شناسهٔ خبر: 39233164 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در گزارش آنا بخوانید؛

سلامت مردم بازیچه دست رئیس دولت/ چه خبر از چرخش هم‌زمان چرخ‌های اقتصاد و سانتریفیوژها؟

تصمیم‌های کرونایی دولت روحانی مردم را دچار سرگیجه کرده است و بسیاری از کارشناسان از دولت می‌خواهند مصوبات سلامت را کارشناسانه انجام دهد تا به عاقبت چرخ تولید دچار نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، رئیس‌جمهور در جلسه آخر هیئت دولت گفته بود که سلامت مردم، اولویت نخست کشور به شمار می‌رود؛ اما اشتغال، تولید و کسب‌وکار در سالی که به نام «جهش تولید» نام‌گذاری شده نیز باید مدنظر قرار گیرد. این صحبت‌های رئیس‌جمهور مردم را به یاد وعده‌های او در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 می‌اندازد که گفته بود چرخ سانتریفیوژ باید بچرخد ولی چرخ تولید هم باید بچرخد، اما این حرف‌های او در زمان کرونا دوباره برداشت جدیدی را رقم زده است.

ویروس کووید-۱۹ یا همان کرونا جهان را درگیر خودش کرده است. ورود این ویروس به ایران از ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ رسماً توسط وزارت بهداشت اعلام شد، به همین دلیل از همان ابتدای انتشار ویروس کرونا برخی از کارشناسان حوزه بهداشت و برخی دیگر از سیاستمداران عقیده داشتند باید کشور و برخی از استان‌های درگیر شیوع این ویروس قرنطینه شوند.

اما برخی ناهماهنگی‌ها و خوش‌بینی‌های مدیران دولتی در سطح بالا به‌خصوص رئیس‌جمهور سبب شد که تعطیلی کشور به تأخیر بیفتد. روحانی در ۶ اسفند 98 در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد از روز شنبه کار و فعالیت در کشور باید به جریان داشته باشد. این حرف‌های رئیس‌جمهور سبب شد تا انتقادهای بسیار زیادی به او شود؛ به‌طوری‌که برخی از کارشناسان تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور در قبال ویروس کرونا را مورد نقد جدی قرار دادند.

حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که روز سه‌شنبه 6 اسفند 98 برگزار شد، اظهار داشت: از شنبه همه‌چیز به «روال عادی» بازمی‌گردد. این اظهارات خونسردانه و خوش‌بینانه دولت در حالی مطرح شد که چند روز بعد، وزیر بهداشت، همان شنبه‌ای را که قرار بود «آغاز روال عادی کشور» باشد «آغاز اوج شیوع گسترده بیماری» و «هفته‌ای سخت» توصیف کرد.

بسیاری از کارشناسان عقیده داشتند که باید کشور قرنطینه شود یا حداقل مقررات سخت‌گیرانه‌ای برای مقابله با انتشار و شیوع ویروس کرونا در کشور انجام گیرد، از جمله مقررات تعطیلی برخی مراکز اقتصادی، تجاری، مدارس و دانشگاه‌ها.

اما تمام این حرف‌ها توسط کارشناسان با حرف‌های روحانی به سنگ خورد. رئیس‌جمهور در ۲۵ اسفند در جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان اقتصادی با رد این خواسته‌ها گفت ما چیزی به نام قرنطینه نداریم، امروز، ایام نوروز به بعد و قبل همه باید در سر کسب‌وکار خود قرار بگیرند.

طرحی که قرار بود در اولین روز از آخرین هفته سال به اجرا درآید؛ اما در همان روز شنبه (24 اسفند) حسن روحانی صراحتاً مخالفت خود را با ایجاد محدودیت‌های شدید نشان داد و گفت که دولت قصد ندارد محدودیت‌های گسترده برای مردم ایجاد کند. «دیرهنگام بودن» این تصمیم و تأثیرات نامطلوب آن، موجب اعتراض بسیاری از مقامات و همچنین کارشناسان شد.

به نظر می‌رسد بعد از این تعلل‌ها توسط دولتمردان در هماهنگی برای مقابله با جنگ کرونایی بود که رهبر معظم انقلاب در حکمی تشکیل «قرارگاه بهداشتی و درمانی» را صادر کردند و از این قرارگاه خواستند در ذیل ستاد ملی مبارزه با کرونا تمام ظرفیت‌های خود را برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم انجام دهند.

