شناسهٔ خبر: 39234607 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فشار کرونا بر ارتش‌های اروپایی

تهران- ایرنا- ارتش‌های اروپا بخشی از مأموریت‌های خود را لغو کرده و بسیج شده‌اند تا به جنگ کرونا بروند اما احتمال نفوذ خزنده این ویروس به میان نظامیان، نیروهای مسلح این قاره را نگران کرده و تحت فشار قرار داده است.

صاحب‌خبر -

رویترز دوشنبه شب در گزارشی با عنوان «با گسترش کرونا ارتش‌های اروپایی تحت فشار قرار گرفته‌اند» نوشت: این ارتش‌ها عملیات‌ خود را کاهش داده و با اعمال قوانین سختگیرانه، پرسنل خود را مأمور کرده‌اند تا به ریشه‌کنی کرونا کمک کنند. اما همکاری نزدیک و همزیستی نظامیان باعث شده است تا آنها در مقابل این ویروس آسیب‌پذیر باشند.
مأموریت کرونایی نظامیان، هم از لحاظ امنیت ملی مهم است و هم از این منظر که نیروهای زمینی، دریایی و هوایی مأمور شده‌اند تا دولت‌های خود را در مقابله با کرونا یاری کنند.
آلمان ۱۵ هزار سرباز برای کمک به مقام‌های محلی بسیج کرده و لهستان هزاران نیروی نظامی را مأمور کرده است تا برای اعمال قوانین و محدودیت‌های قرنطینه به خیابان‌ها بروند. این نظامیان همچنین در زمینه ضدعفونی کردن بیمارستان و افزایش کنترل مرزی نیز فعالیت می‌کنند.
تحولات مربوط به ناو هواپیمابر روزولت آمریکا و ابتلای ملوانان آن به کرونا، خطر گسترش این بیماری در میان نظامیان را بیش از پیش در کانون توجه قرار داده است. این ناو هسته‌ای پنج هزار خدمه دارد و اکنون در جزیره گوام در اقیانوس آرام لنگر انداخته است. نیروی دریایی آمریکا کاپیتان این ناو را به دلیل آنکه در نامه‌ای نسبت به فقدان اقدامات مناسبت برای مهار کرونا ابراز نگرانی کرده بود، اخراج کرد.
فرانسه، ایتالیا و اسپانیا جزو کشورهایی هستند که آمار شیوع و جان‌باختگان تلفات در آنها بسیار بالاست و ارتش‌های آنها با محدودیت‌ها و نگرانی‌های زیادی مواجه شده‌اند ... عملیات‌ ارتش‌های این کشورها محدود و در برخی مناطق تعلیق شده است.
در ارتش آلمان محدودیت‌های قرنطینه اجرا نشده است اما نیروهای مسلح ترکیه فاصله‌گذاری اجتماعی را در سربازخانه‌ها و سالن‌های بزرگ به اجرا گذاشته است. ترکیه روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که فعالیت‌های ارتش در سوریه را محدود می‌کند.  
در همین حال، «فردریک باربری» سخنگوی فرماندهی ارتش فرانسه خاطرنشان ساخت که کرونا «ظرفیت عملیاتی» ارتش این کشور را تحت تأثیر قرار نداده اما افزود: ما مجبور شدیم مأموریت‌های دریایی غیرضروری را لغو یا تعدیل کنیم.،
به گفته باربری، ناوهای فرانسه نیز قرار است که هنگام عبور از تنگه هرمز، دیگر در بنادری به جز بندر ابوظبی توقف نداشته باشند. عملیات‌ هوایی ارتش نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.
ارتش فرانسه جمعه گذشته اعلام کرد که حدود ۶۰۰ پرسنل نظامی فرانسوی به کرونا مبتلا شده‌اند. چهار سرباز فرانسوی نیز که در غرب آفریقا حضور دارند، با بیماری کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند.
ارتش انگلیس نیز با وضع نگران‌کننده‌ای روبروست. «مالکولم چالمرز» معاون اندیشکده «موسسه نیروهای متحد سلطنتی» درباره تأثیر کرونا بر ارتش انگلیس گفت: این بحران نه تنها بر دسترسی به منابع دفاعی و امنیتی بلکه بر نحوه توزیع آنها تأثیر خواهد گذاشت.

