شناسهٔ خبر: 39233344 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کاخ سفید در عراق دنبال یک چارچوب استراتژیک سیاسی، اقتصادی، امنیتی و حتی فرهنگی است

تحمیل الزرفی با پیمان همه جانبه امریکایی

روزنامه جوان

جریان‌های شیعی عزم خود را جزم کرده‌اند که از نخست‌وزیر مکلف عراق گذر کنند. اما خود او ضمن تلاش البته از نوع لفظ درمانی و وعده‌پراکنی مبنی بر اینکه امریکایی‌ها به صورت تدریجی از عراق خارج خواهند شد، در تقلاست حمایت گروه‌های مختلف را جلب کند، اما به‌رغم وعده‌های الزرفی درباره خروج امریکایی‌ها، شواهد و اخبار نشان از آن دارد که امریکا نه تنها رفتنی نیست بلکه در فکر تقویت نیرو‌ها و تجهیزات در دو پایگاه اصلی خود و حتی شاید ساختن پایگاه‌های جدید در مناطق کرد و سنی‌نشین است و از طرف دیگر با پیشنهاد پیمان همه‌جانبه‌ای علاوه بر مسائل امنیتی، نه تنها خود را همکار عراق در مورد مسائل اقتصادی و فرهنگی نشان دهد بلکه این وعده‌ها گروه‌های سیاسی را نرم کند و نخست‌وزیر مکلف ماندنی شود.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه عراق هدف از مذاکرات پیش‌بینی شده میان بغداد و واشنگتن را که در دیدار عصر روز دو شنبه میان عبدالمهدی و سفیر امریکا درباره آن بحث شده است، فاش کرد.

الحکیم در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «وزارت خارجه عراق نامه‌ای را از وزارت خارجه امریکا دریافت کرد که در آن پیشنهاد داده شده است، مذاکراتی میان بغداد و واشنگتن مبتنی بر موضوعات مطرح در چارچوب راهبردی و تجدیدنظر فراگیر در موضوع آینده روابط میان دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، مبادلات تجاری و امنیتی در سطح دو‌جانبه و منطقه انجام شود و ما از این طرح استقبال کردیم و زمان مناسب برای آن را مشخص خواهیم کرد.»
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با «متیو تولر» سفیر امریکا از باز کردن باب گفت‌وگوی راهبردی میان دولت عراق و امریکا استقبال کرد‌ه و دفتر اطلاع‌رسانی عبدالمهدی در بیانیه‌ای گفت: «نخست‌وزیر عراق از باز کردن باب گفت‌وگوی راهبردی میان دولت‌های عراق و امریکا در راستای تحقق منافع مشترک و در سایه تصمیم‌ها و تحولات در عراق و منطقه استقبال می‌کند.» بر اساس این بیانیه، سفیر امریکا پیشنهاد واشنگتن درباره مشخص کردن هیئت مذاکره‌کننده بغداد و زمان آغاز مذاکرات را به عبدالمهدی ارائه داد؛ پیشنهادی که قبلاً هم چندین بار در پیام‌ها و دیدار‌های متعدد مطرح شده بود.

پارلمان عراق خروج نظامیان ائتلاف امریکایی از عراق را خواستار شده است. ملت عراق هم به دنبال حمله دی ماه گذشته امریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد و ترور شهدای مقاومت سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس سازمان حشدالشعبی عراق با برپایی راهپیمایی بزرگ بر ضرورت خروج هر چه سریع‌تر نیرو‌های خارجی از کشورشان و بازگشت امنیت به عراق تأکید کردند. نیرو‌های ائتلاف امریکایی هم به دنبال حملات اخیر علیه برخی پایگاه‌های‌شان در عراق طی دو سه هفته گذشته تاکنون از چهار پایگاه خود عقب‌نشینی کردند. با این حال، علی الوائلی، تحلیلگر سیاسی خبرگزاری المعلومه، با بیان اینکه عقب‌نشینی امریکا از برخی پایگاه‌ها به معنای خارج شدن‌شان از عراق نیست گفت: برخی مناطق خواهان خارج کردن نیرو‌های حشدالشعبی هستند تا نیرو‌های امریکایی در آنجا مستقر شوند.

الوائلی افزود: واشنگتن با طرف‌هایی که با حضور نیروهایش در عراق موافق هستند، به ویژه کرد‌ها و سنی‌ها به توافق رسیده تا در مناطق‌شان مستقر شود و پایگاه‌های جدید بسازد. این طرح به روی کار آمدن شخصیتی منجر خواهد شد که حضور امریکا در عراق را تأیید می‌کند. این در حالی است که اخباری از برگزاری مانور سربازان تروریست امریکایی حاضر در لشکر یکم و لشکر ۲۵ پیاده‌نظام، در پایگاه هوایی عین‌الاسد به گوش می‌رسد که ظاهراً با گلوله جنگی «هویترز-ام ۷۷۰» انجام شده است.

