شناسهٔ خبر: 39234172 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

امریکا به ایرانیان مقیم موقت به چشم گروگان نگاه می‌کند

روزنامه جوان

در ایران با توجه به شرایط پیش آمده درباره کرونا بسیاری از زندانیان به مرخصی آمدند، اما امریکا شهروندان یک کشور دیگر را در زندان‌هایش نگه داشته است.

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی جوان آنلاین: علی وقف‌چی، نماینده مجلس دهم در گفتگو با خانه ملت، در خصوص دانشمندان و اساتید ایرانی زندانی در امریکا که با اتهامات واهی بازداشت شده‌اند، تأکید کرد: امریکا به شهروندان ایرانی که به دلایل علمی و تحصیلی در این کشور اقامت‌های موقت دارند، به چشم گروگان نگاه می‌کند تا بتواند با بازداشت و آزار آن‌ها اخاذی کند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه نهاد‌های بین‌المللی مدعی عدم رعایت حقوق بشر گوش کر خود را به سمت ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌های اعمال شده به ایران از جانب امریکا می‌گیرند، گفت: دستگاه دیپلماسی کشور باید از دو طریق رایزنی‌های در دسترس در کانال‌های دیپلماسی غیرعمومی و همچنین پیگیری از دادگاه‌های بین‌المللی درباره وضعیت این شهروندان ایرانی وارد عمل شود.

وقف‌چی همچنین تأکید کرد: واشنگتن در ترور سرداران و گروگان‌گیری دانشمندان ایرانی زبانزد عالم است، در سال ۹۸ ترور وقیحانه شهیدسلیمانی عمق بغض آن‌ها به بزرگمردان ایرانی را نشان داد.

وی با اشاره به ادعا‌های همیشگی امریکا درباره وضعیت زندانیان در ایران گفت: در ایران با توجه به شرایط پیش آمده درباره کرونا بسیاری از زندانیان به مرخصی آمدند، اما امریکا با این همه ادعای رعایت حقوق بشر شهروندان یک کشور دیگر را در زندان‌هایش نگه داشته است. امریکا مسئول سلامتی ایرانیان زندانی در امریکاست که در شرایط فعلی در معرض این بیماری قرار دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی همچنین تأکید کرد: وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور باید در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی که شرکت می‌کنند، همیشه پیگیری وضعیت این را به خاطر داشته باشند، چراکه حمایت از حقوق و زندگی این چهره‌های علمی وظیفه دولت است.

گفتنی ا‌ست، چند روز قبل محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتری خود نوشت: «ایالات متحده، چندین دانشمند ایرانی را بدون هیچ اتهامی یا با اتهامات ساختگی تحریمی، به گروگان گرفته و آن‌ها را آزاد نمی‌کند؛ حتی در شرایطی که دادگاه‌های خودش این اتهامات پوچ را رد کرده است. ایالات متحده حتی از دادن مرخصی درمانی به افراد بی‌گناهی که در دوره شیوع کرونا در زندان‌های دهشتناک زندانی شده‌اند، خودداری می‌کند. هموطنان ما را آزاد کنید!»

نظر شما