شناسهٔ خبر: 39234752 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فناوری پلاسما چیست؟

دانشمندان پلاسما را حالت چهارم ماده می‌دانند، زیرا چیزی فراتر از حالت گاز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تقاضا برای فناوری پلاسمای سرد کم‌کم درحال افزایش بوده و دلیل آن نیز این است که تولیدکنندگان نوشیدنی و مواد غذایی به‌تازگی با مزیت‌های فناوری پلاسما در پروسه کاریشان آشنا شده‌اند. این فناوری عمل آلودگی‌زدایی را در یک محیط غیرحرارتی و خشک با تاثیرات سایه‌ای پایین انجام می‌دهد که علت آن، طبیعتِ پخش‌شونده مواد شیمیایی تولیدی است. این پروسه تنها از گاز و در برخی موارد از هوا و برق برای تولید گونه‌های شیمیایی ضدمیکروبی در محل مورد نظر استفاده می‌کند و این کار با حداقل نیاز به انرژی همراه است.

دانشمندان پلاسما را حالت چهارم ماده می‌دانند، زیرا چیزی فراتر از حالت گاز است. وقتی انرژی کافی به گاز وارد شود یونیزه می‌گردد و آن گاز از یک عایق به یک هادی تغییر پیدا می‌کند و این یعنی دارای ترکیبی از گونه‌های واکنشی می‌شود که می‌توانند خواص ضدمیکروبی داشته باشند.

این مقاله به سیستم‌های تولید پلاسمایی می‌پردازد که به‌وسیله تزریق انرژی الکتریکی به گاز با استفاده از الکترود‌ها و برانگیخته کردن آن تولید می‌شوند. نوع سیستم‌های انرژی، گاز استفاده شده و طراحی الکترود‌ها روی حالت شیمیایی و دمای پلاسما تاثیر خواهند داشت.

این فناوری می‌تواند چندین کاربرد تجاری داشته باشد: آلودگی‌زدایی پیوسته سطوح تجهیزات کاری، آلودگی‌زدایی مایعات و هوا، آلودگی‌زدایی و افزایش طول عمر مواد غذایی و حتی اصلاح عملکردی آن‌ها.

در حال حاضر از فناوری پلاسما در بازار‌های تجاری در صنعت دارویی (انعقاد پلاسمایی آرگون)، دفع زباله، برش دادن و اصلاح عملکردی سطوح مواد مختلف به منظور افزایش خاصیت چسبندگی جوهر‌های ساده و چندلایه استفاده می‌شود. در بسیاری از این کاربرد‌های اشاره شده از پلاسمای حرارتی استفاده می‌کنند، ولی کاربرد‌های مربوط به سطوح عموما به‌صورت غیرحرارتی عمل می‌کنند. سیستم‌های تولید پلاسمای غیرحرارتی در صنعت غذا و نوشیدنی نیز روند امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

نظر شما