامات برای برخی اقشار راهگشا باشد اما برای بخشی از توده‌‌های مردم که کار ثابتی ندارند، کارگران و طبقات پایین باید تصمیمات مؤثرتر دیگری اتخاذ کرد.

وی تأکید کرد: البته مردم همیشه در صحنه هستند و در این موضوع نیز خیریه‌های زیادی به کمک این اقشار ضعیف به میدان آمدند و اگر واقعا این خیریه‌ها و کمک‌های مردمی نبود بار دولت ده‌ها برابر سنگین‌تر می‌شد. دولت باید زمینه آغاز فعالیت‌های اقتصادی خُرد و کلان را با رعایت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا فراهم کند و نمی‌توان بیش از این آغاز فعالیت‌های اقتصادی را به عقب انداخت. البته درباره سلامتی افراد نگرانی وجود دارد و لازم است آغاز فعالیت‌‌های اقتصادی با دقت بالا و رعایت حداکثری اصول بهداشتی انجام شود تا به اوج گرفتن این ویروس منجر نشود.

سالک انتقادات از دولت را در مورد از دست دادن فرصت تعطیلات نوروز و نبستن جاده‌ها در هفته اول وارد دانست و گفت: دولت در این باره توضیحی نداده و استدلال دولت برای انجام ندادن این کار برای کسی روشن نیست.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

نظر شما