عمق نفوذ کرونا در نیروهای مسلح اروپا؟
آزمایش گرفتن از نیروهای نظامی یک مسأله مهم است اما هنوز مشخص نیست که این اقدام در چه گستره‌ای در ارتش‌ها انجام شده است. انگلیس و ترکیه از اعلام شمار نظامیانی که تست کرونا داده‌ یا مبتلا شده‌اند، خودداری کرده‌اند.  
وزارت دفاع ایتالیا هم تنها اطلاعات افسرانی را منتشر کرده که آزمایش کرونای آنها مثبت بوده است. «سالواتوره فارینا» رییس ستاد مشترک ارتش و ده‌ها نظامی دیگر به کرونا مبتلا شده‌اند. یک نظامی هم به دلیل ابتلا به کرونا درگذشته است.
وزارت دفاع اسپانیا نیز گفته که ۲۳۰ نظامی این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و حدود سه هزار نظامی دیگر هم خود را قرنطینه کرده‌اند. «میگوئل آنخل ویارویا» رییس ستاد مشترک ارتش اسپانیا نیز گفته که هیچ یک از نیروهای دریایی به کرونا مبتلا نشده‌اند اما روند جابجایی نظامیانی که در چارچوب مأموریت اتحادیه اروپا در شاخ آفریقا حضور دارند، مختل شده است.  
او گفت: ما مجبور شدیم که این برنامه را متوقف کرده و نیروهایمان را بازگردانیم زیرا یک فرد مبتلا به کرونا را در میان آنها شناسایی کردیم.
از سوی دیگر، یک سخنگوی وزارت دفاع آلمان اعلام کرد که حدود ۲۵۰ سرباز این کشور کرونا گرفته و کمتر از ۱۰ نفر آنها بستری شده‌اند. در میان این مبتلایان کسانی هستند که در چارچوب مأموریت ناتو در لیتوانی حضور داشتند. یک سخنگوی ارتش آلمان گفت که رزمایش‌های نظامیان این کشور در لیتوانی تعلیق شده است.
نظامیانی که از آلمان راهی افغانستان می‌شوند، به محض ورود به این کشور آسیایی، خود را به مدت ۱۴ روز قرنطینه می‌کنند. چهار سرباز نیز ایتالیایی که به کابل اعزام شده بودند، به کرونا مبتلا شده‌اند. حدود ۲۰۰ تا ۸۰۰ سرباز ایتالیایی قرار است از عراق به کشورشان بازگردند.  
این در حالی است که انتظار می‌رود روند افزایش مبتلایان به کرونا در اروپا به پیک خود نزدیک شود. این همان مسأله‌ای است که نظامیان را بسیار نگران کرده است و فعالیت آنها برای مقابله با کرونا باید به گونه‌ای باشد که خود آنها به این ویروس مبتلا نشوند.
مقام‌های انگلیسی به دلیل کاستی‌هایی که در آزمایش گرفتن از موارد مشکوک داشته‌اند مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. در این کشور ۶۶ میلیون نفری تا دوم آوریل (۱۴ فروردین) فقط حدود ۶۵ هزار آزمایش کرونا انجام شده بود. وزارت بهداشت انگلیس وعده داده که تا پایان ماه جاری روزانه یکصد هزار تست انجام شود.
واحدهای نظامی به توزیع تجهیزات پزشکی در کشور کمک می‌کنند اما هنوز مشخص نیست که چند نفر تست کرونا داده‌اند.
«جک والتینگ» پژوهشگر ارشد در اندیشکده RUSI گفت: اگر شمار زیادی از اعضای ارتش به کار گرفته شوند حدود ۲۰ درصد آنها مبتلا خواهند شد. اگر قرار باشد که آنها به مناطق مختلف اعزام شوند باید با انجام آزمایش کرونا اطمینان حاصل شود که این ویروس را منتشر نمی‌کنند.

نظر شما