شناسهٔ خبر: 39233701 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

غفاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تلاش کنیم اروپا آدرس غلطی درباره اینستکس به نظام بین‌الملل ندهد

کارشناس مسائل اروپا گفت: امروزه حفظ برجام سخت‌ شده و اروپایی‌ها تلاش می‌کنند وزن کاذبی به اینستکس دهند.

صاحب‌خبر -

حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر شیوع بیماری کرونا بر کارایی کانال مالی اینستکس، گفت: کار ابتدایی که برای اینستکس تعریف شد بر مبنای ارسال کمک های پزشکی و فوری به ایران نبود.

او افزود: در ابتدا بنا بود اینستکس نوعی سامانه مالی باشد که در آن مبادلات تهران با شرکت های اروپایی و موضوع خرید نفت ایران توسط اروپا انجام شود؛ بر همین اساس هم چندی پیش کشورهای تروئیکای اروپایی بیانیه داده و اعلام کردند که نخستین مبادله میان ایران و اروپا در حوزه اقلام پزشکی در پی شیوع بیماری کرونا و در قالب اینستکس انجام گرفته است. 

بیشتر بخوانید: برخی دولت‌ها از آب گل‌آلودِ کرونا ماهی می‌گیرند/ ظرف چند روز آینده دانشجویان ایرانی را باز می‌گردانیم

غفاری ادامه داد: نکته دوم هم به قاعده کلی در اتحادیه اروپا و مخصوصا کشورهای تروئیکای اروپایی باز می گردد؛ سه کشور اروپایی همواره در سه ماه گذشته که منازعات میان ایران، آمریکا و اروپا بر سر منطقه و موضوعات گوناگون پیچیده تر شد و  شاهدیم که حفظ برجام هم سخت تر شده است، تلاش می کنند در افکار عمومی جهان وزن کاذبی را به اینستکس دهند.

این کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه وزن دهی کاذب کشورهای اروپایی به اینستکس در مواضع آنها کاملا مشهود است، اظهار کرد: در جریان مبادله اخیری هم که در اینستکس این وزن دهی کاذب دیده می شود و باید این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که اینستکی هنوز وارد مرحله حداقلی و مورد انتظار نشده است؛ آنچه که هم که تا امروز انجام شده، صرفا می توان از آن به عنوان یک آزمایش نام برد که در قالب اقلام و مسائل پزشکی انجام شده و نه در قالب نیازهای اقتصادی ایران، نفت و مبادلات ایران با شرکت های اروپایی.

او ادامه داد: با توجه به مسائل مذکور باید مراقب بود که اروپایی ها آدرس غلطی در مورد اینستکس به نظام بین الملل مخابره نکنند؛ راه این موضوع هم ورود با جدیت دستگاه دیپلماسی با این قضیه است تا تشریح کنند که جمهوری اسلامی ایران را در چه شرایطی می پذیرد؟ و آیا اساسا این شرایط به صورت واقعی تا کنون از سوی طرف های اروپایی مهیا شده است؟

غفاری در پایان تاکید کرد: اساسا اینستکسی از ابتدا وجود نداشته و ساختار آن نیز هنوز شکل نگرفته که ما تاثیر آن را روی کرونا بسنجیم؛ ما با ساختاری مواجهیم که همچنان برای مبهم است؛ اینستکس دارای ساختاری قطره چکانی و در برخی ابعاد نامعلوم است.

انتهای پیام/

نظر شما