دروغ الزرفی درآمد
در حالی که یک منبع نزدیک به جریان حکمت ملی عراق تأکید کرد که رؤسای جریان حکمت ملی، دولت قانون و ائتلاف فتح در نشستی که عصر یک شنبه برگزار شد درباره معرفی جایگزین عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف عراق به توافق رسیده‌اند، محمود الربیعی، سخنگوی دفتر سیاسی فراکسیون الصادقون وابسته به گروه «عصائب اهل‌الحق» گفت: اظهارات درباره حمایت این فراکسیون در حین مذاکرات کمیته هفت‌جانبه از نامزدی عدنان الزرفی برای تصدی پست نخست‌وزیری را کاملاً رد می‌کنیم.

وی ادامه داد: موضع‌مان ثابت است؛ ما نخستین گروهی بودیم که با نامزدی الزرفی مخالفت کردیم و اختلاف ما با وی بر سر رویکرد است. فراکسیون الصادقون گفته که نامزدی الزرفی مغایر با توصیه‌های مرجعیت و مطالبات تظاهرکنندگان است. در واقع، پنج ائتلاف از جمله ائتلاف الفتح مخالف تشکیل دولت از سوی عدنان الزرفی هستند، اما نخست‌وزیر مکلف عراق بدون توجه به این مخالفت‌ها در حال تلاش برای جلب رضایت فراکسیون‌های مختلف و گرفتن رأی اعتماد برای اعضای کابینه خود است. الزرفی گفته بود که فراکسیون سائرون هم با تشکیل این دولت موافق است که این خبر هم تأیید نشده است. با این وجود، نخست‌وزیر مکلف عراق یک شنبه از پارلمان این کشور خواست تا زمان برگزاری نشست اضطراری برای رأی‌گیری درباره برنامه دولتی و کابینه وزارتی وی را تعیین کند.

تبدیل حضور نظامی به اقتصادی
عدنان الزرفی، نامزد فعلی تشکیل دولت عراق در گفت‌وگوی اختصاصی یکشنبه‌شب با شبکه ماهواره‌ای العراقیه، خود را منتخب گروه‌های سیاسی شیعی معرفی کرده و گفته که من از اعضای پارلمان عراق هیچ اعتراضی درباره نخست‌وزیری خود نشنیدم و تأیید اکثریت آن‌ها را دارم. به همین دلیل نیز از پارلمان خواستم نشستی فوری برای رأی‌گیری درباره کابینه [پیشنهادی‌ام]برگزار کند. وی تصریح کرد: من از سوی فراکسیون‌های حکمت و صادقون برای تصدی پست نخست‌وزیری در کمیته هفت‌نفره انتخاب شدم و ده‌ها نفر از نمایندگان عراقی در نشست تفویض حکم نخست‌وزیری به من، حضور داشتند. جریان صدر نیز از تشکیل این دولت حمایت می‌کند و موضع آن در قبال مأموریت من مثبت است.

الزرفی ضمن ارائه وعده‌هایی درباره انجام عمل جراحی روی اقتصاد عراق که ممکن است عوارضی سه‌ماهه داشته باشد، اما در نهایت نتیجه و تأثیر آن مثبت خواهد بود و همین طور وعده مبارزه با فساد و در نهایت وعده عدم دریافت هزینه قبوض برق اقشار کم‌درآمد، درباره اتهامات وارده به خود درباره ایجاد هرج و مرج در استان‌های جنوبی عراق گفت: من قاطعانه هرگونه دخالت در ایجاد ناامنی و هرج و مرج در استان‌های جنوبی عراق را تکذیب می‌کنم. من به عنوان استاندار نجف کار کرده‌ام و گروه‌های سیاسی کشور را فریب نخواهم داد و به آن‌ها خیانت نخواهم کرد. نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه مدعی شد که از سفیر امریکا در بغداد خواسته برنامه عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی از عراق را ارائه کند و سفیر هم وعده داد که نیمی از نیرو‌های امریکایی، در سال جاری و بقیه در سال آینده عراق را ترک کنند.

الزرفی گفت: باید وارد مرحله جدیدی شویم. امریکایی‌ها هم‌پیمانان ما هستند و در جنگ با داعش سهیم بودند و ما این را انکار نمی‌کنیم، اما عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی برای ما مهم است. ما نیازی به حضور نیرو‌های خارجی در کشور نداریم و نیرو‌های ما می‌توانند از کشور دفاع کنند. ما می‌خواهیم فعالیت امریکا در عراق از نظامی به اقتصادی تبدیل شود، زیرا در مرحله کنونی حضور نیرو‌های نظامی خارجی برای ما فایده‌ای ندارد.

نظر شما