شناسهٔ خبر: 39233710 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نجات 40 هکتار از رویشگاه شمشاد در مازندران/ آماده محلول‌پاشی هستیم

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران_ منطقه ساری با اعلام اینکه آماده محلول‌پاشی هستیم، گفت: بحث پایش در رویشگاه در دستور کار قرار دارد به محض نیاز در دستور کار قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، بلایت و آفت شب‌پره دو بلایی بوده که طی سال‌های اخیر به جان شمشادها، این گونه همیشه سرسبز جنگل‌های شمال افتاده که درحال حاضر جایشان در طبیعت مازندران خالی است.

در سال‌های اخیر بلایت و آفت شب‌پره موجب شد سبزترین گونه جنگلی خشکیده شود، با هر بار بهاری که می‌آید این گونه سبز می‌شود ولی خیلی زود چیزی جز درخت خشکیده باقی نمی‌ماند و با خود این خبر را دارد که دیگر از سرسبزی خبری نخواهد بود.

درحال حاضر بسیاری از رویشگاه‌های شمشاد خشکیده شد و باتوجه به اعتبار بسیار زیاد برای سرسبز ماندن اداره کل منابع طبیعی با تلاش بسیار و انجام سم‌پاشی مرحله‌ای توانست 40 هکتار از رویشگاه شمشاد در جنگل سنگده ساری را حفظ کند.

باتوجه به اعتبار بالا برای انجام سم‌پاشی که باید چندین دوره تکرار شود امکان این امر برای همه رویشگاه‌های سطح استان محقق نشده است.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران _ منطقه ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: دو پدیده بلایت و آفت شب‌پره موجب شد تا شمشادهای جنگل‌های مازندران خشکیده شده و از بین رود.

فتح‌الله غفاری افزود: اگر آفت بلایت باشد احتمال اینکه شمشاد دوباره سبز شود ضعیف است ولی آفت شب‌پره موجب می‌شود شمشاد دوباره جوانه بزند و سبز شود.

 

وی با اشاره به اینکه با انجام سم‌پاشی شمشادهای جنگل سنگده ساری را سبز نگهداشتیم، تصریح کرد: ۴۰ هکتار از شمشادهای منطقه را توانستیم نجات دهیم.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران_ منطقه ساری با اعلام اینکه آماده محلول‌پاشی هستیم، اظهار کرد: بحث پایش در رویشگاه در دستور کار قرار دارد به محض نیاز در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

غفاری در پایان گفت: تمام تلاش ما بر این است در طبیعت بتوانیم این اکوسیستم پیچیده را مدیریت کنیم.

 

 

انتهای پیام/86034/ع/و

نظر شما