شناسهٔ خبر: 39234142 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

زالی: افزایش حضور مردم در خیابان‌ها نگران کننده است

ایرنا- فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افزایش ترددها در روزهای اخیر، بیان کرد: افزایش حضور مردم در خیابان‌ها و استفاده آنها از وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر نگران کننده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش دوشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر «علیرضا زالی» افزود: فردا (سه شنبه) دیداری با اعضای شورای شهر خواهیم داشت تا ضمن تحلیل مسائل، تصمیماتی اتخاذ شود.
 وی با اشاره به ابلاغ پروتکل بهداشتی به نانوایی ها، در خصوص تأمین اقلام بهداشتی مورد نیاز این صنف با همکاری اتحادیه نانوایان اعلام آمادگی کرد.
زالی در خصوص عدم رعایت نکات بهداشتی در نانوایی‌ها، گفت: در نشستی که با اصناف برگزار شد، پروتکل‌های بهداشتی تدوین و به نانواها نیز استانداردهای مرتبط ابلاغ شده است.
به گفته وی، کارشناسان بهداشت محیط نظارت های ویژه ای را اعمال خواهند کرد.
وی ادامه داد: ستاد آماده همکاری با اتحادیه نانوایان برای تأمین اقلام بهداشتی مورد نیاز با قیمت مناسب است.
زالی با اشاره به آخرین آمار شیوع و ابتلا به بیماری کرونا در تهران، افزود: ما نه تنها به مرحله ثبات و کنترل این بیماری نرسیده‌ایم؛ بلکه آمار شیوع رو به افزایش است. نوسانات سینوسی در تهران ناشی از هشدارهایی بوده که در روزهای قبل داده‌ایم.
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افزایش آمار شیوع ابتلا به کووید-۱۹، عنوان کرد: نوسانات سینوسی نمودار شیوع بیماری در تهران ناشی از هشدارهایی بوده که در روزهای قبل داده‌ایم.
زالی در ادامه، شرایط مقابله با بیماری کرونا در تهران را کاملاً متفاوت خواند و افزود: جمعیت پایتخت نسبت به یک استان مشابه، ۳ الی ۴ برابر است و بالاترین تراکم جمعیتی را دارد. حاشیه شهرها نیز در تحمیل بار بهداشتی و درمانی به استان تهران نقش اساسی دارند. از طرفی پیش از این بحران پایتخت روزانه میزبان بالغ بر یک میلیون شهروند شناور بود. 
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، در خصوص آمار مبتلایان در روزهای اخیر، عنوان کرد: تعداد مراجعان سرپایی با علائم بالینی ۳۵ درصد، در بخش های عادی ۲۸ درصد و در بخش های ویژه ۱۵ درصد رشد داشته است. البته میزان ترخیص در روزهای اخیر کم شده، چراکه الگوی مراجعان در تهران در حال تغییر است. 
زالی با اشاره به اهمیت قرنطینه سازی بعد از ترخیص در برخی موارد، عنوان کرد: بالغ بر ۱۰ هزار تخت نقاهتگاهی در تهران وجود دارد و پرستار و پزشک مستقر هستند و افرادی که برای قرنطینه کردن به هر دلیلی نمی توانند در خانه خود باشند، می توانند از این نقاهتگاه ها استفاده کنند.
وی ادامه داد: خوشبختانه در زمان حاضر کمبود تخت در استان تهران نداریم اما اگر موج ابتلا افزایش یابد، نیروهای درمانی که مهمترین بحث این بحران است و از ابتدای اسفند جسم و روح شان درگیر این فعالیت فزاینده است، فرسوده می شوند.
فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران افزود: در خصوص ماسک باید گفت؛ ویروس کرونا سنگین است و ماسک‌های جراحی در شرایط عادی و حتی ماسک دست دوز هم قابل استفاده است و می‌توان با قرار دادن دستمال کاغذی داخل ماسک، نفوذ پذیری ویروس را کاهش داد البته در بخش‌های درمانی توصیه بر استفاده از ماسک N ۹۵ است.
وی تصریح کرد: در مناطق آزاد و بیرون نیز اگر دسترسی به ماسک بود استفاده کردن آن بهتر از استفاده نکردن آن است. شستن و اتو زدن ماسک برای مردم به منظور استفاده در فضاهای غیر شلوغ و عادی هم اقدام مؤثری است.
زالی افزود: ویروس کرونا سنگین است و روی هوا نمی‌ماند اما بر اثر عطسه و سرفه تا فاصله ۷ متر به سطوح می‌چسبد. مطالعات نشان می دهد، تهویه فضای فیزیکی در زدودن ویروس تأثیرگذار است.
وی به اهمیت تخصیص یک بسته درمانی درست و دقیق اشاره کرد و افزود: در این بسته بخش مهمی از پروتکل درمان داروست. در موارد خفیف دارو اساسی توصیه نمی کنیم اما در موارد متوسط تا شدید مصرف دارو توصیه می شود. از طرفی چون هنوز هیچ داروی درمان قطعی و منحصر به این بیماری در هیچ جای دنیا تولید نشده است، از داروهای موجود ضد مالاریا، ضد التهاب، درمان آنفلوآنزا و درمان ابولا استفاده می شود.
به گفته زالی، هنوز هیچ مقاله روشنی مبنی بر تأثیر این داروها در پیشگیری از کرونا منتشر نشده است. 
وی در خصوص وضع تولید داروهای مورد نیاز در کشور، ادامه داد: هنوز زنجیره تولید در کشور به حدی نرسیده که نیاز داخلی برطرف شود؛ البته اگر تولیدات هم داشته باشیم مستغنی از واردات نیستیم.
زالی ادامه داد: طبق بیانیه رسمی سازمان جهانی بهداشت، آخرین جایی که در کنترل اپیدمی باید باز شود، مدارس و دانشگاه هاست.
وی در خصوص مادران باردار نیز عنوان کرد: انتقال عمودی این بیماری از مادر به جنین بسیار نادر است البته این موضوع در حد همین مطالعات جسته گریخته اولیه است.
زالی تصریح کرد: مردم انتظار دارند برنامه های حمایتی زودتر آماده شوند و به سرعت به جامعه تزریق شود تا حداقل دغدغه هایشان کاهش یابد.
استایل خاص پریناز ایزدیار در کنار نوید محمدزاده + عکس مهران مدیری با گریم خاص + عکس‌ها لباس متفاوت سحر دولتشاهی + عکس عکس: الناز شاکردوست بچه دار شد؟ مدل عجیب موی رضا صادقی در کنار فرزندانش! + عکس عکس خاص ریحانه پارسا و همسرش جدیدترین عکسی که شبنم مقدمی از خودش منتشر کرد خداحافظی همیشگی سریال پایتخت مهران مدیری در یک قصر رویایی! + عکس تصویر جذاب از موتور سواری خانوادگی یکتا ناصر!

برچسب‌ها:

نظر شما