در همین مورد 22 اسفند سال 98 بود که سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس قرارگاه بهداشتی درمانی امام رضا اعلام کرد روند خلوت کردن خیابان‌ها و برخی مسائل سخت‌گیرانه برای ایجاد ظرفیت بهتر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام خواهد گرفت.

بالاخره در اواخر اسفندماه سال قبل بود که ستاد ملی کرونا تصمیم گرفت تمام مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز تجاری اداری و اماکن متبرکه مذهبی را تعطیل کرد. رهبر معظم انقلاب هم که همواره در روز اول عید در مشهد حاضر می‌شدند، در پیامی اعلام کردند، امسال به مشهد نمی‌روند.

بعدازاین تصمیم‌ها و ایجاد ظرفیت‌های عظیم توسط قرارگاه بهداشتی و درمانی و ستاد ملی کرونا میزان تلفات و مبتلایان به کرونا در کشور کمی کنترل شد؛ اما دوباره بعد از پایان تعطیلات، ترافیک در شهر و خیابان‌ها مسئولان را دچار نگرانی کرد.

در همین رابطه بود که علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران تأکید کرد کاهش فوت‌شدگان نباید دوباره کشور را دچار تصمیم اشتباه کند و روند بازگشایی مراکز تجاری و صنعتی سریع اتفاق بیفتد. سعید نمکی وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مبارزه هم در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، تصمیم وزارت صنعت برای بازگشایی کسب‌وکارها را خطرناک توصیف کرد.

از طرف دیگر نامه سعید نمکی به رئیس‌جمهور درباره نبود یک تصمیم واحد برای در دولت برای مقابله با کرونا این شائبه را پیش از پیش مطرح کرد که همبستگی و انسجام کافی برای مقابله با کرونا در کشور توسط دولت وجود ندارد.

رئیس‌جمهور در ستاد ملی مبارزه با کرونا در هفدهم فروردین اعلام کرد ما هیچ اختلاف‌نظری در وزارتخانه‌های دولت نداریم. او نقشه راه فعالیت‌های کسب‌وکار در روزهای آینده را نیز اعلام کرد که از بیست و سوم فروردین در تمام استان‌ها کسب‌وکارهای کم‌خطر با پروتکل بهداشتی کار خود را آغاز می‌کنند و از ۳۰ فروردین فعالیت‌ها در استان تهران نیز آغاز خواهد شد و ترددها تا ۳۰ فروردین ممنوع بوده و مدارس و دانشگاه‌ها تا اوایل اردیبهشت تعطیل است. به نظر می‌رسد روند تصمیم‌گیری در دولت بین رئیس‌جمهور و وزرای دولت اختلافات زیادی دارد و این موضوع‌ها مردم را پیش از پیش سردرگم و از تصمیمات دولت عصبانی کرده است.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند روند بازگشایی بدون کارشناسی مراکز صنعتی، تجاری، مدارس و دانشگاه‌ها می‌تواند دوباره به روند رشد شیوع ویروس کرونا در کشور کمک می‌کند. همان‌طور که در ایتالیا این کار صورت گرفت. در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در ایتالیا مردم بیشتر با این بیماری شوخی می‌کردند و مرگ بر اثر ابتلا به کرونا را سخره گرفتند، اما بعدازاینکه چندین هزار نفر در ایتالیا جان خود را از دست دادند، شهرها به حالت قرنطینه کامل درآمد و دیگر مردم از خانه‌های خود بیرون نیامدند. اتفاقی که نباید در ایران رخ دهد.

همین هشدارها بود که سخنگوی وزارت بهداشت را به واکنش واداشت. او گفت که با بازگشت مردم به شهر و آغاز به کار مشاغل باید منتظر افزایش آمار مبتلایان و قربانیان کرونا باشیم. به نظر می‌رسد با این تصمیم‌های عجیب رئیس‌جمهور همگی به یاد جمله او درباره چرخیدن تولید کشور در سال 92 می‌افتند. وعده‌ای که از نظر مردم هیچ‌وقت در این هفت سال محقق نشد و چرخ تولید کشور نچرخید. حالا مردم با هر سلیقه‌ای درمجموع خواستار سلامت برای خود در زمان فعلی هستند.

گزارش از محمدعلی حسن‌نیا

انتهای پیام/4082/پ

نظر شما